کشاورزان حاجی آبادی زمین های کشاورزی خود را رها کرده اند

احمدی یکی از کشاورزان  روستای سید جوذر حاجی آبادی درگفت وگو با خبرنگار پیارم اظهار کرد: کشاورزان با هزینه بالای کاشت، داشت و برداشت محصول را می کارند  اما قیمت ها به شدت کاهش یافته است در بازار وبرداشت محصول باتوجه به هزینه ای که دارد، مقرون به صرفه نیست و مجبور هستیم محصول را در مزارع برای مصرف دامها رها کنیم.

 

وی افزود: 30 هکتار از زمین کشاورزی خود را امسال به کشت هندوانه و طالبی اختصاص دادم اما حالا که محصول آماده برداشت است به دلیل اشباع بازار مشتری وجود ندارد یا برخی مشتری ها نرخ کمتر از 500 تومان را برای هرکیلوگرم پیشنهاد می کنند.

 

وی تصریح کرد: افت قیمت خرید هندوانه و طالبی موجب شده تا محصول هندوانه مرغوب ارگانیک روی زمین بماند و از بین برود و با توجه به این شرایطی که پیش آمده حتی همان هزینه کاشت را هم نمی توانیم از  مزعه به دست بیاوریم ومتحمل خسارتهای سنگینی می شوم و هیچ نهاد دولتی تاکنون از من حمایت نکرده و در عمل حدود 100 تن هندوانه درحال تلف شدن است.

 

کشاورز دیگری که در روستای جائین اقدام به کشت هندوانه آبی و گرمک کرده ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نرخ هندوانه اظهار کرد: اگر این شرایط تا چند روز دیگر بدین منوال ادامه یابد ناچارم مزرعه خود را برای چرای دام رها کنم و بخشی از محصول مزرعه خود را برداشت وبه صورت مستقیم به ازای هرکیلوگرم سه هزار ریال به بازار عرضه کردم اما به دلیل اشباع بازار بازهم مردم تمایلی به خرید محصوص هندوانه ندارند.

 

وی ادامه داد: با احتساب هزینه های سوخت، آبیاری، گارکر ودیگر مخارج جانبی فروش محصول کمتر از هر کیلوگرم 500 تومان مقرون به صرفه نیست و من باید مزرعه خود را رها کنم که مجبور به پرداخت هزینه کارگر نشوم و فروش نرفتن محصول صیفی این منطقه باعث شده که اغلب صیفی کاران ورشکسته و خسارت های زیادی را متحمل شوند.

 

کشاورز روستای آشکار تصریح کرد: افت شدید قیمت هندوانه در روزهای اوج برداشت باعث شده تا چندین روز هندوانه های برداشت شده روی زمین باقی بماند و درنهایت دلالان با قیمت بسیار ناچیز یعنی هر هندوانه دانه ای 300 تومان این محصول را بخرند که بیشتر کشاورزان ترجیح می دهند با توجه به هزینه های بالای برداشت، محصول خود را رها کنند و باور کنید امسال وضعیت پیاز،خیار سبز و گوچه نیز هم بدین منوال بود و با رکود بازار مواجه بودیم و ضرر کرده ایم.

 

وی اضافه کرد: جالب است بدانید خیلی از کشاورزان به سبب قیمت پایین محصولات خویش را در زمین رها کرده اند چون فروش محصولاتشان هزینه برداشت آن هم نمی شود