ارتباط مصرف مداوم قلیان با ۱۰۰ نوع سرطان

مهندس ابراهیم بحرایی، کارشناس شبکه بهداشت کمیجان و مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار ما از برپایی نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت، در مصلی شهر کمیجان و میلاجرد خبر داد.

وی با اعلام این خبر افزود: این نمایشگاه در بین نمازگزاران، همراه با غرفه های مشاوره سلامت جوانان، باروری، ترک دخانیات، روان، تغذیه سالم برگزار شد.

بحرائی تصریح کرد: هر ساله چهارم خرداد تا دهم را به عنوان هفته جهانی مبارزه با دخانیات نامگذاری کرده اند، و در کشور ایران با توجه به بررسی های انجام شده، شعار "قلیان سمی برای خانواده" انتخاب شده است و محور نمایشگاه های برپا شده در سطح شهرستان کمیجان هم همین موضوع است.

وی در ادمه گفت: سالیانه در جهان ۶ میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند، یعنی در هر ۸ ثانیه یک نفر فوت می کند.

بحرائی تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر مصرف قلیان در ایران بیشتر شده است و گاها دیده می شود که قلیان در جمع خانواده ها هم مورد استفاده قرار می گیرد، و این امر به دلیل عدم آگاهی افراد از مضرات قلیان است.

این کارشناس مبارزه با مواد مخدر افزود: یک سری باورهای نادرست درباره کشیدن قلیان وجود دارد، به عنوان مثال گفته می شود که چون دود قلیان از آب عبور می کند، سم زدایی شده و ضرری ندارد، اما باید گفت این طرز فکر اشتباه است، حتی وقتی دود قلیان با رطوبت به داخل ریه ها وارد می شود، بیشتر جذب شده و باعث آسیب بیشتر به ریه ها خواهد شد.

وی گفت: ۱۴ نوع سرطان وجود دارد که علت اصلی آن فقط به دلیل مصرف قلیان است و نیز مصرف تنباکو به رشد بیش از ۱۰۰ نوع سرطان هم کمک می کند.

بحرائی اضافه کرد: مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

کارشناس شبکه بهداشت کمیجان گفت: میزان و عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می ‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌ شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است، و این که یک سیگار را میتوان در ۳ دقیقه مصرف کرد، اما زمانی که برای مصرف قلیان اختصاص داده می شود، بیش از ۳۰ دقیقه است.

وی در مورد اعتیاد آور بودن مواد دخانی گفت: مواد دخانی به علت وجود نیکوتین، اعتیادآور بوده و مصرف تفننی آن می‌تواند منجر به اعتیاد و وابستگی فیزیکی به نیکوتین شود.

بحرائی توصیه هایی هم برای خانواده ها داشت و گفت: با اصلاح فرهنگ می توانیم رفتارها را کنترل کنیم، به خانواده ها و بخصوص مادران توصیه می کنیم که در منزل خود، اشیایی که برای مصرف دخانیات وجود دارد را جمع آوری کنند، مثلا برای شروع میتوانند جاسیگاری ها را از بین ظروف خود حذف کنند.

وی افزود: توصیه می شود، از نوجوانان زیر ۱۸ سال برای خرید سیگار و تنباکو استفاده نشود، چراکه بر اساس آمار جهانی ۸۰ درصد افرادی که دچار اعتیاد شده اند، در سنین زیر ۱۸ سالگی با دخانیات آشنا شده اند و یا در خانواده خود فرد معتادی داشته اند.

بحرائی خاطرنشان کرد: در درمانگاه های شهرستان کمیجان به صورت رایگان مشاوره ی ترک دخانیات انجام می شود و خانواده هایی که با مشکلات فوق مواجه هستند، می توانند با مراجعه به مراکز اعلام شده مشاوره دریافت کنند.