افزایش یک و نیم برابری قیمت گیلاس از مزرعه تا مغازه، نتیجه پشتکار دلالان

برخی از کشاورزان خمینی به شغل باغداری پرداخته‌اند و از این راه امرار معاش می‌کنند.

 

باغداری از جمله مشاغلی است که پرداختن به آن به دلیل برخی از مشکلات از جمله سرمازدگی برای فرد ریسک محسوب می‌شود چرا که در این صورت ممکن است که تمام محصولش به علت سرمازدگی از بین برود.

 

بیشترین دغدغه‌ای که باغداران با آن روبرو هستند عدم حمایت کافی صندوق بیمه از آنها است چرا که به گفته آنها مبلغ پرداختی در قبال خسارت وارده ناچیز است.

 

حسن محمدی یکی از باغداران شهرستان خمین به خبرنگار خمین نیوز گفت: از ۱۵ سال پیش کار باغداری را شروع کردم و در حال حاضر این باغ حدود ۶ هکتار مساحت دارد که در صورت حمایت دولت به سطح زیر کشت آن اضافه خواهم کرد.

 

وی ادامه داد: کار باغداری معمولا از اول اسفندماه با هرس کردن، بیل زدن، سم پاشی و دادن کود آغاز می‌شود تا زمین و درختان برای بهره‌برداری آمادگی لازم را داشته باشد.

 

محمدی افزود: برداشت گیلاس معمولا به عنوان زودرس ترین میوه در نیمه اردیبهشت ماه آغاز می شود و حدود دو ماه طول می‌کشد. یک هکتار از این باغ به درختان گیلاس تعلق دارد که امسال پیش بینی می‌شود حدود ۶ تن از آن برداشت کنیم.

 

محمدی بیان کرد: از ساعت ۷ صبح با ۱۰ نفر کارگر مشغول به کار می‌شویم و گیلاس‌ها را برای بردن به بازار فروش آماده و به شهرهای خمین، محلات، تهران، دلیجان ارسال می‌کنیم.

 

وی افزود: از درآمد این کار راضی هستم اما باید بازار فروش آن بهتر شود و قیمت مناسبی داشته باشد چرا که گیلاس تکدانه را از ما کیلویی ۶ هزار تومان خریداری می‌کنند اما وقتی به دست مصرف کننده می‌رسد به کیلویی بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

 

 

محمدی با نارضایتی ازحمایت دولت گفت: ما فقط برای آبیاری قطره‌ای از جهاد کشاورزی تسهیلات دریافت کرده‌ایم و بابت کود و سمومی که استفاده می‌کنیم هیچگونه حمایتی نشده ایم که اگر بخواهیم کارمان را گسترش دهیم نیازمند حمایت دولت و جهاد کشاورزی هستیم.

 

وی همچنین از پرداخت بیمه به دلیل خسارت‌های احتمالی ابراز نارضایتی کرد و گفت: در این باغ درختان گردو و سیب نیز کاشته شده است و امسال به دلیل سرمازدگی این دو نوع درخت محصول چندانی ندارند و بیمه خسارتی که پرداخت می‌کند ناچیز است و جوابگوی خسارت وارده نیست.

 

این باغدار خمینی در پایان افزود: شغل باغداری از جمله مشاغل دشوار است اما زمان بهره‌برداری، سختی کار برایمان شیرین می‌شود.

 

احمدرضا جعفری رئیس اداره جهاد کشاورزی خمین در گفتگو با خبرنگار خمین نیوز مهمترین مشکل باغات شهرستان را عدم حمایت صندوق بیمه از این باغداران در برابر خسارت‌های وارده عنوان کرد و افزود: بیشترین خسارتی که باغداران شهرستان با آن روبرو هستند سرمازدگی چند سال اخیر است و با توجه به اینکه باغداران محصولات خود را بیمه می‌کنند، مبلغ پرداخت شده از طرف بیمه جوابگوی خسارت آنها نیست.

 

وی ادامه داد: از طرف صندوق بیمه چتر حمایتی خوبی برای باغداران وجود ندارد به همین دلیل کشاورزان دیگر تمایل به بیمه کردن محصولات باغی خود ندارند.

 

جعفری نبود صنایع تبدیلی در این بخش را از دیگر مشکلات دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که در شهرستان وجود دارد عدم وجود صنایع تبدیلی در این بخش است و باعث شده تا محصولات باغی از جمله انگور و سیب و غیره تلفات زیادی داشته باشد.

 

وی همچنین به اختلاف قیمت محصولات باغی در زمان خرید از کشاورزان و زمان فروش به مصرف کننده، اشاره کرد و افزود: در اوایل برداشت اختلاف قیمت بالا است که کم کم کاهش پیدا می‌کند اما این هم مشکلی است که کشاورزان با آن روبرو هستند.

 

جعفری گفت: اگر در بخش صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری شود دست دلالان کوتاه می‌شود و کشاورزان می‌توانند محصولات خود را بدون واسطه و با قیمت مناسب به این صنایع تحویل دهند.

 

 رئیس جهاد کشاورزی خمین با اشاره به برداشت گیلاس در خمین گفت: سطح زیر کشت باغات شهرستان خمین در سال جاری ۱۹۵۰ هکتار است که از این مقدار ۶۰ هکتار آن به درختان گیلاس اختصاص دارد.

 

وی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال از ۴۰ هکتار سطح زیر کشت گیلاس بارور، ۲۳۰ تن از این محصول برداشت شود که ارزش مالی آن بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

 

جعفری همچنین به میزان اشتغالزایی در این بخش اشاره و بیان کرد: تعداد باغداران مشغول به این کار حدود ۵۰ نفر هستند که روزانه به صورت فصلی در زمان برداشت بین ۵ الی ۷ نفر مشغول به کار می‌شوند.

 

حال با توجه به این تولیدات در شرایطی که باغداران با مشکلاتی از قبیل سرمازدگی، آتش‌سوزی، قیمت پایین، عدم حمایت بیمه و خیلی از مشکلات دیگر رو به رو هستند، باید دید مسئولان تا چه حد به سرپا ماندن باغات کمک می کنند؟