استان مرکزی میزبان آخرین سفر رئیس‌جمهور است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، در آستانه روز خبرنگار در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان محلات که شامگاه دوشنبه برگزار شد اظهار داشت: سفر قریب الوقوع رییس جمهور به استان مرکزی، آخرین سفر استانی وی است و این مساله یک نقطه ضعف برای استان مرکزی به شمار می رود چون با توجه به وضعیت اعتباری دولت و نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری، دستاوردهای این سفر چندان مشخص نیست.

وی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان مرکزی طی دو سال گذشته، چندین بار از هیئت دولت به منظور سفر به استان مرکزی دعوت کرده بودند، افزود: دلایل تاخیر در انجام این سفر هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و انتظار می رفت سفر استانی رییس جمهور به استان امام خمینی(ره) که دارای علما و چهره های ماندگار و بزرگی است، زودتر انجام شود.

سلیمی بیان داشت: در نشست چندی پیش مجمع نمایندگان و استاندار مرکزی در شهرستان محلات، پیشنهادات خوبی به منظور قرار گرفتن در مصوبات سفر رییس جمهور ارائه شد که امیدواریم عملا انجام پذیرد.

وی از برخی از همشهریان محلاتی که در دولت حضور دارند، گلایه کرد و افزود:  انتظار می رفت که این مسئولین در زمینه تعجیل سفر رییس جمهور به استان مرکزی نقش آفرینی کنند که این اتفاق صورت نگرفت و همچنین با وجود درخواست از این مسئولین برای اخذ دستوراتی از وزرا به منظور توسعه منطقه، هیچ اقدامی از این افراد در این خصوص مشاهده نشد.

وزیر بهداشت و درمان کشور به منطقه سفر می کند

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به احداث دانشکده پرستاری در منطقه خاطرنشان کرد: ردیف این دانشگاه به مدت سه سال است که اخذ شده ولی به دلیل محدودیت جمعیت زیر صد هزار نفر در محلات و دلیجان عملیاتی نشده است.

سلیمی افزود: به دنبال این موضوع هستیم که این دانشکده به صورت مشترک مابین دلیجان و محلات در نیم ور احداث شود تا محدودیت جمعیتی آن برطرف شود ولی تاکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور این مساله را تایید نکرده است.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت و درمان کشور قول سفر به محلات و دلیجان را داده چون در سفر سال گذشته وی، تنها بازدید کوتاهی از بیمارستان محلات صورت گرفت و این سفر نتیجه بخش نبود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: در سفر آینده وزیر بهداشت و درمان کشور موضوع احداث دانشکده پرستاری و بیمارستان مشترک محلات و دلیجان به صورت جدی پیگیری خواهد شد چون با وجود جمعیت بالای صد هزار نفر نگاه ویژه ای نسبت به اختصاص پزشک و امکانات به بیمارستان خواهد شد و تنها راه حل برون رفت از مشکل بهداشت و درمان همین مساله خواهد بود.

تاسیس بیمارستان مشترک محلات و دلیجان در مصوبات سفر رییس جمهور قرار گیرد

سلیمی با بیان این که اکنون بحث بهداشت و درمان از اولویت های منطقه است، افزود: پرسنل و مدیران بیمارستان های محلات و دلیجان، به صورت شبانه روزی تلاش می کنند ولی به دلیل کمبود امکانات و پزشک، اعزام بیمار به شهرهای اطراف زیاد است و مردم دچار رنج و مشقت هستند.

وی با اشاره به پیشنهاد تاسیس بیمارستان مشترک محلات و دلیجان به عنوان قرار گرفتن در مصوبات سفر رییس جمهور به استان مرکزی افزود: اگر تنها همین مصوبه در سفر رییس جمهور به استان مرکزی برای محلات و دلیجان انجام شود، کار بسیار بزرگی انجام می شود و مردم این منطقه از بسیاری مشکلات درمانی نجات می یابند.

وجود اداره میراث فرهنگی در محلات و دلیجان لازم است

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این منطقه ظرفیت بسیار خوبی در زمینه گردشگری دارد و وجود این ظرفیت ها باعث شده تا این منطقه نیمی از گردشگران استان مرکزی را جذب کند.

سلیمی افزود: نبود اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محلات و دلیجان باعث بروز اشکالاتی در این زمینه شده و موجب شد در خصوص واگذاری غار نخجیر مشکلاتی به وجود بیاید.

وی ادامه داد: نبود این اداره در محلات نیز موجب شده تا بسیاری از خانه های قدیمی و قلعه های تاریخی در سالیان گذشته نابود شوند که باید مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نسبت به این موضوع اقدام اساسی کند.

در پروژه بلوار شهید غفاری محلات سیاسی کاری صورت گرفت

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه بلوار شهید غفاری محلات بیان کرد: از چند سال گذشته این پروژه پیگیری شد و مبلغ سه میلیارد ریال از وزیر وقت راه و شهرسازی اخذ گردید که اقداماتی برای انجام آن از سه راهی جاده زیرآب صورت گرفت.

سلیمی افزود: سال گذشته به اتفاق شهردار و رئیس شورای شهر محلات از معاون وزیر وقت و رییس سازمان زمین و مسکن کشور، دستوری در زمینه اختصاص زمین معوض گرفته شد و پیرو دستور وزیر مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی به منظور بازدید و انجام کار به محلات آمد.

وی تصریح کرد: به خاطر وجود نگاه سیاسی و نامه نگاری به مسئولان استان، از انجام این اقدام ممانعت شد و تنش هایی را در شهر به دنبال داشت و اکنون که تمام مسئولین شهر نسبت به انجام این پروژه اتفاق نظر دارند، تاثیر منفی آن نامه همچنان پابرجاست.

سلیمی با بیان اینکه باید گذشته را نادیده گرفت و همه مسئولین برای انجام این اقدام متحد شوند، افزود: از معاون و قائم مقام وزیر راه و شهرسازی دعوت شده به منطقه بیایند تا نسبت به این پروژه و همچنین راه های محلات، دلیجان، نراق و مشهد اردهال و مسکن مهر دلیجان، محلات، نیم ور و نراق تصمیمات اساسی گرفته شود.

ایجاد شهر دانشگاهی جزو خواسته های مردم محلات بود

دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به خواسته مردم محلات درخصوص شهر دانشگاهی در محلات با توجه به طبیعت ویژه آن، تصریح کرد: تاسیس دانشگاه دولتی در محلات پیگیری شد و این دانشگاه دارای ردیف ملی شد در حالی که در تاریخ محلات هیچ ردیف ملی وجود نداشت.

سلیمی افزود: پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات نیز دارای ردیف ملی شد و استقلال دانشگاه پیام نور محلات از خمین و مجوز پژوهشکده گل این دانشگاه مورد پیگیری قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز رشد در دانشگاه علمی و کاربردی نیم ور صورت گرفت و افزایش رشته های دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای محلات، دلیجان، نراق و جاسب دنبال شد و اگر این اتفاق نیفتاده بود، اکنون این واحدها با مشکلات بسیاری مواجه بودند.

سلیمی افزود: ایجاد دانشکده فنی و حرفه ای دلیجان و دانشکده هلال احمر محلات نیز مورد پیگیری قرار گرفته که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان این که حضورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به منظور پیگیری این موارد موثر بوده است، ادامه داد: حضور در این کمیسیون باعث شد که در زمینه آموزش و پرورش نیز اقدامات خوبی صورت پذیرد و پیگیری اعتبار بازسازی و نوسازی مدارس و احداث خوابگاه دخترانه دلیجان و اخذ اعتبار برخی بناها از ثمرات آن بود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: طی دعوت صورت گرفته، به زودی رییس شورای گسترش و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از محلات و دلیجان بازدید خواهد کرد و با ظرفیت های علمی و آموزشی این منطقه آشنا می شود.

سلیمی افزود: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانش بنیان است و افرادی که بتوانند در زمینه شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: آرزوی دیرینه کشور، ارتباط صنعت و دانشگاه است و با توجه به ظرفیت های گل و سنگ در محلات و عایق های رطوبتی در دلیجان باید این ارتباط برقرار شود.

سلیمی با بیان اینکه از نظرات فرهیختگان و نخبگان محلات و دلیجان استقبال می کند، خاطرنشان ساخت: وجود بازوهای مشورتی موجب تسهیل امور و هدایت مسئولین می شود و در این دوره تصمیم بر این است که از لایه های بازتر مشورتی و نظرات راهگشای آن ها استفاده شود.

خبرنگاران چالش های فراموش شده را برای مسئولین نمایان کنند

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه تصریح کرد: خبرنگاری یک حرفه مقدس است و رسالت مقدسی را برعهده دارد چون چالش های فراموش شده کشور را برای مسئولین مشخص می کند.

سلیمی افزود: خبرنگار رابط مردم با مسئولین است و از یک سوی، دغدغه های مردم را به گوش مسئولین می رساند و از سوی دیگر، نتیجه اقدامات و پیگیری های مسئولین را در اختیار مردم قرار می دهد.

وی ادامه داد: وجود شفافیت مانع بروز بسیاری از اشکالات در کشور است و دیده بان واقعی این شفافیت، خبرنگاران هستند.

سلیمی با بیان اینکه مردم تشنه اخبار ناب و واقعی هستند، افزود: در غوغای امروز فضای مجازی، خبرنگاران می توانند مردم را به سرچشمه واقعیت رهنمون کنند.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک واجب دینی است و خبرنگاران در این زمینه کار بزرگی انجام می دهند که بخشی از آن وجود شفافیت در بیان اخبار و رویدادها است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در قضایای مهم منطقه از جمله سوریه، بحرین و فاجعه منا اگر خبرنگاران حضور نداشتند، واقعیت برای افکار عمومی دنیا روشن نمی شد و آن ها توانستند جلوی امپراطوری رسانه ای غرب، قد علم کنند.

سلیمی خبرنگاری را جزء مشاغل سخت و زیان  آور دانست و افزود: هنگامی که گروه های مختلف در کشور حاکم می شوند، بخشی از خبرنگاران مغبوض آنها شده و به دلیل شفاف سازی، هزینه های سنگینی را پرداخت می کنند.

وی افزود: رسانه نقش بسیار پررنگی را برای قوام بخشیدن به بنیادهای اساسی نظام ایفا می کند و می تواند مسایل اخلاقی جامعه از قبیل نظم، انضباط اجتماعی و مصرف کالای داخلی را با استفاده از جریان سازی رسانه ای نهادینه کند.

رسانه ها در نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کنند

سلیمی با اشاره به شعار سال گفت: عموم مردم باید در بحث اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنند و رسانه می تواند در این زمینه نقش آفرینی کرده و خبرنگاران سربازان خط مقدم این جریان هستند.

وی بیان واقعیات و جلوگیری از کتمان حقیقت را دو رسالت مهم خبرنگاران دانست و افزود: باید به مسایل به صورت ملی نگاه کرد و با کلان نگری، مطالبات عمومی را در سطح ملی مورد توجه قرار داد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی پرداختن به مسئله برجام، حقوق های نجومی، بهداشت و درمان و بیکاری و اشتغال را از جمله مسایل کلان برشمرد و خاطرنشان ساخت: باید به مطالبات مردم به صورت جدی توجه کرد و نباید در برخورد با مسایل حزبی و جناحی روبرو شویم.

سلیمی تصریح کرد: زدن عینک سیاسی به چشم باعث می شود که بخشی از واقعیات نادیده گرفته شود.

وی سرعت و دقت را لازمه کار خبرنگاری دانست و افزود: در صورتی که اخبار با دقت و سرعت منتشر شود، می تواند پیشرفت منطقه را رقم زده و اعتماد مردم را نسبت به رسانه جلب کند.

سلیمی در پایان از اصحاب رسانه خواست تا نسبت به انتشار اخبار و نطق های مجلس شورای اسلامی و انعکاس نظرات مسئولین شهرستان نسبت به مسایل منطقه ای و ملی، بیشتر همت گمارند تا مشکلات منطقه به گوش مسئولین کشوری برسد.