صدور حدود ۲۵ هزار گواهینامه صادراتی و وارداتی در هرمزگان

مریم یکتاپور عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 24946 اظهارنامه مربوط به کالاهای صادراتی و وارداتی در اداره کل استاندارد هرمزگان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی بیان‌داشت: از این تعداد اظهارنامه  17726 مورد مشمول مقررات استاندارد اجباری برای واردات بودند که پس از بررسی‌های لازم گواهینامه انطباق با استاندارد برای آنها صادر شده است.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد هرمزگان ابرازداشت: تعداد 5478 اظهارنامه مربوط به کالاهای وارداتی نیز توسط گمرکات استان جهت تعیین ماهیت به این اداره کل ارجاع شده بود.

وی، تعداد اظهارنامه‌های کالاهای صادراتی را 1738 فقره عنوان‌کرد و گفت: از این تعداد 37 فقره مشمول استاندارد اجباری و1701 فقره نیز جهت تعیین ماهیت از ناحیه گمرکات به این اداره‌کل ارسال شده است.

یکتاپور گفت: براساس ماده 3 قانون سازمان ملی استاندارد ایران کنترل کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی مشمول استاندارد اجباری از وظایف سازمان ملی استاندارد است.

وی ادامه داد: این فرایند برای جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم کردن امکانات رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین‌المللی و همچنین حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی صورت می‌پذیرد.