رشد ۲۶ درصدی صادرات کالاهای نفتی از بندرشهید رجایی

ابراهیم ایدنی،مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در سال 94 گفت: طی سال گذشته، در مجموع 64 میلیون و 714هزار و 325 تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد.

 

وی ادامه داد: از مجموع عملیات انجام شده در این بندر طی سال گذشته، 40 میلیون و 678 هزار و 947 تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و 24 میلیون و 35 هزار و 378 تن اختصاص به مواد نفتی دارد.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندرشهید رجایی طی دوازده ماهه سال گذشته را 4 میلیون و 237 هزار و 543 تن اعلام کرد.

 

ایدنی همچنین در ادامه میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را 24 میلیون و 779هزار و 883 تن عنوان کرد و افزود: در همین مدت، همچنین بیش از 9 میلیون تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 30 درصدی را نشان می دهد.

 

وی از کابوتاژ بیش از 193 هزار تن از این گونه کالاها طی مدت یاد شده سخن به میان آورد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ یک میلیون و 224هزار و 958 تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید.

 

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از رشد 26 درصدی صادرات مواد نفتی از بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: طی یکسال گذشته، 6 میلیون و 318 هزار و 523 تن مواد نفتی از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد.

 

ایدنی تصریح کرد: دو میلیون و 384 هزار و 68 تن مواد نفتی طی این مدت از طریق این بندر به داخل کشور وارد و 699 هزار و 324 تن از این گونه کالاها نیز ترانزیت شده است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از تخلیه و بارگیری یک میلیون و 680 هزار و 748 TEU کانتینر در بزرگترین و پیشرفته ترین بندرکانتیتری کشور طی دوازده ماهه سال گذشته، خبر داد.

 

وی تصریح کرد: بزرگترین بندر تجاری ایران طی سال گذشته میزبان بالغ بر 4هزار فروند شناور با تناژهای مختلف بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن افزایش 2 درصدی داشته است.

 

ایدنی خاطرنشان کرد: از این میزان شناور ورودی به بندر شهید رجایی، بیش از 3هزار فروند بالای هزار تن وزن داشته اند.