بدهی بیش از پنج هزار میلیارد تومانی دولت به بخش خصوصی در استان مرکزی

 

صدور مجوز ۳۹ طرح سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی

 حسن میرزاخانی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی در جمع خبرنگاران در اراک گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون مجوز ۳۹ طرح سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی صادر شده است.

IMG_1526

میرزاخانی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران این طرح ها ۷۳۳ میلیون دلار در استان سرمایه گذاری کرده اند اظهار کرد: این سرمایه گذاری ها در بخش های پالایشگاه، فلزات، ماشین سازی، ساختمانی،پوشاک، مواد غذایی و بهداشتی بوده اند.

رتبه نخست استان مرکزی در  بهبود فضای کسب کار در کشور

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: در بررسی که توسط سازمان پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ در استان های مختلف در بهبود فضای کسب کار انجام شد استان مرکزی رتبه نخست را در کشور کسب کرد.

میرزاخانی با اشاره به اینکه در این ارزیابی ۲۱ مولفه مورد بررسی قرار گرفته بیان کرد: در این بررسی استان مرکزی رتبه ۴.۸۴ را از رتبه شاخص ۱۰ کسب کرده است و هر چه این عدد به صفر نزدیک تر باشد بیانگر شرایط بهتر است.

بدهی بیش از پنج هزار میلیارد تومانی دولت به بخش خصوصی در استان مرکزی

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: دولت در سطح کشور ۵۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی و تعاونی ها بدهکار است که این میزان در استان مرکزی حدود پنج هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان است.

میرزاخانی افزود: همچنین دولت حدود سه هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان از بخش خصوصی و تعاونی ها طلب دارد.

وی ادامه داد: شرکت برق منطقه ای باختر به عنوان بدهکار ترین و طلبکار ترین دستگاه در استان مرکزی معرفی شده است.

میرزاخانی به اعتبار ۵۸ هزار میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی کشور اشاره کرد و گفت: در صورتی که این اعتبار ۱۰۰ درصد تخصیص یابد تنها می تواند ۱۰ درصد از بدهی های دولت را جبران کند.

هزار و ۲۰۰ حساب دستگاه دولتی در استان مرکزی مسدود شد

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی شفاف سازی اقتصادی را یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: در این راستا سازمان اقتصاد و دارایی برای تحقق این مهم و بر اساس قانون دستگاه های دولتی که بیش از پنج حساب بانکی داشتند را مسدود کردند.

میرزاخانی با اشاره به اینکه دستگاه های دولتی سه هزار و ۲۰۰ حساب بانکی داشتند افزود:بر اساس قانون و به منظور شفاف سازی اقتصادی هزار و ۲۰۰ حساب دستگاه های اجرایی مسدود شده است.

IMG_1524

وی ادامه داد: سازمان اقتصاد و دارایی استان،حسابهای دستگاه های اجرایی که بیش از پنج حساب در بانک ها داشته باشند را مسدود می کند.

میرزاخانی اضافه کرد: افزایش حساب های دستگاه های اجرایی مسائل و مشکلات متعددی را برای دستگاه های دولتی به وجود آورده بود.

۵۹۷ خودرو فرسوده دولتی در استان مرکزی تردد دارند

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: در دو سال گذشته ۹۰۰ خودرو دولتی اسقاطی در استان شناسایی و تعدادی از این خودرو ها جایگزین شده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۹۷ خودرو دولتی اسقاطی در استان تردد دارند که این خودرو ها آلودگی هایی هم داشته اند.

میرزاخانی اضافه کرد: در تلاش هستیم تا دستگاه های اجرایی که بیشترین خودروهای فرسوده را دارند با تخصیص اعتبار خودرو ها را جایگزین کنند.

 مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی با اشاره به اینکه استان ها ۸۵ هزار میلیارد تومان منابع به خزانه کشور واریز می کنند افزود: از این مبلغ حدود ۷۱ هزار میلیارد از محل منابع و مابقی از سایر منابع درآمدی است.

وی ادامه داد: متاسفانه تنها ۵.۴ درصد کل منابع به عنوان مصارف واریز شده که مبلغی بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان است به استان در صورت تخصیص ۱۰۰ درصد پرداخت می شود.

میرزاخانی اظهار کرد: این موضوع باعث می شود سرعت گردش پول در استان ها نسبت به تهران پایین تر بیاید و سطح رفاه عمومی در استان ها را نسبت به تهران متغییر کند.

استفاده ۱۰ میلیون نفر جمعیت تهران از حدود ۹۴ درصد اعتبارات ملی

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی بیان کرد: حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت استان های  کشور از منابع ۵.۴ درصدی استفاده می کنند و حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت تهران از حدود ۹۴ درصد اعتبارات ملی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: البته این در صورتی است که امسال مصارف استان ها با رشد ۳۵ درصدی مواجه بوده ودر گذشته این مبلغ کمتر پرداخت شده است.

میرزاخانی ادامه داد: این در حالی است که اعتبارات استانی صد درصد هم اختصاص نمی یابد و لازم است این اختلاف بین اعتبارات استانی و ملی کمتر شود.

۹۰ درصد مالیات توسط ۱۵ استان کشور پرداخت می شود

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مالیات توسط ۱۵ استان کشور پرداخت می شود گفت: ۱۶ استان دیگر حدود ۱۰ درصد مالیات را پرداخت می کنند.

میرزاخانی با اشاره به اینکه استان مرکزی در پرداخت مالیات به عنوان استان دهم کشور است، خاطر نشان کرد:میزان درآمدهای مصوب استان از سال ۸۴ تا سال ۹۴ با رشد ۲۲ برابری از ۱۲۰ میلیارد تومان به دو هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان رسیده است در حالی که اعتبارات در نظر گرفته شده در این بازه زمانی با افزایش ۱.۵ برابری از ۱۸۲ میلیارد تومان به ۲۸۱ میلیارد تومان رسیده است.