گرانی بذر و کود مهمترین مشکل کشاورزان

  در این فصل از سال کشاورزان شهرستان خمین به مانند سایر کشاورزان دیگر مناطق به کار برداشت محصول مشغول هستند و انچه را در بهار کاشته‌اند این روزها برداشت می‌کنند.

لوبیا، یکی از این محصولات است که در فصل بهار کشت  و در فصل پاییز برداشت می‌شود.

شهرستان خمین را می‌توان به عنوان یکی از قطب‌های تولید لوبیا در کشور به شمار آورد چرا که انواع لوبیا با رقم‌های مختلف و کیفیت بالا در آن کشت می‌شود؛ با این وجود درآمدی که نصیب کشاورزان این خطه از کشور می‌شود ناچیز است.

حضور دلالان، نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی دلایلی هستند که کشاورزان را از دست یافتن به سودی که حقششان است دور کرده است.

محمدجعفر بختیاری از کشاورزان شهر قورچی‌باشی از توابع شهرستان خمین؛ پیرمردی با ۸۰ سال سن که هنوز به حرفه کشاورزی مشغول است و از این راه امرار معاش می‌کند.

این پیرمرد باصفای خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: از ساعت ۷ صبح مشغول به برداشت لوبیا می‌شویم و تا عصر این کار را به همراه کارگران و فرزندان ادامه می‌دهیم.

بختیاری ادامه داد: امسال لوبیا به دلیل کمبود آب نسبت به سال‌های گذشته محصول ضعیف‌تری داشته است اما با این حال خدا را شکر، محصول گندم و جو به دلیل بارش باران بهتر از سال‌های گذشته بوده است.

این کشاورز خمینی از قیمت پایین لوبیا گله‌مند بود و گفت: موقع فروش محصول، لوبیا قیمت پایینی دارد و با توجه به گرانی کودهای مصرفی و همچنین سموم، دخل و خرجمان به هم نمی‌خواند.

بختیاری ادامه داد: بعد از سه ماه پول گندم‌هایمان پرداخت شده است و موقع تحویل گندم نیز به دلیل کمبود ظرفیت انبارها خیلی اذیت شدیم و باید برای تحویل به جاهای دیگر می‌رفتیم که کرایه حمل آن نیز گران بود.

وی افزود: از ۱۰ سالگی کار کرده‌ام و الان هم که ۸۰ سال دارم با اینکه درآمدم از این کشاورزی ناچیز است اما برای تامین مایحتاج مردم بازهم کار می‌کنم.

غلامعلی بختیاری یکی دیگر از کشاورزان به خبرنگار پایگاه خبری خمین نیوز گفت: نزدیک به ۳۰ سال است که امرار معاشم از راه کشاورزی می‌گذرد.

وی با اشاره به دغدغه‌هایش گفت: امسال محصول کمتری نسبت به سال گذشته را برداشت کردیم؛ شهر قورچی‌باشی در سال‌های گذشته بخش عظیمی از نیاز لوبیای کشور را تامین می‌کرد اما اکنون به دلیل کمبود آب، تولید این محصول در این شهرستان کاهش یافته است.

بختیاری ادامه داد: کاهش تولید باعث شده تا قیمت این محصول نیز کاهش بیاید؛ از روزهای نخست برداشت محصول شاهد حضور دلالان در منطقه بودیم و این مسئله نیز خود باعث شده تا قیمت لوبیا نزدیک به دو هزار تومان کاهش یابد.

وی همچنین از تاخیر در پرداخت پول گندم‌های تحویلی گلایه کرد و ادامه داد: بعد از سه ماه تحویل گندم پول‌هایمان را دریافت کرده‌ایم، غیر از این درآمد دیگری نداریم مسئولین هم تاکنون نیامده‌اند تا مشکلاتمان را برایشان بازگو کنیم.

احمدی یکی از کارگرانی است که بر روی زمین غرق می‌ریزد تا از دسترنج حلال بر سر سفره خانواده خود قرار دهد، او درباره دغدغه‌هایش گفت: از نخستین ساعات طلوع خورشید مشغول به کار می‌شویم؛ با وجود سختی کار، در پایان با رسیدن به نتیجه، این سختی برایمان شیرین می‌شود.

وی با اشاره به نقش حوزه کشاورزی در ایجاد اشتغال پایدار و لزوم حمایت مسئولین از کشاورزان تاکید کرد و افزود: اگر مسئولین از حوزه کشاورزی و کشاورزان حمایت کنند، بدون شک کشاورزان با رغبت بیشتری محصول خود را کشت می‌کنند و برای برداشت محصول نیز افراد بیشتری به کارگیری می‌شوند.

ابوالفضل بختیاری یکی دیگر از کشاورزان به خبرنگار خمین نیوز گفت: به دلیل آفت زیاد و کمبود آب، محصول امسال نسبت به سال گذشته کیفیت خوبی ندارد.

وی افزود: سمومی هم که به رغم قیمت بالا استفاده می‌کنیم، از کیفیت خوبی برخوردار نیست و باعث شده تا آفت این محصول از بین نرود؛ سال‌های گذشته قیمت کود و سم مناسب‌تر بود اما الان باید این ارقام را با قیمت بالایی خریداری کنیم.

بختیاری به چالش‌های پیش روی لوبیاکاران اشاره داشت و گفت: چند سالی است که قیمت لوبیا سیر نزولی پیدا کرده اما در موقع خرید بذر این محصول شاهدیم که قیمت‌ها بالا می‌رود.

این کشاورزی خمینی همچنین از تاخیر پرداخت پول گندم‌ها گله‌مند بود و افزود: با گذشت سه ماه از تحویل گندم، پول این محصول را به ما پرداخت کرده‌اند.

بختیاری با اشاره به اینکه مشکلات کشاورزان کمتر از سایر اقشار نیست، بیان کرد: کشاورز احتیاج دارد تا پول را یکجا دریافت کند نه اینکه هر چند ماهی تنها مقداری از پول را به او بدهند؛ تا کنون هم کسی نیامده تا مشکلات ما را گوش بدهد و آنها را پیگیری کند.