آلودگی کلانشهر اراک امسال به ۸۴ روز رسید

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک با اشاره به گزارش مرکز سنجش کیفیت هوای اراک اظهار داشت: هوای کلانشهر اراک امسال برای هشتاد و چهارمین روز در وضعیت ناسالم قرار گرفته و رسیدن غلظت لحظه‌ای ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون به 44 میکروگرم بر متر مکعب نشان از قرار گرفتن هوا در وضعیت هشدار و خطرناک برای گروه‌های حساس دارد.

وی افزود: این ذرات با نفوذ در دستگاه تنفسی و رسوب در آن زمینه ایجاد بسیاری از بیماری‌های ریوی شده و توصیه می‌شود که افراد حدالامکان از تردد در سطح شهر و مکان‌های شلوغ بپرهیزند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: غلظت آلاینده‌های این شهر در 24 ساعت گذشته به 116 میکروگرم بر متر مکعب رسید که برای گروه‌های سنی حساس بسیار خطرناک بوده و در وضعیت هشدار است.

ابراهیمی کارنامی بیان کرد: استمرار حضور این ذرات معلق در هوای کلانشهر اراک برای گروه‌های حساس ازجمله سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران قلبی و ریوی بسیار خطرزا بوده و باید این موضوع را جدی گرفته و از تردد در سطح شهر تا حد امکان خودداری کنند.

وی ادامه داد: امسال اراک 84 روز آلوده را سپری کرده که 9 روز آن در شرایط هشدار برای تمامی گروه‌های جمعیتی بوده و 75 روز آن برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار داشته که آلودگی این شهر در مقایسه با سال گذشته که درمجموع 37 روز آلوده بوده افزایش یافته و نیازمند راهکارهای سازنده برای مهار این آلودگی هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: البته مجاورت این کلانشهر با تالاب میقان یکی از عوامل بالا بودن آلودگی در این شهر بوده چرا که علاوه بر گرد و غبار وارداتی، گرد و غبار ناشی از این منطقه که یک منشا داخلی است سبب شدت آلودگی می‌شود.