ساخت بزرگترین گلخانه کشور ظرف 5 سال در زرندیه

  بزرگترین گلخانه کشور با مساحت ۲۰۰ هکتار در یک سقف، ظرف مدت ۵ سال در شهرستان زرندیه ساخته می شود.

این گلخانه توسط ستاد اجرای فرمان امام در سه فاز متوالی ۱۵، ۵۰ و ۲۰۰ هکتار با همکاری یک شرکت اسپانیایی ساخته و به بهره برداری می رسد.

 

پنج هکتار از فاز اول این گلخانه مدرن تا دیماه و مابقی تا پایان سال به بهره برداری می رسد که در این فاز حدود ۲۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار می شوند و فازهای دوم و سوم به ترتیب در ۳ و ۵ سال ساخته می شوند.

 

این پروژه با قرارداد ۱۱ میلیون یورویی با شرکت اسپانیایی از چند ماه گذشته آغاز شده و هم اکنون کارشناسان اسپانیایی در محل حاضر و مشغول کار هستند.

 

ستاد اجرایی فرمان امام به منظور دستیابی به تکنولوژی نصب و راه اندازی گلخانه های مدرن از نصاب ایرانی استفاده کرده و هم اکنون ستونهای پنج هکتار از این گلخانه نصب شده است.

 

این گلخانه به تولید انواع صیفی و سبزیجات نظیر گوجه، خیار، بادمجان و انواع سبزی خواهد پرداخت و عمده محصولات آن به کشورهای آسیای میانه صادر می شود.

 

از مهمترین نکاتی که در این گلخانه رعایت شده به حداقل رساندن مصرف آب است چرا که کشت در اکثر گلخانه های کشور بر روی خاک انجام می شود اما در این گلخانه در بستر های کشت هیدروپونیک با کمترین مقدار مصرف آب انجام خواهد شد.

 

در این گلخانه کشت با شیوه آبیاری قطره ای و میزان برداشت محصول ۴۰۰ تن در هکتار خواهد بود.

 

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) ۴۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و ۳۸ حلقه چاه آب در زرندیه دارد و در زمینه کشت گلخانه، زراعت، باغداری، گاوداری و پرورش گاو شیری فعالیت می کند.

 

افزایش ۵ برابری محصول و کاهش مصرف آب امتیاز ویژه گلخانه های صنعتی

 

احمد قره بیگلو رئیس جهاد کشاورزی زرندیه در این باره گفت:در گلخانه های مدرن به دلیل استفاده از تکنولوژی های روز، بازدهی محصول تا ۵ برابر گلخانه سنتی است.

 

قره بیگلو اظهار کرد: این گلخانه در نزدیکی جاده مامونیه به خشکرود، در اراضی کشاورزی شهرستان زرندیه احداث می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مصرف آب در این گلخانه به طور چشمگیری نسبت به کشت در گلخانه معمولی کاهش دارد که یکی از بزرگترین امتیازات آن محسوب می شود.