شناسایی ۵۰۰ کودک کار در هرمزگان

حسن شفیعی، سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان هرمزگان در گفتگو با هرمز با اشاره به آمار کودکان کار در استان هرمزگان گفت:سالانه بالغ  بر 500 کودک کار شناسایی، سامان دهی و مورد حمایت سازمان قرار می گیرد با این وجود آمار دقیقی از کودکان کار موجود نیست همچنین در سالهای اخیز به بخشی از کودکان کار اتباع بیگانه نیز خدمات ارائه می شد که به دلیل مسائل قانونی امکان ارائه خدمات به بیگانگان نیست.

وی با بیان اینکه شناسایی کودکان کار از طریق کمیته سامان دهی استان انجام می شود، اظهار کرد:چنانچه اگر کودکان را از کار محروم کنیم ممکن به دلیل نان آور بودن خانواده موجب ایجاد مشکلاتی برای خانواده محرومی می شود لذا اگر قرار است  کودکی کار کند نباید به تحصیل آن لطمه ای وارد شود.

شفیعی با بیان اینکه سازمان یک مرکز آموزش کودک و  رفاهی تاسیس کرده است، تاکید کرد:اگر کودکان دارای شرایط بد سرپرستی یا بی سرپرستی مورد سوءاستفاده باشند حکم عدم صلاحیت آنها از والدین گرفته و تحت مراکز شبانه  روزی سازمان قرار می گیرند همچنین در صورت تشخیص که والدین این کودکان سرمایه و توانایی کاردارند با قرار دادن سرمایه کودک به تحصیل ادامه دهند.

وی تصریح کرد: به عدم مشارکت سازمان ها و اقدامات جزیره ای هرساله با توجه به شرایط اقتصادی به تعداد کودکان کار افزوده می شود و موجب می شود که به کودکان  لطمات روانی مانند تحقیر. بی توجهی،  پرخاشگری و در برخی موارد، مورد سوءاستفاده روحی و جسمی وارد شود .

سرپرست امور اجتماعی بهزیستی با بیان اینکه کودکان کار استان در سنین کمتر از 12  شغل های مانند دست فروشی، فروش اجناس کوچک فعالیت دارند، یادآور شد: جمع آوری کردن سطح شهر از کودکان و خالی کردن شهر راه حل نیست بلکه به نوعی صورت مسئله را پاک می کنیم لذا باید به این سوال جواب داد چرا کودک در خیابان کار می کنند و چرا پول در می آورند چنانچه اگر بخواهیم مشکل کودکان کار  را حل شود آنها را بشناسیم و سازمانهایی که به نوعی باید این اقدامات را انجام دهند باهم همکاری کنند.

وی تاکید کرد : بالغ بر30 نهاد همچونشهرداری ها، سازمان بهزیستی، کمیته امداد ، هلال احمر، نیروی انتظامی ،آموزش و پرورش، دادگستری وغیره دستگاههای هماهنگ کننده در زمینه کودکان کارهستند که  مشارکت مناسبی با یکدیگر ندارند.