مذاکرات با نمایندگان دو شرکت ایرباس و بوئینگ در تهران ادامه دارد

عباس آخوندی بعدازظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران بیان داشت: خوشبختانه در حوزه تولید آب شیرین از دریا به بیش از ۵۰ هزار متر مکعب تولید در روز رسیده‌ایم و حدود ۱۱۸ هزار مترمکعب دیگر پروژه در دست اجرا داریم.

وی عنوان کرد: در حوزه حمل ونقل دریایی با توجه به بازگشت ۱۷ لاینر به بندر شهید رجایی وضع حمل ونقل دریایی رشد بسیار خوبی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: بیش از ۵۰ هزار کشتی از تنگه هرمز در سال تردد می کنند که بازار خیلی خوبی را برای ارائه سوخت و خدمات سوخت ایجاد می‌کند و ما باید از آن استنفاده کنیم. در حوزه تامین سوخت یا بانکرینگ چیزی حدود ۲۰ درصد بازار را در همین مدت کوتاه پس از لغو تحریم‌ها به دست آورده‌ایم.

وی همچنین به پیشنهاد خود برای تشکیل کارگروه توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هرمزگان یک استان ساحلی است و در بازده صادرات و واردات ایران است باید تلاش کنیم که به راه‌حلی برسیم که در نهایت بتوانیم کل صادرات ملی ایران را از طریق این استان افزایش دهیم.

آخوندی همچنین در خصوص آخرین وضعیت خرید هواپیما گفت: مذاکرات برای خرید هواپیما با کمپانی های ایرباس و بوئینگ در حال انجام است. نمایندگان شرکت‌ها در تهران هستند و امیدواریم به زودی با نهایی شدن مذاکرات نتیجه را به مردم اعلام کنیم.

وی به بنادر تاریخی کوچکی که در استان وجود دارد اشاره کرد و گفت: باید تعادل مناسبی بین بنادر تیاپ، ‌بندر لنگه، سیریک با بندر شهید رجایی ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحث اصلی ما این است که بتوانیم با توجه به قدرت بندر شهید رجایی که یکی از افتخارات ایران است تمام تمرکز خود را روی این بندر نگذاریم چراکه در این صورت توجه ما از بنادر دیگر کاهش یافته و رفته رفته بنادر تاریخی استان تخلیه و ناکارآمد می‌شود.

آخوندی توضیح داد در سال‌های اخیر برای ایجاد زیرساخت‌ها در بنادر کوچک تمرکز زیادی داشته‌ایم و گفت: رقابت اقتصادی بین بنادر کوچک و بزرگ در استان اهمیت دارد و نیازمند ایجاد تعادل در این خصوص هستیم.