۲۲۵ دانش آموز اراکی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام شدند

محمدرضا رضایی در مراسم بدقه این دانش‌آموزان به مناطق عملیاتی اظهار داشت: این دانش آموزان در مقطع دوم دبیرستان در آموزشگاه‌های آموزش و پرورش ناحیه یک اراک مشغول به تحصیل هستند که به مدت سه روز علاوه بر بازدید از مناطق عملیاتی هویزه، دهلاویه، محل عملیات والفجر هشت و اروند کنار به آموزش مهارت‌های درس آمادگی و دفاعی خود می‌پردازند.

وی افزود: دانش آموزان اعزامی با 6 دستگاه اتوبوس در مناطق عملیاتی حضور می‌یابند و سه روحانی و یک راوی پیشکسوت 8 سال دفاع مقدس آنان را در این اردوی معنوی همراهی می‌کنند.

فرمانده سپاه ناحیه اراک تصریح کرد: تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مقابله با توطئه‌های فرهنگی دشمنان نظام اسلامی مهم‌ترین اهداف راهیان نور است.

رضایی بیان کرد: فرهنگ و سیره شهدا، جانبازان و ایثارگران باید در جامعه نهادینه شود و جوانان و نوجوانان هم در همه مراحل زندگی خود از سیره این عزیزان الگوبرداری کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به هجمه‌های گسترده دشمنان، از طریق شبکه های ماهوراه ای و فضای مجازی در بین دانش آموزان، برگزاری اردوهای راهیان نور بهترین عامل برای خنثی سازی این هجمه‌ها است.

بیمارستان امام صادق(ع) دلیجان مجهز به دستگاه گرافی C-ARM شد

رئیس شبکه بهداشت و درمان دلیجان گفت: با کمک خیر دلیجانی، اتاق عمل بیمارستان این شهرستان به دستگاه گرافی c-arm مجهز شد.

رحمان ابراهیمی افزود: این تجهیز پزشکی به ارزش سه میلیارد و 200 میلیون ریال توسط عباس حسینی صنعتگر نیکوکار دلیجانی تهیه و به این بیمارستان اعطا شده است.

وی تصریح کرد: پیگیری مجوز نصب این دستگاه از سازمان انرژی اتمی اخذ شده بود و با کمک مالی این خیر سلامت، دستگاه مذکور در هفته جاری خریداری و نصب شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دلیجان بیان کرد: این دستگاه امکان کنترل و ارزیابی عملکردی حین عمل جراحی را به پزشک می‌دهد و ضریب خطا در اعمال جراحی ارتوپدی را به کمترین حد ممکن می‌رساند و سبب ارتقاء کیفیت و افزایش رضایت بیماران می‌شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: دستگاه سی آر ام نوعی دستگاه رادیولوژی ویژه اتاق عمل است که از تمامی عمل‌های ارتوپدی با دقیق‌ترین شکل و با بهترین کیفیت به‌صورت همزمان در هنگام عمل، گراف تهیه میکند.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین مزایای این دستگاه افزایش دقت در عمل‌های جراحی است همچنین دستگاه سی آر ام دقت جااندازی شکستگی‌های داخل و اطراف مفاصل را که جابه جایی دارند و به‌ صورت باز نمی‌توان آنها را مشاهده کرد افزایش می‌دهد و در شکستگی‌های لگن این دستگاه کاربرد دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دلیجان عنوان کرد: با استفاده از «سی آر ام» میزان شکافی که در اندام بیمار ایجاد می‌شود کمتر است و این امر میزان عفونت را کاهش می‌دهد و درنتیجه سرعت جوش خوردن و بهبودی شکستگی را در پی‌دارد.

افزایش 30 درصدی جمعیت پستانداران منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: جمعیت پستانداران منطقه حفاظت شده 70 قله اراک نسبت به مدت مشابه سال قبل، 30 درصد افزایش یافته است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: سرشماری پاییزه پستانداران منطقه 70 قله اراک 29 و 30 مهرماه امسال اجرایی شد، همچنین در اجرای این سرشماری حدود 110 نفر از محیط بانان استان مرکزی، شکارچیان قانونمند، حافظان و دوستداران محیط زیست ساوه و زرندیه و کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست مشارکت داشتند.

وی بیان کرد: در این سرشماری که در 24 مسیر و با پوشش 90 درصدی از منطقه صورت گرفت، 483 راس کل و بز و 2367 راس قوچ و میش به ثبت رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: سال گذشته به سبب وجود بیماری PPR (طاعون نشخوارکنندگان) 450 راس کل و بز در منطقه 70 قله اراک تلف شدند.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: این سرشماری با هدف برآورد جمعیت پستانداران منطقه حفاظت شده 70 قله اراک و بهبود مدیریت زیستی منطقه اجرا شد و این سرشماری در سایر مناطق تحت حفاظت محیط زیست این استان نیز در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: این سرشماری هر سال انجام می‌شود و سال گذشته در اجرای این طرح 2200 پستاندار در منطقه 70 قله اراک سرشماری شدند.