سکوت زجرآور کارخانه قند شازند، فریادی بی‌صدا در گوش مسئولان

کارخانه قند شازند در ورودی شهر شازند و در زمینی به مساحت ۱۶۱ هزار متر مربع واقع شده و شامل سالن های تولید، انبار محصول و مواد اولیه، ساختمان اداری و خانه های سازمانی است.

 

این مجموعه همچنین دارای امکانات زیرساختی بسیار مناسب از جمله برق صنعتی ۱.۵ مگا وات، گاز شهری، شبکه های ارتباطی و مخابراتی و چهار حلقه چاه پر آب عمیق با آبدهی ۶۰ لیتر بر ثانیه است که این کارخانه را به مجموعه ای با قابلیت ها و ظرفیت های بالا تبدیل کرده است.

 

متاسفانه این کارخانه از سال ۸۹ تا کنون تعطیل و بلااستفاده مانده است. در زمان فعالیت علیرغم پایین بودن سطح تولید، نزدیک به ۳۲۰ نفر نیروی کار و پرسنل داشت که در زمان بهره برداری و فصل چغندر قند به بیش از ۸۰۰ نفر نیرو می رسید ولی از بهمن ماه سال ۸۹ این کارخانه اقدام به تعدیل نیرو از طریق بازخرید و بازنشسته کردن کارکنان کرد. و این یعنی سوختن صدها فرصت شغی برای جوانان و افزایش موج بیکاری در شازند.

 

علیرضا زمانی شهردار شازند در این خصوص به خبرنگار شازند ما گفت: کارخانه قند شازند سند هویتی و نشان پویایی شهرستان در زمانهای قبل بوده است و تاکید بر روند تولید و ادامه فعالیت آن به هر نحوه و تحت هر شرایطی باعث رونق در بخش کشاورزی، دامداری و اشتغال این شهرستان و حتی شهرستان های همجوار خواهد بود.

 

وی افزود: طی مکاتبات و جلساتی که با مدیر کل املاک بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی استان مرکزی انجام شده، این شهرداری با تغییر کاربری قسمتی از زمینهای ضلع غربی کارخانه قند به شرط احداث دو یا سه واحد تولیدی در مجموعه کارخانه قند موافق است.

شهردار شازند در خصوص پیشنهاداتی که شهرداری شازند در خصوص کارخانه قند شازند ارائه کرده اظهار کرد: اولین پیشنهاد این است که با توجه به اینکه کارخانه قند شازند سند هویتی شهر شازند از سال ۱۳۱۷ تا قبل از تعطیلی بوده و با توجه به جایگاهی که برند کارخانه در سطح کشور داشته است، خواسته همه مردم و مسئولان شهرستان ایجاد یک کارخانه جدید با عنوان کارخانه قند شازند با تکنولوژی روز است که خود می تواند جان تازه ای به بدنه کشاورزی علی الخصوص چغندر کاران وارد کرده و همچنین اشتغال زایی خوب و ارزش افزوده بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاران و برای شهرستان در پی خواهد داشت.

 

زمانی ادامه داد: دومین پیشنهاد، راه اندازی کارخانه مالت و شکر با توجه به احداث کارخانه بهنوش در شهر آستانه و نیاز مبرم کارخانه بهنوش به مالت است.

 

وی بیان کرد: با توجه به زیرساخت های مناسب از جمله چاه های آب با دبی بالا و امکانات انرژی بسیار مطلوب، تغییر تولید با در نظر گرفتن مباحث زیست محیطی به لحاظ واقع شدن کارخانه در محدوده ورودی و اصلی شهر با رویکرد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی با ایجاد مجتمع تحقیقات کشاورزی و یا مجتمع گلخانه ای می تواند اثر چشم گیری هم به لحاظ اقتصادی و تولیدی و هم به لحاظ اجتماعی نه تنها در سطح شهرستان که در سطح استان داشته باشد.

 

شهردار شازند خاطر نشان کرد: پیشنهاد دیگر اینکه با توجه به وجود ریل راه آهن در کارخانه قند شازند و ارتباط به شبکه ریلی کشور، صنایع مرتبط با راه آهن و ریلی در کارخانه احداث گردد.

 

با همه این تفاسیر بیش از ۵ سال از تعطیلی این کارخانه با قدمت استان مرکزی می گذرد و دیگر از صدای سوت کارخانه و صفهای طویل کامیونهای شکر خبری نیست و طی این پنج سال چه زجرهایی که کارگران تعدیل شده این کارخانه نکشیدند و حالا چشم امید به تدبیر مسئولان شهرستانی و استانی دارند.

 

طی ۵ سال گذشته پیگیری های زیادی از سوی مسئولان برای راه اندازی مجدد و یا تغییر کاربری کارخانه قند شازند (که حالا تبدیل به آشیانه کلاغ ها شده) انجام شده است اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده و مردم شازند همچنان منتظر تصمیمات مسئولان شهرستانی و استانی در خصوص آن هستند.