آخرین ضربه واردات بر تن نیمه‌جان دامداری‌ها

این روزها در لیست واردات کالا به کشور دیدن اقلامی که اصلا حیاتی نیستند یا کالاهایی که نمونه داخلی آن وجود دارد آنقدر زیاد است که باید آن را تابلویی کرد مقابل چشمان نیمه بسته مسئولان.

اما کالایی که تقریبا هر ماه در لیست اقلام وارداتی جا خوش کرده، ورود گوشت تازه یا یخ زده گاو به صورت با استخوان با بی استخوان است.

 

در فرودین ماه امسال حدود ۴ میلیون و ۲۶۲ هزار کیلوگرم گوشت به ارزش ۱۸ میلیون و ۲۸۵ هزار دلار قطعات بی استخوان منجمد از نوع گاو وارد کشور شد که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

 

رضایی ، رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، در این رابطه می گوید: سالانه حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌کنیم.

 

حال این سوال مهم پرسیده می شود که با وجود دامداری و گاوداری های صنعتی و سنتی بسیار در کشور چرا هنوز در زمینه گوشت گاو نیاز به واردات داریم؟ آیا تولیدات این واحدها جوابگوی حجم تقاضای بازار نیست؟ آیا دولت برای کاهش واردات گوشت گاو، در جهت حمایت از دامداران و گاوداری ها اقدامی کرده است؟

 

هنوز از تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولیدات داخلی و تفسیر شعار «ما می توانیم» نگذشته است که فریاد دامداران کشور به ویژه استان مرکزی از بی توجهی و نداشتن مدیریت مناسب در این بخش بلند شد.

 

طبق اعلام مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، «در این استان ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی وجود دارد» که با احتساب آمار گاوداری های سنتی، این رقم بیش از این است، اما استان مرکزی با وجود مراکز دامپروی و دامداری قدرتمند در شهرهای داودآباد، شهر آوه و مامونیه با مشکلات عدیده ای در زمینه تولید گوشت گاو مواجه است.

 

نبود تسهیلات برای ادامه تولید، عدم سهمی در توزیع کنسانتره یارانه ای، مخالفت با ساخت و ساز به دلیل نبودن در طرح هادی، عدم صدور دفترچه های دامپزشکی و... از جمله مشکلاتی است که موجب شده سال ۹۵ چشم انداز روشنی برای دامداران استان مرکزی دیده نشود.

به طور مثال شهر آوه مدتی است که به عنوان قطب تولید گوشت قرمز استان مرکزی شناخته شده است اما دامداران این شهر با مشکلات بسیاری مواجه اند که بی توجهی مسئولان آنان را از ادامه کار ناامید کرده است.

 

انتقاد دامداران از عدم حمایت دولت در سه سال گذشته

سعید علی نقی، یکی از دامداران فعال، کارآفرین نمونه و عضو شورای شهر آوه در گفتگو با خبرنگار نارخبر گفت: شهر آوه با ۴۵۰ واحد دامداری به عنوان قطب تولید گوشت قرمز استان مرکزی به دلیل عدم حمایت دولت از دامداری ها در حال نابودی است.

 

وی با انتقاد از عدم حمایت دولتی در سه سال اخیر افزود: در گذشته تسهیلات ارزان قیمت به تولید کنندگان و دامداران داده می شد که دامدار با تمدید تسهیلات و تامین سرمایه در گردش، به تولید خود ادامه می داد ولی در این سه سال اخیر کمکی نشد و سررسید اقساط گذشته نیز دست دامدار را خالی کرد.

 

علی نقی با اشاره به ضریب خوب اشتغال به نسبت سرمایه در دامداری اظهار کرد: در این ۴۵۰ واحد دامداری ، ۷هزار راس گوساله نگهداری می شود که هر واحد ۲ نفر اشتغال زایی در پی دارد.

 

این دامدار آوه ای تحریم را در این زمینه بی اثر دانست و گفت: تحریم از همان اول انقلاب اعمال شد و در جنگ تحمیلی بسیار سخت تر شد ولی هیچ وقت به اندازه این سه سال به دامداران بی توجهی نشد پس مشکل تحریم نیست.

 

 

بی عدالتی توزیع سبوس یارانه ای در دولت امید/ بیکاری قریب الوقوع ۷۰ درصد جوانان آوه ای

 

علی نقی با اشاره به توزیع نامناسب خوراک دام بیان کرد: قبلا سبوس یارانه ای مستقیم در اختیار دامدار قرار می گرفت ولی اکنون سبوس را در اختیار ۲ کارخانه فراوری قرار می دهند و تنها دامداران خاصی از این خوراک بهره مند می شوند و سایر دامداران در همان روز اول مراجعه، با جواب " تمام شد" مواجه می شوند در صورتی که کارخانه با ظرفیت ۵۰ تن چطور می تواند در همان روزهای اول ۳۰۰ تن کنسانتره را تولید و توزیع کند؟

 

وی با بیان اینکه ۱۵۰ پرونده دریافت وام بی اعتبار باقی مانده است، شرح داد: این حجم بیکاری جوانان یک شهر در اثر عدم تسهیلات و تعطیلی واحدهای تولیدی موجب بروز ناهنجاری و گسترده شدن عوارض و آسیب های اجتماعی می شود.

 

این عضو شورای شهر آوه، تغییر کاربری را دیگر مشکل دامداری ها عنوان کرد و افزود: امور اراضی برای صیانت از اراضی کشور با ساخت و ساز دامدارها برخورد می کند. در صورت ادامه بی محلی و عدم کمک مالی به دامداری ها در واقع موجب بیکاری هزار نفر به صورت مستقیم می شود.

 

وی گفت: اگر عدم حمایت تسهیلات از دامداران توسط دولت، ۲ سال دیگر ادامه یابد یک شهر نابود می شود، ۷۰ درصد این شهر دامدار و با تهدید بدهکاری به بانک ها و بیکاری مواجه هستند اگر امروز دامدارها سرپا ایستادند به دلیل وام های قبل از سه سال اخیر و اندوخته خود است. در حال حاضر دامداران به اصطلاح از جیب می خورند.

آوه با تولید روزانه ۷۰ تن گوشت قرمز پایتخت، ظرفیت افزایش تولید را دارد/ دامداران از مدیریت ناصحیح رنج می برند نه تحریم

 

این کارآفرین نمونه آوه ای با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی ادامه داد: این شهر روزانه ۷۰ تن گوشت قرمز پایتخت را تولید می کند. این در حالیست که تمام دامداری های آوه با ظرفیت کم کار می کنند در صورتی که زیر ساخت افزایش چندبرابری تولید را داریم ولی حمایتی برای توسعه دامداری صورت نمی گیرد. درصورت حمایت، آوه به قطب تحقق اقتصاد مقاومتی استان در بخش دامداری تبدیل می شود.

 

این فعال بخش دامداری با بیان اینکه واردات بی رویه مانع افزایش تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است افزود: در این ماه ۱۷ میلیون دلار واردات گوشت از برزیل و چند کشور داریم در صورتی که حمایت کنند ما کمبود گوشت نداریم ولی بعضی به نفع واردات و دلالان مانع از حمایت تولید کنندگان می شوند.

 

علی نقی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند حمایت دولت و همکاری مردم است تاکید کرد: اگر دولت حمایت کند و تسهیلات ارزان قیمت و خوراک دام مناسب به همه دامداران توزیع شود، قیمت گوشت هم کاهش می یابد و زمینه خروج ارز که برای آن، این همه تلاش می کنیم از بین می رود و مازاد تولید هم صادرات می شود.

 

اطمینانی به خوراک دام برزیلی نیست/ آوه گوشت ارگانیک تولید می کند

 

وی بهداشت و کیفیت را مهمترین مقوله در تولید مواد غذایی دانست و تاکید کرد: بهترین گوشت دنیا را با توجه به تغذیه سالم و ارگانیک دام در ایران تولید می کنیم ولی خوراک دام برزیلی معلوم نیست.

 

این فعال اقتصادی از دولت در خواست کرد در پسابرجام با توجه به نویدی که رییس جمهور برای رونق اقتصادی در سال ۹۵ دادند توجه و نگاه ویژه ای به دامداری ها کنند و با اعطای تسهیلات مانع از ایستادن چرخ تولید دامداری در آوه شوند.

 

علی نقی با اشاره به اینکه در آوه  یک جوان با ۲۰میلیون تومان برای خود در محل زندگی  شغل ایجاد می کند و در تولید جامعه و امنیت غذایی موثر است افزود: می دانیم تحریم تا حدی در شرایط اقتصادی دولت موثر بوده است ولی مدیریت ناصحیح و عدم توزیع مناسب اعتبارات بین  بخش کشاورزی  و دامداری بر این مشکل دامن زده است.

 

غرق شدن صنعت، کشاورزی و دامداری در رکود پسابرجامی

 

امیدواریم که مسئله دامداری ها مورد توجه مسئولان تصمیم گیر در این زمینه قرار گیرد تا اقتصاد ملی به حکم «گزیدن از یک سوراخ» همانند تعطیلی واحدهای صنعتی کشور به دلیل واردات بی رویه، به ورطه نابودی کشیده نشوند تا دوباره ساهد بیکاری حجم عظیمی از هموطنانمان باشیم.