نان بی کیفیتی که مسئولان برای مردم میپزند

مسلم روشنی، رئیس اتحادیه خبازان اراک در گفتگو با اراک امروز؛ درخصوص پایین بودن کیفیت نان در نانوایی ها گفت: برای تولید نان باکیفیت لازم است آرد استاندارد و با کیفیت ثابت در تمام ایام سال در اختیار نانوایان قرار گیرد.

450804_257

روشنی اظهار کرد: برای تهیه نان‌های مختلف باید وضعیت، خواص کیفی و ارزش نانوایی گندم‌های تولیدی قبل از ذخیره‌سازی بررسی شده و سپس براساس میزان کیفیت طبقه‌بندی و نگهداری و با توجه به نوع نان، گندم‌های مختلف از نظر کیفیت به نسبت‌های مشخص مخلوط و آرد استاندارد با کیفیت و فرمول ثابت تولید شود.

وی پایین بودن کیفیت نان در نانوایی ها را ناشی از ممنوعیت واردات گندم خارجی عنوان کرد و گفت:  بر این اساس نانوایی ها مجبور به مصرف گندم داخلی هستند.

رئیس اتحادیه خبازان اراک اضافه کرد: با توجه به اینکه کیفیت و کمیت آرد گندم‌های وارداتی و گندم‌های داخلی با یکدیگر متفاوت است باید با مخلوط کردن مقادیر مناسب آرد گندم خارجی و داخلی، به گونه‌ای آرد را به دست نانوا رساند که از نظر خصوصیات پخت، یکدیگر را تقویت و خواص گلوتن ضعیف را با آردی که گلوتن قوی دارد مخلوط شود.

 

وی با بیان اینکه گندم استان کیفیت لازم را ندارد ادامه داد: آردهای که به نانوایی ها داده می شود از گندم های تولیدی استان است.

روشنی با اشاره به اینکه بهتر است گندم استان مرکزی با گندم نواحی جنوبی از جمله خوزشتان مخلوط شود،یادآور شد: با این اقدام مشکل ضعیف بودن آرد و استفاده از نمک اضافی و عدم تخمیر تا حدود زیادی حل خواهد شد.

رئیس اتحادیه خبازان اراک با بیان اینکه توپ بی کیفیتی نان در زمین نانوایان است گفت: نانوایان هیچ گونه سهمی در بی کیفیت بودن نان ندارند ولی مردم همه مشکلات را از چشم نانوایان می بینند در حالی که مشکل از جای دیگر است.

روشنی با بیان اینکه نانوایان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند ادامه داد: متاسفانه هیچ کدام از مسئولین پاسخگوی مشکلات نانوایان نیستند.

رئیس اتحادیه خبازان اراک گفت: طی دو سال گذشته با هماهنگی های صورت گرفته مشکلی در تامین آرد در اراک نداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۹۰  نانوایی در شهرستان اراک فعالیت دارند.