آلودگی اراک برای چندمین بار از حد اضطرار گذشت

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای اراک که شامگاه سه شنبه برگزار شد گفت: به دلیل قرار گرفتن هوای اراک در شرایط اضطرار و به دستور استاندار مرکزی کمیته اضطرار در معاونت عمرانی اراک تشکیل شد.

IMG_0370

ابراهیمی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مرکز پایش، میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک، ساوه و دلیجان در برخی از ساعت در شرایط اضطرار قرار گرفت و در برخی از ساعت در اراک میزان ذرات معلق به بیش از هشت برابر حد مجاز هم رسید.

وی ادامه داد: بر این اساس تمامی ادارات و نهادهای دولتی به غیر از دستگاه های خدمات رسان شامل ادارات آب، برق و گاز، نیروهای انتظامی و مراکز درمانی چهارشنبه تعطیل است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: همچنین توقف عملیات عمرانی توسط شهرداری ها و راه سازی در شهرستان های اراک، شازند، ساوه، دلیجان و زرندیه، لغو تمامی مسابقات ورزشی در فضا های باز تعطلیل تمام معادن فلزی و غیر فلزی، تعطیلی مهدهای کودک، کارگاه های آهک، شن و ماسه، آسفالت و آجر پزی در محدود اراک و شازند از دیگر مصوبات این کمیته بود.

وی ادامه داد: همچنین قرار شد کمیته ای با حضور فرماندار شازند فردا چهار شنبه بازدیدی را از پالایشگاه شازند داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون از آلاینده های خطرناک هستند؛ به دلیل ریز بودن بیش از حد، با نفوذ در دستگاه تنفسی در بخش های انتهایی آن می نشیند و اگر در مدت طولانی استنشاق شود موجب بروز نارسایی هایی در دستگاه تنفسی و سایر اندام های بدن می شود و سلامت شخص را به خطر می اندازد.

ابراهیمی بیان کرد: اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۹ روز با کیفیت ناسالم را سپری کرده و سال گذشته نیز ۳۷ روز آلوده را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.