عدم رعایت ایمنی در بلندمرتبه سازی ها

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور امروز در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی مدیریت بحران در خمین گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور حادثه خیز است و این امر می‌طلبد تا آمادگی خود را به منظور رویارویی با حوادث حفظ کنیم و تجربیات و دانش خود را ارتقا دهیم.

وی اظهار کرد: با توجه با این موضوع، طرح غدیر ۲ در ۵ استان محور قرار داده شده است که استان مرکزی بعد از چهارمحال بختیاری دومین استان است که این طرح در آن اجرا می‌شود و در آن مدیران شهرستان‌ها که اعضای ستاد بحران هستند آموزش داده می‌شوند.

نجار ادامه داد: بعد از حادثه بم، مقام معظم رهبری سیاست‌هایی را ابلاغ کردند که منجر به قانون مدیرت بحران شد و یک حساسیت خوبی را در کشور بوجود آورد و امروز در تلاش هستیم تا اعضای این ستاد در شهرستان ها را از لحاظ مقابله و همچنین پیشگیری از حوادث آموزش دهیم.

وی افزود: یکی از مهمترین و اساسی ترین کارها بعد از آموزش مدیران بحران شهرستان‌ها، آموزش مردم است تا بتوانند عکس‌العمل خوبی را به منظور مواجه با حوادث داشته باشند و از این طریق آسیب‌ها کاهش پیدا کند.

معاون وزیر کشور با اشاره به اعتبار این ستاد در کشور گفت: سالیانه ۵ درصد از اعتبارات کشور به این ستاد تخصیص داده می‌شود که امسال طبق بودجه سال ۹۶، ۱۵ هزار میلیارد تومان به ستاد مدیرت بحران تخصیص داده شد.

نجار افزود: سهم استان‌ها نیز برابر نیست و طبق حوادث و نیازهای استان‌ها،این ستاد با آنها همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد.

وی در ادامه همچنین به ساختمان‌های چندین طبقه اشاره و بیان کرد: ساختمان‌های بلند مرتبه در جاهای مختلف ساخته می‌شود بدون اینکه امکانات لازم برای حوادث در آنها مدنظر گرفته شود.

نجار ادامه داد: سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان به منظور تجهیز وسائل ایمنی این ساختمان‌ها تخصیص داده شد که البته به طور کامل اعتبارات محقق نشده است.

وی گفت: با این حال شهرداری‌ها و شوراهای شهر در این رابطه مسئولیت و مأموریت دارند تا این تجهیزات و امکانات لازم را فراهم کنند.

نجار همچنین به شرایط فعلی کشور اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر با تغییر اقلیمی اعم از بارش‌های پراکنده، زمان بارش، کمبود آب، بیابان زدایی، گرد و غبار و دیگر مسائل روبرو هستیم که باید به درستی تصمیم گیری شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: این دوره‌ها نیز به همین منظور برگزار می‌شود تا مدیران با انتقال تجربه و آموزش‌ها، بتوانند در شرایط متفاوت به درستی تصمیم گیری و از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنند.

کارگاه آموزشی غدیر ویژه اعضای ستاد شورای هماهنگی مدیرت بحران شهرستان‌های استان مرکزی در اردوگاه امام خمینی(ره) خمین با شرکت مدیران استانی و شهرستان ها به مدت سه روز برگزار می‌شود.