سایه سارقان بر سر موتورسیکلت های هرمزگان

 سرهنگ مهدی بهرامی معاون اجتماعی استان هرمزگان اظهار کرد: از عوامل زمینه‌ساز اصلی وقوع این جرم می‌توان به دلایلی همچون عدم استفاده از تجهیزات ایمنی، سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی هنگام ترک موتورسیکلت، سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی هنگام سوار کردن مسافر، رها کردن موتورسیکلت در معابر بدون رعایت اصول ایمنی، سهل‌انگاری در نگهداری سوئیچ موتورسیکلت و پارک کردن موتورسیکلت در محل‌های ناامن اشاره کرد.

 

هر چند این وسیله نقلیه عامل ایجاد بسیاری از آلودگی‌های صوتی شهر وهمچنین در تصادفات نقش کلیدی دارد و عده‌ای از راکبان این وسیله نقلیه به‌راحتی و بدون دغدغه ،قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کنند که این موضوع علاوه بر تهدید سلامت مردم، خطراتی نیز برای خود موتورسواران به وجود آورده است. اما با تمام این دردسرها و مشکل‌آفرینی‌های، موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از وسایل نقلیه سبک و سریع ،مدت‌هاست نان آور عده ای از خانواده ها است و چرخ بسیاری از مراکز اداری، تجاری و بازرگانی روی دوچرخ موتورسواران که به جابه‌جایی کالا و مسافر می‌پردازند، می‌چرخد.

 

رضا 25 ساله ، مدتی قبل  با قرض و وام موفق شد موتورسیکلتی را خریداری کند وبا این وسیله در شرکتی به عنوان پیک مشغول شد ، وی حدود دو ماه  اموراتش را از این طریق می گذراند تا آنکه در یک لحظه غفلت ، موتورسیکلتش به سرقت رفت.

 

این جوان 25 ساله همیشه نکات ایمنی بر روی موتورسیکلت  متوقف شده خود رعایت می کرد تا از سرقت جلوگیری کند اما در ظهر یک روز تابستانی در حالی که بسته پستی را باید به طبقه چهارم ساختمانی می رساند بدون قفل کردن موتورسیکلت و به خیال اینکه زود کارش تمام می شود ، آن را در مقابل آپارتمان توقف نمود و به داخل ساختمان رفت اما زمانی که  از ساختمان خارج شد موتورسیکلت خود را ندید.

 

توجه تبهکاران به موتورسیکلت

سرهنگ بهرامی، در تحلیل سرقت موتور سیکلت گفت : اگر چه موتورسیکلت وسیله‌ای است که استفاده از آن ایمنی کمتری در مقایسه با سایر وسایل نقلیه دارد، لیکن به دلیل برخورداری از مزایای فراوان، بیشتر مورد توجه عموم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان می‌باشد و به ویژه قیمت پایین، قدرت مانور آن در ترافیک‌های سنگین، به بازارِ این وسیله‌ی نقلیه رونق زیادی بخشیده است.

 

وی افزود: شاید وقتی صحبت از ضعف ایمنی این مرکب خطرناک به میان می‌آید، بیش از هر چیز آسیب‌پذیری راکبان آن در تصادفات رانندگی به ذهن متبادر می‌شود، اما واقعیت این است که ناامنی این وسیله‌ی نقلیه فقط در مسائل ترافیکی آن خلاصه نمی‌شود، ایمنی در برابر سرقت نیز مؤلفه‌ی مهمی است که موتورسیکلت‌ها تقریباً از آن بی‌بهره‌اند.

 

  معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی  استان اذعان داشت: به همان میزان که استفاده از این وسیله‌ مورد توجه افراد جامعه قرار دارد، توجه تبهکاران به ویژه سارقان نیز به آن معطوف می‌باشد، سهولت سرقت موتورسیکلت در مقایسه با سرقت خودرو و همچنین سهولت در اوراق نمودن یا فروش آن به اوراقچیان غیر مجاز، از مهم‌ترین دلایلی است که مجرمان را به سرقت این وسیله ترغیب می‌کند.

 

  عدم رعایت اصول ایمنی از سوی کارخانجات تولید کننده‌ی موتورسیکلت 

 

سرهنگ بهرامی اظهار داشت: رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی کارخانجات تولید کننده‌ی آن نیز در سهولت سرقت موتورسیکلت تأثیر بسزایی دارد، چرا که قطعات موتورها به راحتی اوراق شده و در بازار گرم فروش قطعات دسته دوم و سرقتی به فروش می‌رسد،با این حال نکته‌ی قابل تأمل در سرقت موتورسیکلت این است که بیش از 80 درصد سرقت‌ها به دلیل غفلت مالباختگان اتفاق می‌افتد، چرا که این غفلت و ناآگاهی نسبت به موارد ایمنی است که زمینه‌ی سوء‌‌‌استفاده سارقان را فراهم می‌کند.

 

 وی ادامه داد: پارک کردن موتورسیکلت‌ها در معابر عمومی، خود بستر ارتکاب سرقت را فراهم می‌کند، چرا که در بسیاری موارد مشاهده شده موتورسیکلت‌ها بدون تجهیزات ایمنی در خیابان رها می‌شوند و افراد سودجو و فرصت طلب نیز که شاید انگیزه‌ی ارتکاب سرقت را از قبل نداشته باشند، با مشاهده‌ی آن وسوسه شده و دست به سرقت می‌زنند.

 

کارشناس ارشد اجتماعی پلیس استان با اشاره به اهمیت به کارگیری موارد ایمنی در پیشگیری از سرقت از عموم شهروندان خواست وسیله نقلیه خود را به تجهیزات ایمنی و بازدارنده مجهز کنند، وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را با قفل و زنجیر ضد برش در پارکینگ‌های مخصوص متوقف کنند، راکبان موتورسیکلت از متوقف کردن آن در اماکن عمومی، حاشیه خیابان‌ها و ... خودداری و در شرایط اضطراری آن را به افراد مطمئن سپرده و یا این‌که در شعاع دید خود قرار دهند و از تحویل موتورسیکلت به افراد ناشناس نیز خودداری کنند.