خوداتکایی به معنای قطع رابطه با دیگران نیست

حجت الاسلام حسن روحانی عصر یکشنبه در نشست سرمایه گذاری استان در اراک اظهار داشت: اقتصاد در دنیای امروز شبیه علم، هنر و اطلاعات است و همانطور که این مولفه ها خیلی مرز نمی شناسند، اقتصاد نیز امروز مرز نمی شناسد.

وی افزود: امروز فضا، فضای تبادل و ارتباطات است و دولت یازدهم تلاش دارد تا شرایط برای این تعامل و ارتباطات فراهم شود.

رئیس جمهور بیان کرد: در حال حاضر در سفرهایی که مقامات دولتی به خارج از کشور دارند کارآفرینان نیز حضور دارند و امروز شرایط مناسب برای ورود اطلاعات و فناوری به کشور وجود دارد.

نگرانی امروز دولت نیروی جوان تحصیلکرده است

روحانی تصریح کرد: امروز دولت یک نگرانی مهم دارد که آن هم نیروی جوان تحصیل کرده است که آماده کار و فعالیت هستند ولی با این ذهنیت که شغلی وجود ندارد و امیدی به اشتغال ندارند به دنبال کار و تلاش نمی روند.

وی افزود: وقتی امید به آینده افزایش یابد و شرایط مناسب شود، جمعیت آماده برای فعالیت افزایش پیدا می کند و در نهایت تعداد افراد جویای کار نیز رشد پیدا می کند اما طرف دیگر این موضوع کارآفرینان و سرمایه گذاران در کشور هستند.

رئیس جمهور گفت: طبق آمار اخیر مرکز آمار کشور، در دو سه سال اخیر به طور متوسط سالانه جمعیت فعال ما حدود ۹۸۰هزار نفر بوده که جمعیت بالایی است و این جمعیت عمدتا جوان و تحصیل کرده و جویای فعالیت هستند.

روحانی افزود: طی سه سال گذشته ۷۱۴هزار نفر مشغول به کار شده اند که با میزان جمعیت فعال، فاصله زیادی وجود دارد، اما این مساله نکته مثبتی هم هست برای رونق اشتغال، به این معنی که کشور نیروهای جوان و فعال برای تحرک اقتصادی دارد.

ثبات سه سال اخیر، سرمایه گذاران خراجی را متمایل به فعالیت در کشورمان کرده است

وی تصریح کرد: کشور ما دارای موقعیت جغرافیایی کم نظیر و همچنین معادن بزرگ و دیگر توانمندی های بزرگ است و در این راستا ثباتی که در کشور طی سه سال اخیر به وجود آمده و تورم را کاهش داده، سرمایه گذاران خارجی را به فعالیت در کشور متمایل کرده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: رشد اقتصادی از امسال رشد مناسبی خواهد بود و پیش بینی ما در پایان امسال رشد اقتصادی پنج درصدی است و من خوشبین هستم این رشد اقتصادی از پنج درصد نیز بیشتر شود.

روحانی گفت: در بحث حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط و تسهیلاتی که به این بنگاه ها داده شده امسال تاکنون، ۱۲ هزار  و ۵۰۰ واحد صنعتی، ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند در حالی که پیش بینی ما در ابتدای سال برای اعطای تسهیلات، هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی بود.

وی با اشاره به مشکلات صنایع استان مرکزی و شرکت واگن پارس اراک تصریح کرد: ظرفیت شرکت واگن پارس اراک تولید سالانه بیش از یک هزار واگن مسافری و باری است و کارگر کارآزموده و متخصص نیز برای آن فراهم است اما مشکلی از این شرکت حل نشده چرا که ما برای تولیدات نیاز به تقاضا و بازار هدف داریم.

رئیس جمهور گفت: باید تغییراتی در تجهیزات تولید ایجاد شود، ما به به‌روزرسانی فناوری در تولید نیاز داریم که لازمه آن، امر ارتباط با دیگر کشورها است.

روحانی افزود: امروز در صنایع نفت و گاز نیاز به تکنولوژی داریم و برای اینکه میعانات گازی افت نکند نیاز به فناوری جدید هست، بنابراین نمی توانیم بدون ارتباط با بیرون، بسیاری از کارها را انجام دهیم.

وی بیان کرد: این درست نیست که بگوییم می خواهیم روی پای خود بایستیم و رابطه خود را با دیگران قطع کنیم و اینکه خودکفا باشیم به این معنا نیست که باید قطع ارتباط کنیم، بلکه ما باید بازار هدف را به دست بیاوریم و تقاضا برای تولیداتمان را تحریک کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان ساخت: امسال سود تسهیلات را کاهش دادیم تا علامت لازم را هم به بانک ها و بخش خصوصی داده باشیم تا مساله تورم حل شود و سرمایه گذار بتواند فعالیت و رقابت کند.

رشد اقتصادی بدون رقابت داخلی و خارجی امکان پذیر نیست

روحانی گفت: رشد اقتصادی بدون رقابت داخلی و خارجی امکان پذیر نیست و بدون رقابت امکان پیشرفت فراهم نمی شود و خداوند رقابت را برای حرکت و پیشرفت ما قرار داده و ساز و کار غیررقابتی مشکل ایجاد می کند.

وی افزود: تلاش داریم ارتباط گیری با بنگاه های خارجی تسهیل شود و در تولید و صادرات با هم مشارکت کنیم و حرکت خوبی در کشور به وجود بیاید تا تولید رونق یابد.

رئیس جمهور ابراز داشت: در حوزه بانکی در شرایط تحریم با مشکلات زیادی روبرو بودیم اما امروز همه جا فعالیت های بانکی کشور در خارج در حال برقرار شدن است.

روحانی تصریح کرد: دولت در گذشته همواره بدهکار بدحساب بود، در این شرایط تلاش کردیم دولت از این بدحسابی خارج شود و در این راستا در ماه های اخیر انتشار اوراق بهادار را در دستور کار قرار دادیم تا بدهی دولت را به پیمانکاران تسویه کنیم.

وی افزود: طی شش ماه اول در بحث پروژه های عمرانی به دلیل شرایط جهانی که بر کشورهای تولیدکننده نفت تحمیل شد وضعیت خوبی نداشتیم و البته ایران در شرایط کاهش شدید قیمت نفت، بهترین وضعیت را در میان کشورهای نفتی داشته است.

رئیس جمهور گفت: ما در مسیر تحرک مثبت قرار داریم و البته باید در روند حل مشکلات با یکدیگر همدلی و هماهنگی داشته باشیم و مسائلی که دولت از آن غافل است بخش خصوصی تذکر دهد و مواردی که بخش خصوصی توجه ندارد دولت یادآور شود.

برای کاهش بیکاری و درآمدزایی باید صنعت توریسم را توسعه دهیم

روحانی افزود: با توجه به جایگاهی که استان مرکزی از نظر جغرافیایی دارد و همجواری آن با پایتخت، اگر نتوانیم با وجود ظرفیت های گردشگری، توریست جذب کنیم نمی توانیم مشکل اشتغال را حل کنیم و باید صنعت توریسم را توسعه دهیم اگر به دنبال درآمدزایی و کاهش بیکاری هستیم.

وی افزود: رشد ما در حوزه گردشگری نسبتا خوب بوده اما به سرعت بیشتری در راستای بهره گیری و فعال کردن توانمندی های گردشگری در کشور نیاز داریم.