اقتدار امنیتی- اطلاعاتی به ۱۵ساعت دلهره‌آور در شهر پایان داد+تصویر

ساعات شروع روز چهارشنبه 22 دی‌ماه، هوا هنوز گرگ و میش است و تردد در خیابان‌های شهر چندان نیست که صدای شلیک خواب شهر را آشفته می‌کند، به فاصله ساعتی دو جنایت خونین و کشتار با اسلحه در امن‌ترین شهر اراک اتفاق می‌افتد.

اول صبح است، هرعابری در شهر از وقوع یک جنایت هول‌ناک سخن می‌گوید و اینکه این حادثه در امن ترین نقطه کشور اتفاق افتاده برای مردم نگران کننده است، حادثه ای که در ابتدا 5کشته و 4زخمی دارد و قاتل نیز متواری است.

در این بین قرارگاه و ستاد رسیدگی به حادثه مشترکا بین دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و قضایی استان تشکیل می‌شود و کار برای جستجو و دستگیری متهم این پرونده خونین آغاز می‌شود.

اطلاع‌‌رسانی‌دقیق مانع شایعه‌پراکنی و گمانه‌زنی‌ها شد

ساعتی از سانحه نگذشته که معاون اجتماعی نیروی انتظامی برای شفاف‌سازی وضعیت حادثه خونین در استان و اراکف و به منظور جلوگیری از هرشایعه و خیال‌پردازی وارد میدان اطلاع‌رسانی می‌شود و ساعت 10.30 صبح صحبت‌های فرمانده انتظامی استان درباره وضعیت این پرونده و اتفاق دلخراش اراک مخابره می‌شود.

شاید بتوان گفت این اطلاع‌رسانی دقیق کمی از دلهره و در ادامه، شایعه‌سازی ها را خاموش کرد و آن چیزی که در مصاحبه فرمانده انتظامی استان مرکزی مشهود بود قاطعیت دستگاه‌های امنیتی- اطلاعاتی برای دستگیری سریع متهم است به طوری که ظرف 4 تا 5 ساعت همدستان قاتل در اراک در عملیات ضربتی پلیس دستگیر می‌شوند.

سردار کیومرث عزیزی در مصاحبه خود با شفاف کردن فضای امنیتی استان، علل و انگیزه حادثه را انتقام‌جویی شخصی اعلام می‌کند و هرگونه احتمال یا گمانه‌زنی جنایتی امنیتی را رد می‌کند.

حوالی ظهر، شایعه‌ای مبنی بر شهادت یک مامور نیروی انتظامی در این حادثه خونین در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی منتشر شد، بار دیگر فرمانده انتظامی استان مرکزی در مصاحبه خود فضا را شفاف کرده و با رد این شایعه اخرین وضعیت پرونده جنایت خونین را تشریح می‌کند.

سردار عریزی بر دستگیری ضربتی و سریع قاتل تاکید دارد و درباره شهادت مامور انتظامی هم می‌گوید: متأسفانه یکی از کارکنان نیروی انتظامی بین مقتولان حادثه بوده است که وی به‌خلاف شایعات پس از پایان ساعت کاری و به‌منظور استراحت و مرخصی به منزل مراجعه کرده و یکی از اعضای خانواده‌های مقتولان بوده است.

درحالیکه خبر این حادثه در رسانه‌های ملی هم بازتاب داشته و بر استرس و اضطراب مردم افزوده می‌شد، دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی حلقه اطلاعاتی برای یافتن قاتل را تنگ‌تر و دقیق‌تر می‌کنند و از سویی دیگر با هوشیاری کامل با اطلاع‌رسانی دقیق و جلوگیری از هرگونه شایعه از برهم خوردن امنیت جامعه جلوگیری می‌کنند.

ساعت 13.34 دادستان استان مرکزی به جمع خبرنگاران آمده و از وضعیت پرونده جنایت خونین در اراک می‌گوید و در این گفت‌و‌گوی خود از رسیدن امار کشته شدگان به 6نفر خبر می‌دهد.

دادستان اراک جزئیات این حادثه را تشریح می‌کند

فرشید محمدحسینی طاهری به تشریح حادثه می‌پردازد و می‌گوید: قاتل و مقتولان اهل استان مرکزی نیستند و تنها ساکن اراک بوده‌اند، براساس تحقیقات نخست، متهم پس از آزادی از سوی خانواده و بستگان به‌عنوان عامل ایجاد نابسامانی و مشکلات در خانواده مورد سرزنش قرار گرفته و فشار از سوی خانواده مقتول درگیری سال گذشته به خانواده آنها بوده که باید از شهر اراک کوچ کنند که مجموعه این فشار‌ها و بگومگو‌ها در این بین سبب سکته پدر متهم و در ‌‌نهایت وارد آمدن فشار روحی دوچندان به‌روی شخص و در نتیجه حمله مسلحانه به خانواده‌های مرتبط و شاهد در حادثه سال گذشته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: متهم صبح امروز ابتدا به‌سراغ خانواده‌ای می‌رود که در ماجرای سال گذشته به‌عنوان شاهد با پلیس همکاری کرده و سبب دستگیری وی شده بودند، در آنجا با شلیک گلوله 4 نفر را به قتل می‌رساند و سپس به‌سراغ خانواده‌ای می‌رود که در جریان نزاع سال گذشته یک نفر از آنها توسط فرد همراه او کشته شده بود.

دادستان عمومی و انقلاب اراک ادامه می‌دهد: متأسفانه در آنجا هم قاتل پدر و مادر آن خانواده را به قتل می‌رساند و در این میان دو نفر مجروح می‌شوند.

در این بین کارکنان بخش بهداشت و درمان استان به سرعت به امداد و درمان مجروحان می‌پردازند و درعین حال در تدبیری استانی از هرگونه مصاحبه‌ای خودداری می‌کنند تا از هرگونه ایجاد شبهه و ایجاد خبرمتناقض که به تشویش اذهان عمومی و جامعه منجر شود خودداری شود، از سویی تلاش پزشکان ساعتی بعد خبر می‌رسد نفر ششم با تلاش پزشکان احیا شده است.

ساعت 16 با هماهنگی دستگاه قضایی، تصویر قاتل برای شناسایی مردمی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و رسانه‌ها اقدام به انتشار تصویر قاتل می‌کنند.

متاسفانه حوالی ساعت17 فرمانده انتظامی استان مرکزی در گفت‌و‌گویی از مرگ قطعی فرد احیا شده و ششمین قربانی این جنایت خونین خبر می‌دهد و در ادامه به تشریح آخرین وضعیت این پرونده خونبار می‌پردازد.

فرمانده انتظامی استان مرکزی از دستگیری عامل جنایت خبر می‌دهد

آرام آرام، با شروع تاریکی شب دلهره‌ای عجیب بین مردم شهر وجود دارد، دلهره‌ای که شاید مهمترین نتیجه آن درک بهتر نعمت امنیت در شهرها بود و می‌شد در بین مردم و در لابلای حرف‌هایشان دلهره و وحشت را به خوبی دید.

حوالی ساعت 20 آخرین لحظات این سناریوی تراژدی وحشت در اراک است و نیروهای انتظامی و امنیتی در یک اقدام ضربتی "عباس صحرایی" عامل این جنایت خونین را در ابتدای محسنی و در حوالی پل خیبر دستگیر می‌کنند.

به سرعت خبر دستگیری عامل جنایت خونین چهارشنبه اراک در بین مردم پخش می‌شود و گویی مردم شهر که از این حادثه در شوک به سرمی‌برند متوجه می‌شوند که به همین دلیل هوشیاری و سرعت عمل دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و قضایی است که استان مرکزی از امن‌ترین استان‌های کشور است.

در جدول زیر ساعت‌شمار این جنایت خونین به صورت کوتاه به‌صورت اجمالی بیان می‌شود:

موضوع حادثه جنایت خونین اراک به ستاد اقتصادمقاومتی استان کشیده شد

درعین حال، این جنایت خونین به سفر وزیرکشور به استان مرکزی در روز پنجشنبه 23در‌ماه نیز کشیده شد، جایی‌که "رحمانی‌فضلی" وزیرکشور با اشاره به حادثه خونین اراک اظهار داشت: متاسفانه خبر تاسف بار روز قبل در این استان بود و عده ای از مردم به سبب بی خردی و عصبانیت و حس انتقام جویی فوت شدند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه پلیس، دستگاه‌های قضایی، اطلاعات مشترکا ستادی که تشکیل دادند به سرعت فرد خاطی را بازداشت کردند و امیدواریم قوه قضائیه هرچه سریع‌تر رسیدگی کرده و حکم لازم را صادر کنند.

از سویی "آیت الله دری نجف‌آبادی" نماینده ولی فقیه در استان مرکزی برضرورت برخورد با عامل جنایت تاکید کرد و اظهار داشت: نیروی انتظامی در این حادثه با اقتدار تمام به سرعت قاتل را دستگیر کرد اما این حادثه ای تاسف بار باید از زوایای مختلف بررسی شود و دستگاه قضایی نیز به سرعت تعیین تکلیف در خصوص این پرونده را به انجام برساند.

شایعه‌ساز رسانه‌ای برای جمع‌کردن چند کلیک

با پایان یافتن حادثه چهارشنبه، در عصر پنجشنبه 23در‌ماه بار دیگر خبری تکان دهنده ذهن مردم را مشوش کرد، خبری که منتشر کننده آن چندرسانه رسمی و چندکگانال وابسته به رسانه‌ها در استان بودند و با انتشار خبر درگیری خونین در شهرک قائم اراک اقدام به این کار کردند.

هرچند منکر این نباید بود که حوادث پرکلیک ترین اخبار یک رسانه است اما باید دانست انتشار یک خبر کذب آن هم با آن همه اب و لعاب هیچ دستاوردی جز تشویش اذهان عمومی و در نهایت بی اعتمادی مخاطب به اخبار کذب رسانه درپی ندارد.

باگذشت ساعتی همین رسانه‌هاف برای اثبات ادعای خود یکسری عکس دلخراش به عنوان آخرین عکس‌های جنایت منتشر کردند و آنگونه در این مسیر جمع‌کردن کلیک برای یک خبر دروغ پیش رفتند که تا آخر ساعات روز پنجشنبه تقریبا فضای مجازی آلوده به این دروغ رسانه‌ای شد.

با این حال، معاون اجتماع8ی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با تکذیب این خبر اظهار داشت: آنچه عصر روز گذشته تحت عنوان درگیری خونین در شهرک قائم اراک و قطع عضو طرف دعوا منتشر شد کذب محض بوده و اصلا روز گذشته چنین حادثه‌ای رخ نداده است.

سرهنگ محمود خلجی افزود: متاسفانه نه تنها خبر بلکه تصاویر مختلفی تحت عنوان آخرین اخبار و تصاویر این درگیری منتشر شد که از پایه و اساس دروغ و جعلی است که قویا تکذیب می‌شود.

وی ادامه داد: از اصحاب رسانه و مردم درخواست داریم اخبار موثق و دقیق را تنها از منابع ذی‌صلاح و رسمی استان دریافت کنند و از هر گونه گمانه‌زنی و یا توجه به شایعات پرهیز کنند این در حالی است که نیروی انتظامی به صورت شبانه‌روزی و در ارتباط موثر و مستقیم با رسانه‌ها در هر مسئله ای بصورت زنده و مستمر اطلاع‌رسانی می‌کند.

بازی سیاه‌نماها در فضای دروغ‌آلود رسانه‌ای

درحالی که اقشار مختلف مردم در روز پنجشنبه از عملکرد مطلوب دستگاه‌های انتظامی، قضایی و امنیتی استان به سبب هوشیاری، سرعت عمل در دستگیری عوامل جنایت خونین اراک بارها و بارها از عوامل امنیت در امن‌ترین استان مرکزی تقدیر می‌کردند، سیاه‌نمایان با مستمسک قرار دادن خبر کذب چندرسانه استان، اقدام به تخطئه اقدامات مطلوب امنیتی و انتظامی در استان شدند.

این درحالی بود که این رسانه‌ها با انتشار یک خبر، سهوا یا عمدا در پازل برای ایجاد آبشخور فکری جریان معارض بستری فراهم کرد تا با تخریب همه چیز اقدام به پاشیدن رنگ سیاه و تخریب به مجموعه اقدامات انتظامی و امنیتی و قضایی استان کند تا اقدام مطلوب و چشمگیر آنها دیده نشود.

هرچند عملکرد موفق نهادها در استان مرکزی را زمره امن‌ترین استانهای کشور قرار داده و در چهارشنبه خونین اراک، نشان داده شد که بی دلیل این استان به چنین جایگاه مهمی نرسیده اما مهمترین رسالت رسانه که به عنوان یک اطلاع رسان برای جلوگیری از بحران است نباید به بحران‌سازی مبدل شود.