وضعیت ناسالم هوای اراک برای نهمین روز متوالی

کلانشهر اراک جزء یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است، به همین منظور طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از طرح‌های ملی است که در راستای کاهش آلودگی هوای آن در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید.

1410563

آلودگی هوا مقدمات برگزاری کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که به ندرت برگزار می شود را در روز پنج شنبه البته بدون حضور رئیس (استاندار مرکزی) فراهم کرد .

در واقع این کارگروه خروجی برای رفع آلایندگی هوای اراک نداشت و به ارائه گزارش از تعداد روزهای آلاینده و بررسی مصوبات قبلی به کار خود پایان داد در حالی که روز به روز به تعداد روزهای آلاینده در شهر افزوده می شود.

هوای اراک برای نهمین روز متوالی در وضعیت ناسالم قرار گرفت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کیفیت هوای اراک روز شنبه برای نهمین روز متوالی در شرایط ناسالم قرار گرفت.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با  اراک امروز؛گفت: بر اساس اطلاعات مرکز پایش، میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۴ و در صبح روز جاری  ۳۹ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده که فراتر از استانداردهای زیست محیطی است.

34

ابراهیمی اظهار کرد: استاندارد زیست محیطی سنجش ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون در هوا ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب است.

وی با بیان اینکه میزان غلظت ذرات معلق در هوا،متغییر است ادامه داد: میزان غلظت ذرات معلق روز گذشته به بیش از دو برابر حد مجاز هم رسید در حالی که در برخی از مواقع کمتر هم شده است.

وی افزود: در سه ماهه سال ۹۵ مجموع روزهایی که کیفیت هوا سالم نبوده ۱۸ روز گزارش شده در حالی که سال گذشته در مدت مشابه این روزها ده روز بوده است و این آمار افزایش ۸۰ درصدی در مدت مشابه را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ روز با کیفیت ناسالم را سپری کرده و سال گذشته نیز ۳۷ روز آلوده را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

افزایش ۲۰ درصدی مراجعات سرپایی به مراکز درمانی در اراک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به آلودگی هوای اراک در روز های اخیر اشاره کرد و گفت: میزان مراجعات سرپایی به مراکز درمانی در اراک در زمان آلودگی هوا ۲۰ درصد بیشتر از روز های سالم بوده است.

220

حسن طاهر احمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در گفتگو با  اراک امروز؛گفت: همچنین میزان افراد بستری شده در مراکز درمانی در اراک در روزهای آلوده گاها تا سه برابر روز های سالم افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون از آلاینده های خطرناک هستند؛ به دلیل ریز بودن بیش از حد، با نفوذ در دستگاه تنفسی در بخش های انتهایی آن می نشیند و اگر در مدت طولانی استنشاق شود موجب بروز نارسایی هایی در دستگاه تنفسی و سایر اندام های بدن می شود و سلامت شخص را به خطر می اندازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: استفاده از مایعات فراوان، شیر، لبنیات ، سبزی ها و میوه های تازه و مغزها در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود.

 طاهر احمدی خاطرنشان کرد: گروه های آسیب پذیر شامل بیبماران قلبی و تنفسی، کودکان زنان باردار و سالمندان بهتر است که در منزل بمانند و از قرار گرفتن در فضای باز و مناطق شلوغ شهری بپرهیزند.

در این شرایط که کاری از دست مسئولین استان نمی آید و زمان بارندگی هم نیست باید نشست و در این ایام دست به دعا برداشت تا شاید بتوان در دست ریزگردها عبور کرد.