زنجیره سوخت رسانی دریایی جزیره قشم باید تکمیل شود

سید رضا نوروز زاده روز پنجشنبه در آیین افتتاح پروژه سوخت رسانی دریایی (بانکرینگ) سلخ در جزیره قشم گفت: بانکرینگ بخشی از خدمات است و سوخت رسانی دریایی با احداث مجتمع های اقامتی، کترینگ، تعمیرات کشتی و سایر خدمات مرتبط باید زنجیره ای کامل جهت استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود ارایه کند.

وی افزود: قشم با نزدیکی 130 مایلی نسبت به فجیره و واقع شدن در پنج مایلی آب های بین المللی از مزیت بی مانندی برخوردار است و باید با احداث مخزن های ذخیره سوخت و بنادر بزرگتر از ظرفیت های خدادادی موجود بیشترین بهره برداری صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بیان کرد: فعالیت هایی از این دست نیازمند سرمایه گذاری های کلانی است که مجموعه ای مانند شستا با برخورداری از چنین ظرفیتی می تواند به عنوان پیشران حرکت رو به توسعه ایران وارد عمل شود.

او اضافه کرد : آرزوی مسوولان وجود بخش خصوصی توانمند برای اجرای پروژه هایی از این دست می باشد اما در فقدان آنها و محدودیت هایی که برای مجموعه هایی مانند ایدرو و ایمیدرو وجود دارد، شستا می تواند این مسوولیت خطیر را برعهده بگیرد.

نوروز زاده در ادامه گفت: کشور ترکمنستان بارها با استفاده از اهرم صدور گاز به دنبال فشار آوردن بر ایران بود اما پس از هشت سال رکود، راه اندازی فازهای گوناگون در دولت تدبیر و امید موجب شد تا امروز بتوانیم نقش راهبردی در حوزه انرژی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ترکمنستان امروز برای صدور 2 میلیون مترمکعب گاز (ال. پی. جی.) نیازمند دسترسی به آبراه های بین المللی است و مجموعه های سرمایه گذاری مختلف با راه اندازی سایت های ذخیره سوخت و کارخانه ای پروپیلن در کشور می توانند نقش بارانداز انرژی در منطقه را برای کشور تعریف کنند.

فاز نخست پروژه راهبردی سوخت رسانی دریایی (بانکرینگ) با ظرفیت ارایه سالانه یک میلیون بشکه سوخت مازوت با سرمایه گذاری 850 میلیارد ریال و اشتغالزایی 110 نفر به صورت مستقیم صبح امروز طی آیینی با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مسوولان و نمایندگان استانی به صورت رسمی در منطقه سلخ قشم افتتاح شد.

جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع مساحت و بیش از 120 هزار نفر جمعیت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب استان هرمزگان واقع است