پرورش دام چندقلوزا راهی به سوی خودکفایی جوان زرندیه‌ای

اقتصاد مقاومتی در شرایطی که فشارها، تحریم‌ها و دشمنی‌های دشمنان نظام مانع از شکوفایی اقتصاد کشور شده، می‌تواند نجاتگر اقتصاد داخل شده و موجب رشد و شکوفایی کشور شود.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند "با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت و در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد".

با تکیه بر اقتصاد مقاومتی همچنین می‌توان فرصت‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد.

رحیم دلیری از جوانان خوش‌ذوق روستای علی‌آباد زرندیه است که توانسته با استفاده از تسهیلات طرح اقتصاد مقاومتی برای خود ایجاد اشتغال کند و اکنون کار خود را در دامداری خانگی ادامه می‌دهد و برای دو نفر دیگر از همشهری‌هایش نیز اشتغالزایی کرده است.

این دامدار روستای علی‌آباد زرندیه چندین سال است که در عرصه دامپروری فعالیت دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک پیرامون نحوه ورودش به عرصه دامپروری گفت: به دلیل اینکه شغل پدرم دامپروری بود از کودکی در کنار وی فعالیت داشتم و علاقه‌مند به این حرفه شدم و هم اکنون در این رشته فعالیت می‌کنم.

 این فعال اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: از دوران کودکی در زمینه پرورش دام فعالیت داشتم و پس از اینکه نتوانستم در جایی مشغول به کار شوم، رشته دامپروری را ادامه دادم و چندین سال است که در این شغل روزگار می‌گذرانم.

وی ادامه داد: حدود دو سال پیش پنج رأس گوسفند چندقلوزا از قم خریداری کردم و هم اکنون بعد از گذشته دو سال تعداد آنها به 30 رأس افزایش پیدا کرده است.

این دامدار زرندیه‌ای با بیان اینکه هر رأس گوسفند چندقلوزا را به قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان خریداری کرده است، بیان داشت: این گوسفندها روزانه سه کیلوگرم شیر می‌دهند، نگهداری و پرورش آنها با توجه به چند قلوزا بودنشان مقرون به صرفه بوده و درآمد خوبی دارند.

دلیری گفت: قبل از اینکه این نژاد را خریداری کنم، 300 رأس گوسفند داشتی و میش نگهداری می‌کردم که با پیشنهاد مسئولان بسیج سازندگی و اخذ وام 30 میلیون تومانی از بانک مهر اقتصاد دام‌های چندقلوزا را خریداری کرده و به پرورش آنها مشغول شدم.

این دامپرور افزود: 2 هزار متر زمین در روستای محل سکونتم در اختیار دارم که 500 متر از فضای آن را به محل نگهداری دام‌ها اختصاص داده و به صورت سنتی به حرفه دامداری پرداخته‌ام.

این فعال اقتصادی بیان داشت: گوسفندهای چندقلوزا در هنگام خریداری سه ماه آبستن بودند و بعد از دو ماه زایمان کرده و تعدادشان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه به دلیل بالا بودن هزینه‌های ایجاد دامداری صنعتی، به صورت سنتی به کار دامداری مشغول است، اظهار کرد: در دامداری صنعتی باید تعداد دام‌ها بالا باشد، چرا که تعداد کم دام در دامداری‌های صنعتی مقرون به صرفه نیست و بازدهی لازم را ندارد.

دلیری گفت: اگر گوسفندها دو بار در سال زایمان کنند، میزان شیردهی آنها کاهش می‌یابد، به همین دلیل برای جلوگیری از دو بار زایمان، آنها را از یکدیگر جدا کرده تا بیشتر از شیر تولیدی استفاده کنیم.

این دامدار زرندیه‌ای با بیان اینکه بازار فروش شیر مناسب نبوده و به همین دلیل بیشتر فرآورده‌های حاصل از آن را به فروش می‌رسانند، گفت: به دلیل اینکه شرایط نگهداری شیر بسیار سخت و فسادپذیری آن بالا است، در فروش شیر مشکل داریم و به منظور جلوگیری از فساد شیر آن را تبدیل به کره، ماست، پنیر و کشک کرده و به فروش می‌رسانم.

وی با اشاره به هزینه‌های نگهداری گوسفندها بیان کرد: به طور متوسط هزینه علوفه هر رأس گوسفند روزانه 20 هزار تومان است که شامل یونجه و کاه است، ضمن اینکه در کنار هزینه علوفه هزینه‌هایی را نیز بابت دارو و درمان آنها پرداخت می‌کنم که البته هزینه چندانی نیست.

دلیری سرعت رشد بالا، تولید شیر خوب و مقاومت در مقابل امراض انگلی داخلی و خارجی را از ویژگی‌های گوسفندهای چندقلوزا برشمرد و گفت: این نژاد گوسفندها اهل چرا نبوده و با بیابان سازگاری ندارند، ضمن اینکه نسبت به سرما کم‌طاقت بوده و باید زمستان در جایی گرم نگهداری شوند.

این فعال اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه بر خودم فرزند و دو کارگر دیگر در دامداری مشغول به فعالیت هستند و از این راه درامد کسب می‌کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر فروش فراورده‌های دامی از محل فروش کود نیز درآمد کسب می‌کند، اظهار کرد: کودها را جمع کرده و سالی دو بار به قیمت وانت نیسانی 50 هزار تومان به فروش می‌رسانم و به طور میانگین سالی دو میلیون تومان از محل فروش کودها درآمد کسب می‌کنم.

این دامدار زرندیه‌ای گفت: گوسفندهای گوشتی را نیز نگهداری کرده و از آنها بره می‌گیریم، گوشت گوسفند را نیز به قیمت زنده‌قپان هر کیلوگرم 12 هزار تومان به فروش می‌رسانم.

وی که با این کار اقتصاد مقاومتی را در عمل اجرایی کرده است و بیان داشت: خدا را شکر با حمایت‌های بسیج سازندگی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کردم و امیدوارم بتوانم با پشتکار دامداری خود را توسعه داده و به تولیدات بیشتری دست یابم.

دلیری اظهار کرد: هر روز ساعت چهار صبح از خواب بیدار شده و به محل نگهداری گوسفند‌ها می‌روم، برای آنها آب و علوفه تهیه کرده و جایشان را تمیز می‌کنم، این کار هر روز من و کارگرها است که معمولاً تا اذان مغرب طول می‌کشد، تقریباً دو وعده برای گوسفند آب و علوفه داده و شیرشان را می‌دوشیم.

وی تا کید کرد: با توجه به خشکسالی‌ها از مسؤولان انتظار داریم بیشتر از قشر دامدار حمایت کنند و در خرید علوفه سالم جهادکشاورزی حمایت‌های لازم برای تهیه و یا کشت علوفه را داشته باشد.