مرگ مشکوک موجودات دریایی درآبهای قشم

در دوسال اخیر مرگ دو دلفین گوژپشت در جنوب شرق جزیره (ساحل روستای تورگان)، یک دلفین گوژپشت در جنوب غرب جزیره (منطقه نمکدان)، 6 دلفین بینی بطری در سواحل شمالی جزیره هنگام و یک دلفین پورپویز در شمال غرب جزیره قشم (ساحل باسعیدو) به ثبت رسیدو در چند روز گذشته شاهدبه گل نشستن یک نهنگ 10 متری در آبهای ای جزیره بودیم که این نشان از عدم رعایت نقاط ایمنی در حفاظت از جانداران دریایی است .

 

صادق رستمی ، رئیس اداره محیط زیست قشم گفت: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قشم طی گشت زنی و پایش نوار ساحلی این شهرستان با لاشه نهنگی روبرو شدند که کاملا فاسد و اتولیز شده است.

 

 

 

وی گفت: این نهنگ که به احتمال زیاد از گونه براید است مدتی قبل به دلایل نامشخص در دریا تلف شده وتوسط جریان و امواج در ساحل کندالو به گل نشسته است که با توجه به وضعیت لاشه امکان تعیین دقیق علت مرگ مقدور نیست.

 

رستمی گفت: این گونه از نهنگ ها در آبهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری (آبهای دارای درجه حرارت ۱۶ درجه سانتیگراد به بالا) ودراقیانوس های اطلس،آرام و هند یافت می شود وهمچنین در بعضی از دریاهای نیمه بسته مثل خلیج فارس و دریای سرخ نیز دیده می شوند وسرعت حرکت آنها ۲۵ کیلومتردرساعت بوده وتا عمق ۳۰۰ متری غوص می کنند.

 

 

 

وی درادامه گفت: ازجمله عوامل تهدیدکننده این جانداران می‌توان به برخورد با شناورها، بلع زباله های پلاستیکی نظیر تور و طنابهای ماهیگیری، طناب کشتی ها، پاکتهای پلاستیک، صید ضمنی، به ویژه در صید به روش تورهای گوشگیر و پرساین، صداهای ناشی از فعالیتهای نظامی، مانورهای نظامی، آلودگی های شیمیایی و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.

 

 

 

رئیس اداره محیط زیست قشم تاکیدکرد: تمامی گونه های پستانداران دریایی موجود در خلیج فارس و دریای عمان اعم از نهنگ ها و دلفین ها به عنوان گونه های تحت حمایت محسوب شده و به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض جهانی معرفی شده اند و به منظور ادامه حیات به طور جدی نیازمند کمک است.