آغاز کوچ ۲ هزار خانوار عشایری از کرمان به هرمزگان

منوچهر سالاری مدیر امور عشایر جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه عشایر کوچنده دارای 3 هزار و 500 راس دام سبک هستند، به نقش عشایر در فعالیت‌های تولیدی اشاره‌کرد و اظهارداشت: سالیانه قریب به 8 هزارو 640 تن شیر و 2 هزار و 930 تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید می‌شود.

وی بیان‌داشت: هر ساله 2هزار خانوار عشایر کوچنده استان کرمان از مناطق بافت، سیرجان و بردسیر به شهرستان‌های رودان و حاجی آباد کوچ می‌کنند.

مدیر امور عشایر جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های خانوار عشایر، تولید صنایع دستی است که سالیانه 212متر انواع صنایع دستی  داری از جمله قالی، قالیچه، تابلو فرش، جاجین، پلاس، حصیر و صنایع دستی غیر داری مانند جوراب، خورجین، کلاه و دستکش سالیانه 110متر تولید می‌کنند.

سالاری تصریح‌کرد: تکمیل شهرک عشایری، برقدار کردن چاه‌های عشایری، تامین وتوزیع علوفه یارانه دار از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در سال‌جاری است.

وی گفت: برای تکمیل شهرک عشایری و برقدار کردن چاه‌ها نیاز به بیش از 5 میلیارد تومان اعتبار است که در صورت تامین اعتبار،این طرح ها اجرایی می‌شوند.

مدیر امور عشایر جهاد کشاورزی هرمزگان در بخشی از سخنان خود با اشاره به نقش عشایر در فعالیت‌های کشاورزی اظهارداشت: عشایر استان سالیانه بیش از 25 هزار تن محصولات باغی از جمله خرما، پرتقال و نارنگی و16 هزار تن محصولات زراعی مثل گندم و جو تولید می‌کنند.

سالاری با بیان اینکه مراتع شهرستان رودان و حاجی آباد 800 هکتار است، افزود: زندگی عشایری خود نمونه ای از سیاست اقتصاد مقاومتی بوده و بدون شک عشایر می‌توانند در رسیدن به اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی نقش مهمی ایفاء کنند.

وعده صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور برای پرداخت مطالبات کشاورزان

ناصر حیدری پوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از وعده پرداخت مطالبات کشاورزان از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی به بهره برداران خبرداد و گفت: یکیاز مهم‌ترین مشکلات کشاورزان عدم پرداخت به موقع خسارت ناشی از پدیده‌های طبیعی از جمله باران و تگرگ وخشکسالی از سوی بیمه‌گذار است.

وی از وعده پرداخت مطالبات کشاورزان ازسوی  صندوق بیمه محصولات کشاورزی به بهره برداران خبرداد و بیان‌داشت: به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم از سوی دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی، این صندوق قادر به پرداخت خسارت به کشاورزان در سال‌های اخیرنبوده است.

حیدری پوری افزود: طی سالهای زراعی (93-94)و (95-94) حدود 5میلیاردو 600 میلیون تومان مطالبات کشاورزان هرمزگانی  در بحث بیمه محصولات کشاورزی می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح‌کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته ، صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور وعده داده تا اواخر آبان ماه اعتبارات لازم را برای پرداخت مطالبات کشاورزان اختصاص دهد.

حیدری پوری افزود: در صورت تامین اعتبارات لازم از طریق بانک کشاورزی، مطالبات بیمه محصولات کشاورزان پرداخت می‌شود.

آماده همکاری سازنده دادگستری حاجی آباد در زمینه جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی 

رئیس دادگستری حاجی آباد و قاضی کمیسیون ماده واحده شهرستان حاجی آباد در نشست با سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری حاجی آباد آمادگی خود را جهت همکاری و تعامل سازنده و جلوگیری از دخل و تصرف دراراضی ملی و تعیین تکلیف اراضی اختلافی اعلام کردند.

وی بیان‌داشت: تقویت یگان حفاظت و گشت زنی مستمر، حضور فیزیکی در مراتع، استفاده از مشارکت مردمی به ویژه دهیاران جهت اطلاع رسانی و دریافت اطلاعات و اخبار متصرفین به حفظ و حراست از اراضی ملی کمک می‌کند.

صادقی، بر تشکیل جلسات بیشتر با دستگاه‌های مرتبط و اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی  در زمینه جلوگیری از تصرف اراضی ملی  تاکیدکرد.

سرپرست اداره منابع طبیعی  و آبخیزداری حاجی‌آباد نیز گفت: این اداره به صورت 24 ساعته با تمام توان در زمینه جلوگیری از تصرفات اراضی ملی تلاش  می‌کند و به استناد تبصره ذیل ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور نسبت به جلوگیری و رفع تصرف از اراضی ملی اقدام می‌کند.