دولت دست از دخالت در بازار مسکن بردارد

گروه اقتصادی –  محمدعلی پورشیرازی با بیان این مطلب اظهار کرد: برای محاسبه تورم واقعی باید دید که هزینه سبد خانوار نسبت به سال گذشته چند درصد افزایش داشته است.

به گزارش افکارنیوز، وی تصریح کرد: مستاجران با توجه به این تورم مجبور به تبعیت از افزایش قیمت اجاره رهن و اجاره هستند.

وی بیان کرد: اگر دولت دست از دخالت در بازار مسکن بردارد و بازار را هیجان زده نکند شاهد افزایش قیمت سرسام آور اجاره بها نخواهیم بود و بازار رهن و اجاره آرام به حرکت طبیعی خود ادامه خواهد داد.

عضو هیات مدیره سندیکای شرکت ساختمانی ایران گفت: از ابتدای امسال شاهد افزای ش10 تا 15 درصدی در بازار رهن و اجاره بوده ایم که امیدوارم این روند تا پایان تابستان و به اصطلاح فصل جابجایی ها حفظ شود.

وی توضیح داد: هنگام اجاره مسکن به درآمد افراد توجه می شود و باید گفت افزای ش12 تا 20درصدی دستمزدها ملاک مناسبی برای تعیین اجاره و افزایش آن نخواهد بود البته نمی توان منکر رابطه بین اجاره و سطح درآمد افراد شد زیرا در بازار فعلی کسانی وجود دارند که ماهانه 8 میلیون تومان بابت اجاره یک خانه می پردازند اما در کل نباید فراموش کرد که این موارد چند درصد از مستاجران را تشکیل می دهند و بیش از 95 درصد مستاجران توان پرداخت اجاره های بالا را ندارند.

پورشیرازی خاطر نشان کرد: در چند سال گذتشه و فارغ از دولت های مختلف بازار مسکن شرایط بدی را پشت سر گذاشته و در این میان متاسفانه خانه مستاجران هر سال کوچکتر شده زیرا توان پرداخت اجاره های بالا را ندارند.