رقابت زنان و مردان در استفاده از لوازم آرایشی

گروه اجتماعی – یک جامعه شناس گفت: گرایش زنان و دختران ایرانی به لوازم آرایش‌ این روزها به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته به طوری که بسیاری از این افراد زندگی روزانه بدون آرایش کردن را ممکن نمی دانند.

به گزارش افکارخبر، امان الله قرایی مقدم اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد بیشتر کسانی که گرایش به آرایش های غلیظ و جلب توجه کننده دارند، خوانندگان غربی و هنرپیشگان را الگوی خود قرار می دهند.

وی تاکید کرد: معمولا این افراد دچار فرو ریختگی ارزشهای فرهنگی، اعتقادی، دینی و هنجارهای اجتماعی شده اند و با آرایش های غلیظ درصدد هستند تا خود را شبیه هنرپیشگان کنند.

وی تصریح کرد: همان طور که می دانید زنان مسن در کشورهای غربی از لوازم آرایش برای پوشاندن پیری پوست و ... استفاده می کنند و اصلا متداول نیست که دختران جوان دبیرستانی و دانشگاهی در طول روز آرایش کنند اما متاسفانه در کشور ما تمایل و گرایش به استفاده از لوازم آرایشی آنچنان افزایش یافته که اکنون دختربچه ها را برای مهمانی رفتن آرایش می کنند .

وی توضیح داد: متاسفانه بسیاری از خانواده ها نسبت به این مساله بی توجه شده اند و بدون توجه به آثار زیانبار استفاده از لوازم آرایش بر پوست، کودکان خود را آرایش می کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: میل به جوان ماندن و طراوت، خودنمایی و جلب توجه به منظور تایید دیگران، تمایل به دیده شدن را از عوامل اصلی گرایش بانوان و دختران جوان ایرانی به استفاده افراطی از لوازم آرایشی می توان دانست.

قرایی مقدم بیان کرد: نبود اعتماد به نفس، باور زشت پنداری، چشم و هم چشمی، زیبا دانستن زنان غربی به ویژه هنرپیشه ها و هنرمندان را می توان از دیگر عوامل  تمایل به استفاده  بیش از حد لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور برشمرد.

وی خاطر نشان کرد: بارها گفته ام که آرایش های افراطی بر چهره زنان و دختران ایرانی تقلیدی مستقیم از هنرپیشگان غربی و شرقی بوده و این الگوبرداری به منزله کم اهمیت شمردن و زیر سوال بردن شئونات اسلامی است .

وی گفت: استفاده از لوازم آرایش و میل به زیباتر دیده شدن تنها مختص به زنان نیست بلکه متاسفانه بسیاری از پسران و مردان جوان نیز به این کار روی آورده اند و ارائه خدمات مختلف زیبایی و استفاده از لوازم آرایشی از سوی این قشر موید این مساله است.

این جامعه شناس در پایان تاکید کرد: این روزها زنان و مردان جوان در استفاده از لوازم آرایشی و زیباتر دیده شدن با یکدیگر رقابت می کنند و وظیفه مسوولان است تا با فرهنگ سازی و آموزش های لازم مانع ادامه این روند مخرب شوند.