تصویب طرح معماری جدید بافت فرسوده دلیجان

رحمان دلاوری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی دلیجان؛ با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده و مستهلک در شهر دلیجان بیشتر مربوط به بافت قدیمی و مرکزی شهر است، گفت: در این بافت بسیاری از این خانه‌ها متروکه شده و کسی در آن سکونت ندارد.

دلاوری با اشاره به اینکه هر چند بخشی از خانه‌های این محدوده توسط مالکین تخریب و خانه‌های نوساز جایگزین شده است، اظهار کرد: سازه‌های شهری در این منطقه از ایمنی کافی برخوردار نیست و دسترسی به عمق کوچه های این بافت با مشکل روبرو است.

وی ادامه داد: تعداد ساکنین این بافت به شدت کاهش یافته و بیشتر ساکنین آن از افاغنه و افراد غیربومی هستند که این موضوع مشکلات امنیتی را به دلیل خلوت بودن این مناطق به وجود آورده است.

اجرای طرح معماری دلیجان نیازمند عزم جدی شهرداری و همکاری مالکین است

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی دلیجان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با پیگیری شهرداری و شورای اسلامی شهر طرح معماری جدید بافت فرسوده به تصویب مراجع ذیصلاح در استان رسیده است، افزود: این طرح دارای ویژگی های معماری خوب و منحصر به فردی است که در صورت اجرایی شدن از یک طرف به ترمیم و نوسازی بافت فرسوده کمک خواهد کرد و از طرفی هم معماری و منظر شهری را در مرکز شهر زیبا و چشم نواز می شود.

وی ادامه داد: موانعی که بر سر راه اجرایی شدن این طرح وجود دارد این است که به دلیل پیش بینی بازار با معماری یکپارچه، تجمیع املاکی که دارای مالکین متعدد از جمله ملک‌های موروثی، بسیار مشکل و پیچیده است.

دلاوری با تاکید بر اینکه اجرای طرح نیازمند سرمایه گذاری کلان است که با شیوه‌های مرسوم و ساده سرمایه گذاری قابل انجام نیست، گفت: اجرایی شدن این طرح به یک عزم جدی در شهرداری و همکاری گسترده مالکین نیازمند است که تاکنون اقدام  جدی و پیگیرانه و مدبرانه ای را در این خصوص شاهد نبوده ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی دلیجان با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه صحیحی در مدیریت شهری برای تشویق مالکین بافت فرسوده برای نوسازی املاک وجود ندارد، ادامه داد: شاید یکی از دلایل آن این بوده که خسارات مالی و جانی ناشی از بلایای طبیعی را نادیده گرفته ایم و بعضا به اشتباه تامین منافع مالی شهرداری را مقدم بر ارائه تخفیفات عوارض و سایر مشوقها می دانیم.

وی اضافه کرد: البته در شهرداری دلیجان در دفترچه عوارض سال ۹۶ مصوبات خوبی در بودجه جهت ارائه تسهیلات به مالکین بافت فرسوده پیش بینی شده است که امیدواریم با ارائه این مشوق‌ها استقبال مالکین و روند نوسازی بافت فرسوده دلیجان در سال پیش رو تسریع گردد.

بروکراسی اداری مهم‌ترین مانع برای دریافت تسهیلات

دلاوری اظهار کرد: هر چند دولت مشوقهای تسهیلاتی نسبتا خوبی را برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته اما راه دستیابی به این تسهیلات برای مالکین بسیار ناهموار و سخت است.

وی ادامه داد: مالک برای دریافت تسهیلات مذکور مجبور است چندین بار در بروکراسی طولانی و طاقت فرسای بانک مسکن، شهرداری و اداره راه و شهرسازی گرفتار شود و برای اخذ تسهیلات چندین مرتبه به مرکز استان مراجعه کند.

تسهیلات نوسازی پاسخگوی احداث یک ساختمان جدید نیست

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی دلیجان افزود: محدود بودن تسهیلات و عدم تناسب بین تعداد تسهیلات و متقاضیان عاملی دیگر در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده است و مهمتر از همه اینکه بدلیل بالا بودن هزینه‌های ساخت و ساز میزان این تسهیلات نیز پاسخگوی نوسازی و احداث یک ساختمان جدید نیست و مالک مجبور است علاوه بر تسهیلات مسکن از منابع مالی دیگری نیز استفاده کند که همین امر  نوسازی ملک فرسوده را برای یک مالک ضعیف از نظر مالی بسیار مشکل می کند.

دلاوری ادامه داد: هزینه های بالای اخذ وام مسکن و شرایط جدید الزام  ضامن و ... را نیز به سایر مشکلات دریافت تسهیلات اضافه کرده است.

مسئولین و مردم عمق فاجعه وجود مسکن فرسوده و مستهلک را جدی نگرفته اند

وی با بیان اینکه عمده مشکلات ما به لحاظ سیاست گذاری در سطح کلان کشور این است که مسئولین و مردم عمق فاجعه وجود بافت فرسوده و مستهلک را جدی نگرفته اند، افزود: در واقع اگر توجه هم در این خصوص داشته اند سیاست و تدبیر فعال و اثر بخشی از دولتهای گذشته تاکنون برای اصلاح بافتهای فرسوده وجود ندارد.

عدم هماهنگی وزارتخانه های در اصلاح بافتهای فرسوده کشور

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی دلیجان با اشاره به اینکه عدم یکپارچگی سیاستهای وزارتخانه‌های موثر نظیر وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و نهادهای مهمی چون مدیریت بحران و ... کاملا مشهود است، افزود: در امر پیشگیری تقریبا می‌توانم بگوییم هیچ برنامه مدون و هوشمندانه ای وجود ندارد.

دلاوری اظهار کرد: موضوع مهمی که به آن توجه نمی شود وجود ساختمانهای فرسوده ای است که در خارج از بافت فرسوده رسمی شهر وجود دارند که متاسفانه به این ساختمانها تسهیلات ویژه بافت فرسوده تعلق نمی گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی دلیجان بیان کرد: به نظر می‌رسد بهتر است ضوابط منطقی‌تری برای تعیین مصداق‌های فرسودگی ساختمانها تعیین می‌شد بطوری که همه ابنیه فرسوده و مستهلک پوشش داده شود.