بشاگرد همچنان رکوددار کمبود فضای آموزشی در کشور

به نقل از فرهنگ کده ؛ اکنون دیگر وضع تغییر پیدا کرده است و همه جا درحال توسعه و پیشرفت است حتی دورترین روستاها نیز به دنبال توسعه و پیشرفت هستند تا بتوانند با ارتقای روستا موقعیتی مناسب را برای ماندگار شدن آیندگان در روستا فراهم کنند. رشد و توسعه نیاز به برخی شاخص‌ها دارد که همه روستاها از آن برخوردار نیستند  و در این میان روستاهایی ازنظر جاذبه‌های گردشگری از موقعیت خوبی بهره‌ مند است و می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

از مشکلات روستاها نبود فضای مناسب جهت تحصیل دانش آموزان دختر در مقطع راهنمایی می باشد و در سایه کمبود فضای آموزشی دانش آموزان در مقاطع ابتدایی و راهنمایی به صورت مختلط به تحصیل مشغول هستند  یا به بدلیل نبود فضای آموزشی ترک تحصیل می کنند و با نگاهی گذرا به آمار دانش آموزان دختر وپسر دراوایل مقطع ابتدایی بیشتر بودن تعداد دانش آموزان دختر از پسران را به راحتی می توان دریافت ولی طبق همین آمار ازاول دوره ی ابتدایی تا انتهای همین دوره کاهش تدریجی وشدید دانش آموزان دختر را میتوان مشاهده کرد.

 

مهم ترین مشکل امروز مردم روستاهای اطراف نبود راه ارتباطی مناسب است که روستاها دارند مشکل نامناسب بودن جاده ی روستاها به طرف شهر است که سبب ترک تحصیل دانش آموزان می شود آمار چند سال گذشته تا کنون این موضوع رو صدق می کند و اکنون دیگر وضع تغییر پیدا کرده است و همه جا درحال توسعه و پیشرفت است و حتی دورترین روستاها نیز به دنبال توسعه و پیشرفت هستند تا بتوانند با ارتقای روستا موقعیتی مناسب را برای ماندگار شدن آیندگان در روستا فراهم کنند.

یکی از روستاهای استان هرمزگان در نقطه صفر مرزی واقع شده است و اکثر مردم این روستا به دلیل کمبود شدید آب، از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند و مشکلات بهداشتی این روستا به دلیل فاصله بسیار زیاد با اولین مرکز درمانی و صعب‌العبور بودن مسیر جاده‌ای آن است؛ مردم این روستا درگیر با موارد اورژانسی مانند زایمان و گزش عقرب که به‌ صورت متعدد گزارش می‌شود، نیز هستند.

 

مردم روستاها همیشه کاستی‌ها و کمبودها را تحمل کرده‌اند. باوجود وضع نامناسب جوی و همچنین کمبود وسایل نقلیه در آن زمان، بازهم مردم در این منطقه‌‌ تردد کردند و بر مشکلات فائق آمدند و مردم به زندگی کپرنشینی خو گرفته‌اند چرا که شرایط اقلیمی منطقه، زیستن در کپر را می‌طلبد.

 

و یکی از مشکلاتی که بارها رسانه به آن پرداخته اند کمبود فضای آموزشی و ترک تحصیل دانش آموزان  است که شهرستان بشاگرد از این امر فارغ نیست  به‌ طوری‌که در اکثر روستاهای آن به‌ ویژه در مناطق روستایی و عشایری، دانش آموزان نه‌ تنها از لحاظ آموزشی وضعیت مناسبی ندارند بلکه از نبود دیگر امکانات که از دایره عدالت آموزشی خارج است رنج می‌برند.

در برخی از روستاهای شهرستان بشاگرد به دلیل اینکه دانش آموزان باید مسافت طولانی برای رسیدن به مدرسه را طی کنند و از طرفی عدم فراهم بودن وسایل نقلیه و نداشتن هزینه رفت‌ و آمد، و نبود راه مناسب در نهایت مجبور به ترک تحصیل و منحل شدن کلاس درس شده است.

 

روستای کمدارک شهرستان بشاگرد ، یکی از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان است که با جمعیت 450 نفری آن هنوز هیچ مدرسه وخانه بهداشتی در آن وجود ندارد تا مردم آن در بدترین شرایط به زندگی بپردازند.

 

اسحاق حسن زاده شورای اسلامی روستای کمدارک  در این رابطه سال گذشته در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: به دانش آموزان این روستا ظلم می شود ونبود امکانات مانع ادامه تحصیل دانش آموزان می شود و روستای کمدارک از جمله روستاهایی در بشاگرد است که مدرسه ندارد ودانش اموزان با تحمل همه سختی ومشقت به درس خواندن مشغول هستند.

 

حسن زاده افزود : با توجه به مشکلات مالی دولت وتحریم ها ،وبا پیگیری های انجام شده مشکل مدرسه حل نشده است تا دانش آموزان این روستا در محرومیت از امکانات آموزشی قرار بگیرند.

 

وی نزدیک ترین روستا به روستای کمدارک را که دارای ساختمان آموزشی است ، روستای بلبل آباد وجکدان مطرح کرد وگفت: بعد مسافت دانش آموزان را به ترک تحصیل واداشته است که این امر آمار بیسوادی را در استان وکشور افزایش می دهد.

 

طی  7 سال قریب به 15 دانش آموز روستای درنگ مدو بشاگرد ترک تحصیل کرده اند

 

دهیار روستای درنگ مدو شهرستان بشاگرد گفت:  طی ۷ سال اخیر به دلیل نبود مدارس راهنمایی در این روستا بعدمسافت و جاده خراب ومشکلات مالی قریب به   ۱۵ نفر از دانش آموزان مجبور ترک تحصیل کرده اند.
 
 
 
حمید وطن خواه دهیار روستای درنگ مدو شهرستان بشاگرد به تنها مدرسه دبستان تخریبی  این روستا اشاره کرد و بیان کرد: تنها دبستان این روستا تخریبی است و قریب به ۲ سال دانش آموزان دبستان در خانه شخصی تحصیل کرده اند که در حال حاضر در مدرسه راهنمایی که ۳ سال از احدث آن می گذرد تحصیل می کنند.
 
 
 
وی با اشاره به رنج ۳ ساله پیاده روی دانش آموزان راهنمایی این روستا ،گفت: مدرسه ای که به نام راهنمایی در سال۹۱ احداث شد اما دانش آموزان دبستان در آن تحصیل می کنند و دانش آموزان راهنمایی ۳ سال است که مسافت ۶۰ کیلومتری تا مرکز بخش ( سردشت ) را برای تحصیل طی می کنند که امسال بنا بود که مدرسه راهنمایی باز شود که متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
 
 
 
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان : دو هزار و 800 کلاس درس در استان کمبود داریم
 
 
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نیز اظهار کرد: دو هزار و 800 کلاس درس در استان کمبود داریم و سه هزار و 300 کلاس درس نیز نیاز به تعمیر و بازسازی دارند و امیدواریم ظرف سه سال آینده با اجرای پروژه های مهر و تامین اعتبار این مشکل برطرف شود.
 
 
 
مدیر کل توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان: هرمزگان با کمبود مدرسه روبرو است

همچنین  قاسمی مدیر کل توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان  در سال گذشته به کمبود مدرسه در استان اشاره کرده بود و افزود: با توجه به اینکه 10 درصد دانش آموزان استان در مدارس دو نوبت درس می‌خوانند باید گفت استان به ویژه شهرستان بندرعباس با کمبود کلاس درس روبرو است.