فضای مجازی موجب تضعیف فرهنگ گفت‌وگو در خانواده‌ها شده است

سید حسن موسوی چلک پیش از ظهر پنجشنبه در همایش تحکیم بنیان خانواده با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی در اراک اظهار داشت: به فرمان مقام معظم رهبری به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی تحکیم خانواده از سال ۹۰ آغاز شد تا حمایت از خانواده در دستور کار دستگاه های مرتبط قرار گیرد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه هم به موضوع خانواده در یک ماده قانونی خاص اشاره شده و این فرصتی است تا بتوانیم به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با کاهش آسیب های اجتماعی جامه عمل بپوشانیم و باید نگاه تکلیفی به این مساله داشته باشیم.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: اهمیت حوزه خانواده و تحکیم بنیان خانواده در جامعه ایران اسلامی به قدری است که مورد توجه و تاکید مقام رهبری قرار دارد.

موسوی چلک ادامه داد: به همین دلیل است که دشمنان وقتی می خواهند به کشور آسیب برسانند، خانواده را مورد تخریب و تهاجم قرار می دهند؛ نهادی که اگر آسیب ببیند و مورد هجمه دشمن قرار گیرد، دیگر با هیچ بخشنامه، قانون و دستورالعمل درست شدنی نیست و بر همین اساس مقام معظم رهبری با درایت و به درستی بر حفظ تحکیم خانواده و بررسی آسیب های اجتماعی ناشی از ناهنجاری ها تاکید دارند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حوزه خانواده اتفاقات ناگواری پیش آمده واقعیت این است که تربیت نسل سالم و خلاق، از کانون خانواده شروع می شود و به همین دلیل اگر خانواده به درستی مدیریت نشود، آثار ناگواری به جای می ماند که جامعه امروز ما متاسفانه شاهد برخی از این رخدادهای ناگوار است.

موسوی تصریح کرد: جامعه امروز ما به خاطر عدم پیوستگی در خانواده دچار گسترش آسیب های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، افسردگی و افزایش زنان سرپرست خانوار و کودکان خیابانی شده و اعتیاد به شدت کانون خانواده ها را نشانه گرفته که عوارض این آسیب ها به سمت سازمان بهزیستی، کمیته امداد، دادگستری، زندان ها و… بازمی گردد.

رئیس انجمن مددکاری کشور در بخش دیگر سخنان خود بیان داشت: هم اکنون در جامعه ایرانی فرهنگ گفت و گو در خانواده ها کم رنگ شده و زبان گفت و گو با حضور فعال فضای مجازی خاصیت خود را از دست داده یا اصلا وجود ندارد که این نشانه، نه تنها نشانه خوبی نیست، بلکه بسیار خطرناک و عامل گسست بنیان خانواده ها است.

موسوی خاطرنشان کرد: فقر محبت در جامعه و خانواده، بی اعتمادی همسران به هم، فرزند به پدر و مادر و برعکس، خیانت، سوء ظن و دروغگویی در کانون خانواده ها، چالش دیگری است که جامعه را به خطر انداخته است.

وی اضافه کرد: در همین راستا برای یک جهاد همگانی و مبارزه برای از بین بردن این آسیب ها و آفت های اجتماعی، مقام معظم رهبری با ابلاغ به سران سه قوه تکلیف را برای همه روشن و ترسیم کرده اند و اگر نتوانیم در این بخش موفق شویم خانواده سالم نخواهیم داشت.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: هیچ سازمانی به اندازه بهزیستی در حوزه خانواده فعالیت ندارد و این سازمان یک نهاد کلیدی در حوزه صیانت از خانواده است.