بیش از ۱۰۰۰ هکتار از منابع طبیعی خنداب دچار حریق شدند

سعید علی‌پور صفری سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سال های قبل برای کنترل و مهار آتش سوزی در منابع طبیعی اکیپ های از مردم تشکیل داده شد، سال قبل ۱۷ مورد آتش سوزی در سطح شهرستان انجام شد که منجر به سوختن ۴۲۰ هکتار از سطح اراضی ملی شد.

 

حریق در ۱۰۰۰ هکتار از منابع طبیعی خنداب طی ۳ سال

 

صفری اظهار کرد: آتش سوزی در سال ۹۳، ۵۲ هکتار و سال ۹۲، ۴۷۰ هکتار از پوشش گیاهی را به آتش کشید، به همین خاطر اداره کل یک دستگاه خودروی اطفاء حریق برای شهرستان خنداب در نظر گرفت.

 

همکاری نیروهای بسیجی و مردمی برای پیشگیری و اطفاء حریق در منابع طبیعی

وی افزود: هماهنگی از سوی استان انجام شد تا با نیروهای بسیج در روستاها اکیپی برای خاموش کردن آتش تشکیل شود، همچنین هماهنگی با بخشداران انجام شد تا افرادی در روستاها مشخص شوند و در موقع آتش سوزی در مراتع کمک یار افراد منابع طبیعی باشند و با نشان دادن راه نزدیک و ایجاد آتش بر در خاموشی سریع تر آتش کمک کنند.

 

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب گفت: مردم هر روستا بهره بردار اصلی از مراتع و چراگاه‌ها هستند و حق را هرساله پرداخت می‌کنند و بقیه مردم، از طبیعت استفاده تفرجگاهی می کنند، بنابراین اگر پوشش گیاهی از بین برود ایجاد گرد و خاک می شود و در مواقع بارندگی موجب بروز سیل خواهد شد.

 

صفری با بیان این که امسال با حضور یافتن بین مردم آموزش‌هایی در خصوص پیشگیری و اطفاء حریق آموزش و اطلاع رسانی در بین آنها انجام شده است گفت: نیروهای ما در مواقع آتش سوزی اگر بخواهند تا نقطه آتش سوزی برسند نزدیک به نیم ساعت طول می کشد که اگر باد شدید باشد باعث از بین رفتن پوشش گیاهی بالایی در منطقه خواهد شد، با این وجود مردم اولین کسانی هستند که می توانند با دیدن آتش از پیشروی آن جلوگیری و با ایجاد آتش بر، آن را برطرف کنند، همین کار در سال‌های قبل در روستای حاجی آباد، طورگیر و مانیزان انجام و باعث برطرف شدن آتش شد.

 

 ۷۷ هکتار از اراضی ملی خنداب در سال ۹۵ دچار حریق شد

صفری متذکر شد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷ هکتار از اراضی ملی در روستای حاجی آباد، ۳۴ هکتار در روستای مانیزان، ۲ هکتار در روستای درمن و ۳۱ هکتار در روستای طورگیر دچار حریق شده‌اند که برخی از آنها با همکاری خود مردم خاموش شده است.

 

وی با بیان این که ۸۶ هزار هکتار اراضی ملی در شهرستان وجود دارد که در سال قبل ۴۲۰ هکتار از این بین در ۱۷ مورد آتش سوزی دچار حرق شدند تصریح کرد: ماه مبارک رمضان از طریق روحانیون مستقر در روستاها می توان آموزش‌ها را از طریق تریبون‌های مساجد انجام داد، بیشترین کنترل و پیشگیری آتش سوزی در منابع طبیعی با نیروهای بسیج و نیروهای مردمی انجام شده است.

 بی احتیاطی و وجود شکارچیان غیر مجاز دو عامل آتش سوزی در مراتع

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب گفت: چوپانان حافظان منابع طبیعی در سطح روستاها هستند، اما اگر با آتش روشن کردن برای درست کردن غذا و چایی، بی احتیاطی انجام دهند و آتش را خاموش نکنند باعث ایجاد حریق در بیابان‌ها خواهند شد، دومین موردی که به گفته مردم باعث ایجاد آتش در منطقه می شود وجود شکارچیان غیر مجاز است که با آتش روشن کردن می خواهند شکار را به منطقه کور هدایت و آنجا شکار کنند.

 

صفری متذکر شد: انسان در آتش سوزی های شهرستان نقش مستقیم دارد، غالبا اکثر آتش سوزی ها توسط انسان انجام می شود که خسارت جبران ناپذیری به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می کنند، سال ۹۵ به خاطر افزایش بارندگی شاهد ورود گونه های مختلف پرندگان و حیوانات بودیم که این آتش سوزی‌ها باعث از بین رفتن بسیاری از تخم پردندگان و بچه‌های حیوانات شد.

 

برداشت از اراضی ملی مشکل شرعی دارد

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب با تاکید بر این موضوع که اراضی ملی متعلق به حکومت جمهوری اسلامی و برداشت از آنها شرعا مجاز نیست گفت: برخی از مردم ادعاهایی در خصوص این زمین‌ها دارند که بر همین اساس شخم هایی در این زمین ها به موازات شیب زده می شود که باعث فرسایش خاک و مانع حرکت آزادانه دام در مراتع می شوند و به جای این که با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی تولید محصول را بالا ببرند با افزایش سطح می خواهند تولید را افزایش دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: در صورت دیدن تخلفات و کاشت در زمین های منابع طبیعی برخورد قاطعی انجام خواهد شد، امسال چندین مورد کاشت هندوانه مشاهده و با آنها برخورد شد که منجر به پلمپ چاه آب آنها و قطع برق چاه آب شد.