‌اعزام ۴۵۰ گروه جهادی برای ارائه خدمات به مناطق محروم‌

سردار محمدرضا نقدی صبح امروز در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که در استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقدام دیگری که امسال توسط بسیج انجام شد در بحث صنایع تبدیلی بود که با استفاده از آن می‌توان بسیاری از تولیدات را به‌صورت بهینه مورد استفاده قرار داد، در حال حاضر ضایعات تولیدات کشاورزی 5 میلیون تن است که با استفاده از صنعت تبدیلی می‌توان مانع از ایجاد ضایعات در بخش کشاورزی شد.

وی افزود: پس صنعت تبدیلی بنابر تاکید مقام معظم رهبری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد و از آن در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استفاده شود زیرا این صنعت می‌تواند در خانه‌ها شکل گیرد و بدون نیاز به پیمودن مسیر بروکراسی و مراحل مختلف اداری به فعالیت پرفایده بپردازد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: البته این صنعت با مشکلاتی از قبیل نداشتن بازار به‌سبب نداشتن برند و از این دست مشکلات روبه‌رو‌ست که با به بحث گذاشتن این مسئله در بسیج راهکارهایی برای برطرف کردن آن درنظر گرفته شد.

نقدی بیان کرد: این نوع از صنعت می‌تواند بسیار مفید فایده باشد و منجر به اشتغال شود همانطور که الان 20 هزار نفر در قم از طریق تولید سوهان به تامین معاش پرداخته‌اند علاوه بر این این صنعت به‌گونه‌ای است که افراد فعال در آن ابزار تولید را خودشان می‌سازند و این سبب کسر هزینه‌ها می‌شود و همچنین فناوری این صنعت بومی می‌شود.

وی ادامه داد: بسیج ابتدا کار آموزش را انجام می‌دهد و به‌دنبال آن ارائه تسهیلات، تبلیغات، کمک به بازاریابی و برطرف کردن مشکلات آنها با دستگاه‌های اجرایی را در دستور کار خود قرار داده ‌و با انجام مذاکرات به یک فرمول اجماع می‌رسیم و آمادگی داریم که در هر شهرستانی که پیشنهاد می‌شود این فرمول اجماع را به کار گیریم.

شکل‌گیری گروه‌های صنعتی اقدامی جدید در بسیج بود

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به گروه‌های صنعتی بسیجی گفت: امسال از کارهای جدیدی که انجام دادیم ایجاد گروه‌های صنعتی بود که به کارخانه‌های راکد می‌روند و با انجام پایش فنی، مشکلات موجود را دسته‌بندی می‌کنند و در موارد لازم با وساطت با دستگاه‌های اجرایی به برطرف کردن مسائل می‌پردازند که این اقدام مناسبی است که مسئولان جهادی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

نقدی افزود: 6 هزار ماشین‌آلات مهندسی در کشور سالانه خریداری می‌شود و تنها تولیدکننده عمده کشور هستند که اگر هشت درصد از بازار به آنها اختصاص یابد امورشان می‌گذرد، با وجود داشتن ظرفیت‌های بسیار مناسب در تولید محصولات تبدیلی متاسفانه یک عده از واردکنندگان با خریداری واحدهای تولیدکننده مانع تولید در داخل می‌شوند.

وظیفه بسیج کمک‌رسانی است نه مداخله

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به نقش بسیج در بهبود وضعیت اقتصادی گفت: وظیفه امروز ما این است که با انجام یک کار بسیجی به‌دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت اقتصادی باشیم و بسیج در این راستا کمک‌کننده است نه مداخله‌کننده و همان‌طور که در زمان هشت سال دفاع مقدس مداخله نکرد و تنها با کمک کردن به ارائه خدمات پرداخت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی نقش کمک‌رسان را برعهده دارد.

نقدی تصریح کرد: بدون شک راه عبور از گردنه‌های پیش‌روی امروز کشور همین اقتصاد مقاومتی است و نمی‌شود به راه‌هایی جز این مسیر برای برطرف کردن مشکلات امید بست، اردوهای جهادی یکی از کارهای بسیج در این مسیر است که نیروهای فعال با وقف وقت خود به ارائه خدمات به منظور محرومان می‌پردازند و امسال 450 گروه جهادی برای ارائه خدمات به مناطق محروم اعزام شده‌اند.

وی بیان کرد: این یک ظرفیت استثنائی در کشور است که در دنیا مشابه آن را نمی‌توان دید، باید از ظرفیت جوانان علاقمند و عاشق به‌صورت بهینه استفاده کرد، کارهای کوچک و پراکنده در مناطق دور برای پیمانکاران مشکل است و به‌لحاظ کنترل و مدیریت این کارها صرفه اقتصادی ندارد اما چون این نیروهای جهادی با هدف ارائه خدمت بدون مزد و منت به این مناطق می‌روند، واگذاری این امور به نیروهای جهادی بسیج بهترین راه است.

شکل‌گیری اتاق‌های فکر اقدامی برای مقابله با شرایط تحریم بود

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به بحث تحریم‌ها گفت: بعد از بحث جدید دوره تحریم‌هایی که دشمن پیش کشید، اتاق فکر 120 هزار نفره از تمامی تخصص‌های کشور تشکیل شد و بسیاری از اعضای آن افراد دارای پست و سابقه در وزارتخانه‌ها و ریاست جمهوری و غیره بودند، در این اتاق بحث‌هایی شکل گرفت که منجر به یک‌سری پیشنهادات شد، بسیج در حد بضاعت وارد این طرح‌ها شد اما در برخی موارد نیاز به حمایت دولت بود.

نقدی ادامه داد: ظرفیت‌های پنهان شناسایی شد که از جمله آنها می‌توان به ایجاد واحدهای پرورش ماهی با استفاده از یک میلیون حلقه چاه موجود در کشور، داربستی کردن درختان انگور به منظور تولید انگور بیشتر، استفاده از پناهگاه‌های زمان جنگ برای تولید قارچ و غیره اشاره کرد که به‌دنبال این اقدامات نزدیک به 230 هزار نفر اشتغال بدون تحمیل ریالی به دولت ایجاد شد و ظرف سه سال تولید انگور 43 درصد، تولید قارچ 37 درصد و تولید ماهی 19.7 درصد افزایش یافت.

وی افزود: مشکلی که وجود دارد بحث بازار است که الان با وجود روابط صمیمانه‌ای که با عراق داریم بازارهای این کشور در اختیار ترکیه بوده و این درحالی است که در روابط عراق و ترکیه کدورت وجود دارد بنابراین برای دراختیار داشتن بازار باید تلاش کنیم، متاسفانه بازار کشور واردات‌محور است و بازاریان ما صادرات را بلد نیستند که لازم است در این زمینه کار شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: یکی از محورهایی که بسیج به آن ورود پیدا کرده تولید محصولات کشاورزی و تامین بازار برای آنهاست که در 20 قلم تولیدات کشاورزی که 80 درصد تولیدات را ارائه می‌دهند کتاب آموزشی نوشته شده و با مهر تایید وزارت جهاد در اختیار تولیدکنندگان و روستائیان قرار گرفته و آن دسته از تولیدکنندگان که به موارد ذکر شده در این کتاب‌ها عمل کرده‌اند تولیداتشان افزایش یافته است.

انتهای پیام/