زیستگاهای بشاگرد تنها با یک محیط بان کنترل می شود

به نقل از بشاگرد نیوز؛ شهرستان بشاگرد یکی از پراکنده ترین روستاها را در خود جای داده است وسعت پراکندگی در بشاگرد ضربات سنگینی به این منطقه کوهستانی وارد ساخته است بشاگرد با وجود وسعت بالا و کوههای سربرفلک کشیده از منابع طبیعی و جانوری خوبی برخوردار است.

 
 
 بشاگرد با وسعت بسیار زیادی که با استان کرمان و سیستان و بلوچستان هم مرز است تنها با یک محیط بان کنترل می شود.
 
 
 
براساس استانداردهای موجود به ازای هر دو هزار هکتار یک محیط بان برای حفاظت از عرصه های طبیعی و گونه های جانوری نیاز است این منطقه با وسعت تقریبی شانزده هزارکیلومتر مربع تنها یک نیروی انسانی محیط بان وجود دارد .
 
 
 
 
بشاگرد بیش از ۲۷۰ روستا و آبادی دارد و اکو سیستم کوهستانی آن شرایط زیست گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را فراهم نموده است. خرس، پلنگ، بز کوهی، کفتار، گراز، گربه وحشی ، خرس سیاه آسیایی ؛  پلنگ ایرانی ، شاه روباه ، قوچ و انواع پرندگان در کوههای بشاگرد یافت می‌شود.
 
 
 
سیر و سیب بشاگرد کیفیت بسیار بالایی دارد و میوه‌های سرد سیری هلو، انار، انگور و غیره در بشاگرد کشت می‌شود. بشاگرد منطقه‌ای است وسیع در عرض جغرافیایی ۲۶ درجه و ۴۵ دقیقه و طول جغرافیایی ۵۷ درجه و ۵۴ دقیقه محصور بین استان‌های هرمزگان و کرمان و سیستان و بلوچستان آب و هوای گرم تپه‌ماهورهای آب‌رفتی پوشش گیاهی بیش از هشتاد هزار نفر جمعیت که در این منطقه پراکنده شده‌اند.
 
 
 
با توجه به اهمیت گونه های گیاهی و جانوری موجود در منطقه بشاگرد، لزوم تامین نیروی انسانی در حفاظت از این سرمایه ملی بیش از پیش احساس می شود.
 
 
منطقه بشاگرد با مساحتی حدود یک صدم کشور و وسعت تقریبی شانزده هزار کیلومتر مربع در  شرق استان هرمزگان قرار دارد.