صنعت صید ظرفیت مغفول اقتصاد مقاومتی در هرمزگان

 احسان کامرامی، استاد تمام دانشکده شیلات و محیط زیست دریایی در گفتگو با خبرنگار هرمز؛  با بیان اینکه نقش شیلات در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار بزرگ و برجسته است، گفت: شیلات در دو حوزه پرورش آبزیان و صنعت صید می تواند نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد اما متاسفانه تا کنون درتوسعه و گسترش این دو حوزه اقدام چشمگیری انجام نداده است.

وی افزود: در بخش اشتغالزایی با وجود نیروهای فارغ التحصیل کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکتری شیلات  در استان در جذب آنها ناتوان بوده و نتواسته ماموریت خود را به خوبی انجام دهد.

استاد دانشکده شیلات و محیط زیست دریایی اظهار کرد: نکته دیگری که وجود آن زجر آور است واگذاری طرح های توسعه شیلات در حوزه پرورش آبزیان و صید به شرکت های خارج از استان و اشخاص خاص می باشد که باید این نوع نگاه به این صنعت تغییر کند.

کامرانی وجود زیردریایی و کشتی های جنگی در آب های خلیج فارس را از علل مرگ نهنگ ها و دلفین ها دانست و تصریح کرد: مسیریابی نهنگ ها و دلفین ها از طریق امواج صوتی صورت می گیرد بدین صورت که اموج صوتی را به محیط اطراف می فرستند و آن را از محیط دریافت می کنند و از این طریق  مسیر خود را پیدا و  در آن حرکت می کنند که از زمان ورود زیردریایی های کشورهای بیگانه همچون آمریکایی ها در آبهای خلیج فارس باعث اختلال در مسیریابی نهنگ ها و دلفین ها شده است.

وی با اشاره به اینکه وجود زیردریایی و کشتی های جنگی کشورهایی همچون آمریکا و متحدانش است باعث اختلال در محیط زیست پستانداران شده است، افزود: برخورد آبزیان با پروانه کشتی ها، قایق ها و زیردریایی باعث مرگ و میرانها آنان می شود و خلیج فارس نیز از این قاعده مستنثنی نیست.

استاد تمام دانشکده محیط زیست دریایی گفت: با بررسی بدن های آبزیان می تواند علت مرگ را پیدا کرد اگر بدن های آنها دچار خراشیدگی یا شکاف شده باشد در اثر برخورد با پروانه کشتی های بزرگ  و زیردریایی ها است و اگر خراشی وجود نداشت این مسئله ناشی از امواج صوتی می باشد که باعث اختلال در مسیر یابی این آبزیان شده است.

کامرانی اظهار کرد:  وجود آلودگی ها در آبهای خلیج فارس یکی دیگر از علل مرگ و میر آبزیان است که باعث اختلال در محیط زیست و زیستگاه آبزیان و از بین رفتن برخی از گونه ها بویژه گونه های ساحلی می شود.

وی با تاکید بر اینکه  فاضلاب و آلودگی های صنعتی و شهری در آبهای خلیج فارس و دریای عمان بر روی حیات آبزیان ساحلی تاثیر گذار است، تصریح کرد: وجود آلودگی ها و فاضلاب ها و همچنین پدیده کشنده قرمز در اثر آلودکی ها باعث شکوفایی بسیاری از جلبک هایی می شود که گاها مضر و باعث از بین رفتن ماهی ها می شود.

استاد تمام دانشکده شیلات و محیط زیست دریایی طرح با بیان اینکه طرح جامع پایش زیست محیطی سواحل استان هرمزگان در ذیل سند توسعه دریا محور می تواند پیشگیرنده و قابل مدیریت باشد، خاطرنشان کرد:  اگر اجرای جامع پایش زیست محیطی سواحل را به دانشگاهها، تیمی از پژوهشگران دانشگاهی و با وجود ظرفیت های بسیار اساتید که توانایی تشکیل تیم تحقیقاتی ویژه دارد، واگذار کنند تا طرح جامع را اجرایی کنند چون متاسفانه تاکنون چنین طرحی از سوی استان ارائه نشده و یا اگر ارائه هم شده باشد به طور شفاف اطلاع رسانی نشده است.