رودخانه ای که در زباله ها دفن شده است+تصاویر

توجه به افزایش جمعیت و اهمیت مسائل بهداشتی و اقتصادی در سطح جامعه و کاهش منابع انرژی جهانی دفع و بازیافت زباله، یکی از مشکلات جهان امروز، خصوصاً مناطق در حال توسعه است، بسیاری از زباله‌های تولیدشده مثل پس‌ماندهای غذا، قابل بازگشت به چرخه طبیعت هستند؛ اما برخی از آن‌ها مانند شیشه و پلاستیک تجزیه نمی‌شوند و بعضی دیگر هم مدت زیادی طول می‌کشد تا به چرخه طبیعت برگردند.

در شهرستان کمیجان، وضعیت وخیم تر از مطالبات جهانی، کشوری و حتی استانی است و مدتهاست این شهرستان و روستا های تابعه از داشتن محل دفن مناسب زباله بازمانده اند و علی رغم جلساتی که برای حل این مشکل و انتخاب محل دفن مناسب برگزار شده است، هنوز برای تحقق این مسئله چاره ای پیدا نشده است.

مکان دفن زباله های شهر کمیجان که مرکز شهرستان محسوب می شود، در ۴ کیلومتری این شهر و در کنار جاده ی اصلی و پرتردد آن قرار دارد، به گونه ای که هر مسافری خارج از شهرستان به این منطقه سفر کند، اولین پذیرایی از آن با کیسه های زباله و بوی نامطبوع پسماند شهری خواهد بود.

دفن زباله در کمیجان غیراصولی انجام می‌شود/ مقایسه بین محل دفن پسماند دو شهر کمیجان و میلاجرد

شهرستان کمیجان از نظر تقسیمات جغرافیایی متشکل از دو شهر کمیجان و میلاجرد است، و این دو شهر بیشترین حجم زباله را در شهرستان تولید می کنند، مقایسه محل های دفن پسماندهای شهری کمیجان و میلاجرد نشان می دهد روش دفن شهرداری میلاجرد اصولی تر و بهداشتی تر از شهرداری کمیجان است.

در شهر کمیجان این پسماند ها در رودخانه ای موسوم به دوقّوز چای ریخته شده و با خاک های کنار رودخانه دفن می شود.

طبق بررسی های انجام شده انتخاب این مکان به عنوان محل دفن زباله شهری کمیجان، بدون انجام ارزیابی و کار کارشناسی و صرفا طبق نظر مامورین حمل زباله انتخاب شده است که خالی از اشکال نیست.

سازوکار دفع پسماند در کمیجان علیرغم اینکه هزینه ای برای حفر کانال ندارد، اما آلوده شدن سطح رودخانه و آب جاری آن، فرسایش خاک اطراف رودخانه واحتمال طغیان آن و همچنین مسدود شدن آن از جمله معایب این عمل غیرکارشناسی شده است.

دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله ها باعث پخش کیسه های زباله و آلودگی زیست محیطی در زمین های اطراف شده است. علاوه بر آن انتشار بوی زباله در اطراف رودخانه و مسیرهای عبوری، نه تنها تجمع حیوانات و حشرات را به دنبال دارد، بلکه شهروندان و اهالی منطقه را می آزارد.

http://salamkomijan.ir/uploads/posts/2014-04/1396428876_img_0789.jpg

اما در شهر میلاجرد پسماند های شهری و خانگی در کانال هایی مجزا به عمق بیش از سه متر که قبل تر حفر شده است، ریخته شده و پس از سوزانده شدن با خاک پوشانده میشود.

شیوه دفع پسماند در میلاجرد، مزیت هایی از جمله جداشدن زباله های تر  و خشک یا شهری و خانگی، جلوگیری از پخش کیسه های زباله در زمین های اطراف با سوزاندن زباله ها، دفن بهداشتی و اصولی پسماند، کم شدن حجم زباله و احتیاج به مکان کمتر در اثر سوخته شدن، رعایت بهداشت محیط زیست با دفن و پوشاندن با خاک پسماند را دارد.

سوزاندن زباله ها علاوه بر جلوگیری از پخش کیسه های زباله در زمین های مجاور و کم شدن حجم زباله از جلب توجه برای خریداران ضایعات پلاستیکی و غیره در زباله ها برای جمع این اشیاء جلوگیری می کند.

اما این روش معایبی از جمله هزینه حفر کانال و ترانشه و آلودگی هوا به واسطه سوزاندن زباله ها را دارد.

 

http://salamkomijan.ir/uploads/posts/2014-04/1396432983_img_0647.jpg

لازم به ذکر است که حتی حصار کشی اطراف محل دفن زباله ها که از ابتدایی ترین ابزار جهت جلوگیری از انتشار آلودگی است و مانعی برای بازی کودکان در این منطقه می شود، در هر دو شهر نیز صرف نظر شده و این باعث انتشار زباله ها در محیط زیست منطقه می شود.

 

چرا شهری که بیش از سی سال از تاسیس شهرداری آن میگذرد محل مناسبی برای دفن پسماندهایش ندارد

حسن شاه محمدی مسئول نمایندگی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کمیجان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مهترین معضل محیط زیست شهرستان کمیجان زباله ها و پسماندهای شهری و روستایی آن است، به صورتی که شهر کمیجان و میلاجرد با بیش از ۲۰ هزار جمعیت، فاقد مکان مناسب برای دفن بهداشتی و اصولی پسماند است.

وی افزود: با توجه به دفن و سوزاندن زباله ها در بستر رودخانه (دوقوز چای) در کمیجان ضمن رعایت نشدن موارد بهداشتی و تخریب محیط زیست این اقدام  بر خلاف قانون بوده و جرم زیست محیطی نیز دارد که باید در این خصوص اقدام شود.

وی گفت: بر روی این موضوع جلسات متعددی برگزار شده که حتما باید شورای شهر و شهرداری توجه خاصی به این مسئله داشته و نسبت به مکان یابی و دفن اصولی پسماندهای شهری اقدام نمایند.

شاه محمدی تاکید کرد: جمع آوری پسماندها نیاز به همکاری تمامی ارگانها جهت ساماندهی پسماندهای شهری دارد.

وی با ابراز نارضایتی از وضعیت دفن زباله ها در شهرهای کمیجان و میلاجرد گفت: چرا باید شهری که بیش از ۳۰ سال از تاسیس شهرداری در آن میگذرد مکان مناسبی برای دفن پسماندهای شهری نداشته باشد، و پسماندهای شهری در رودخانه ها دفن شوند.

شهرستان کمیجان در شمال غرب استان مرکزی و در فاصله ۹۵ کیلومتری اراک واقع شده است.

http://salamkomijan.ir/uploads/posts/2014-04/1396433031_img_0646.jpg
http://salamkomijan.ir/uploads/posts/2014-04/1396428857_img_0795.jpg
http://salamkomijan.ir/uploads/posts/2014-04/1396433023_img_0652.jpg
http://salamkomijan.ir/uploads/posts/2014-04/1396428849_img_0791.jpg
http://salamkomijan.ir/uploads/posts/2014-04/1396428852_img_0797.jpg