مرثیه مشترک اهالی میناب خطاب به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

اهالی میناب مصمم شده اند تا صدای مظلومیت میناب باشند و راهی پیدا کنند تا حیات را به میناب بازگردانند.

 

آن ها ابتکار را خطاب قرار داده و از او کمک خواسته اند. اما بی شک رفع بحران ناشی از خشکسالی و کم آبی، عدم مدیریت درست منابع و مصارف آبی در کشور همتی بیش از یک شخص و سازمان می طلبد.

 

 

شاید این بار باید تمام نامه ها را سرگشاده نوشت و از همه خواست تا دست یاری بدهند برای نجات این مرز و بوم. از کشاورزی که باید بپذیرد تغییر اصلاح الگوی کشت و آبیاری، او، معیشت و زندگی اش و مردمان سرزمینش را نجات می دهد تا مسئولی که باید بپذیرد ادامه نادرایتی ها، بی شک به نابودی این تمدن و فرهنگ منجر خواهد شد.

 

 

نامه های ذیل تعدادی از نامه های ارسالی اهالی میناب از توابع استان هرمزگان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
شهرستان میناب در 95 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و دومین شهر بزرگ این استان پس از مرکز است که چند سالی است در اطراف این شهرستان به ویژه اطراف روستاهای تمبک، گورزانگ، نصیرایی، باغ گلان و چلو گاو میشی، فروچاله های زیادی به عمق دو تا چهار متر ایجاد شده است. 
 
 
 
جلگه میناب یکی از حاصلخیزترین جلگه های کشور است که درختان خرما و مرکبات زیادی دارد اما امروزه در معرض تهدید پدیده فرونشست قرار دارد که در پی فرونشت در جلگه میناب نه تنها باغ های خرما و مرکبات مرغوب منطقه در حال نابودی است بلکه دشت های اطراف و فراتر از آن منطقه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. 
 
 
 
جلگه میناب بیش از ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد، بنیان شهر میناب را به زمان ساسانیان نسبت می دهند اما برخی از اسناد تاریخی موجود نشان می دهد این شهرستان از قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال برخوردار است. از میناب با نام های مینو، مینا، هرمز و هارموز نیز نام برده شده است.
 
 
پیشنهاد شما برای نجات میناب چیست؟
 
 
وظیفه مسئولان و مردم در مورد میناب چیست؟
 
 
آیا مایلید راهکارهای خود را در قالب نامه ای خطاب به اهالی میناب ارائه دهید؟
 
 
آیا مایلید به عنوان یک متخصص به میناب سفر کنید و با مردم گفتگو و همفکری کنید؟
 
 
آیا حاضرید برای نجات ایران در رفتار فردی و اجتماعی خود تغییری ایجاد کنید؟