۳۰ درصد کاهش عملکرد جالیزکاران در پی بروز بحران کم‌آبی+تصاویر

به نقل از نارخبر، هر شهری به نام و نشانی شناخته می شود و انار و طالبی ساوه، آوازه این قطب کشاورزی در ایران و جهان است.

 

طالبی از محصولات تابستانی این شهر است که به علت شیرینی، ماندگاری و طعم خاص آن از بهترین ارقام طالبی کشور است ولی این روزها به دلیل کم آبی شاهد کاهش سطح کشت آن است و افزایش بهروه وری و درآمدزایی از جالیزهای موجود راهکاری برای افزایش محصول و حفظ بازار آن برای تولید کنندگان است.

 

حسن شریفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: طالبی ساوه از با کیفیت ترین ارقام کشور است که ثبت جهانی برند این محصول برای ساوه می تواند موجب ارزآوری و ارزش افزوده بیشتر شود.

 

وی با اشاره به نام گذاری سال به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" اظهار کرد: برندسازی و فروش محصولات با کیفیت بالا با نام ایران یکی از راه های دوام بازار و رونق اقتصادی برای تولید کنندگان است.

 

وی با اشاره به کم آبی ساوه افزود: با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی در کاهش سطح کشت محصولات آب بر باید به سمت افزایش بهره وری در واحد سطح برویم تا بیشترین درآمد از آب مصرفی حاصل شود که عملکرد کاشت طالبی در هر هکتار، بیش از 16 تن است.

 

 

شریفی با اشاره به کاهش 30 درصدی کاشت طالبی در اثر کم آبی بیان کرد: با آموزش و کارهای ترویجی تلاش شد تا محصولات جایگزین معرفی شوند و یا روش های بهینه برای کاهش مصرف آب استفاده شود.

 

 

وی با اشاره به سابقه کشت طالبی در بخش مرکزی ساوه از گذشته های دور افزود: این خطه با طالبی و انارش شناخته می شود که دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت طالبی اختصاص دارد و نمی توان یکباره، خواستار عدم کشت طالبی شد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه با اشاره به ادامه برداشت طالبی تا اواسط شهریور ماه پیش بینی کرد تا پایان فصل برداشت حدود 34 هزار تن طالبی از مزارع این شهرستان برداشت شود.

 

 

وی حمایت از کشاورزان و اجرای بسته های سیاستی مقابله با کم آبی را در ساوه ضروری دانست و خبر داد: اقدامات مناسبی در زمینه تسهیلات کم بهره و بلند مدت به منظور طرح های آبیاری تحت فشار در ساوه انجام شده است.

 

طالبی ساوه و خواص

 

 

محمود رضا خلیلی معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه نیز گفت: حدود 800 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان تحت کشت  طالبی به روش زیر پلاستیکی هستند.

 

 

 وی کیفیت بالا و ماندگاری طولانی را از ویژگی های منحصر به فرد طالبی ساوه عنوان کرد.

 

 

خلیلی با اشاره به این که کشت صیفی جات زیر پلاستیک یکی از روش های تولید محصولات جالیزی در این شهرستان است، افزود: کاهش مصرف سموم و آب، مبارزه با علف های هرز، صرفه جویی در بذر، محافظت کشت از خطر تگرگ احتمالی و کمک به زودرس بودن محصول از فواید این نوع کشت است.

 

 

خلیلی بیان کرد: این نوع روش تولید طالبی با توجه به باقی ماندن بقایای پلاستیک در سطح اراضی موجب آلودگی خاک می شود که باید کشاورزان نسبت به جمع آوری آنها پس از برداشت اقدام کنند.

 

 

گفتنی است طالبی میوه ای اشتهاآور و یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان در سراسر دنیاست و به خاطر عطر و طعم دلپذیرش بسیارمحبوب است و یکی از بهترین منابع ویتامینA است و مملو از بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامینA می شود.

 

طالبی ساوه و خواص

طالبی ساوه و خواص

طالبی ساوه و خواص