اعتکاف یکی از راه‌های مقابله با عرفان‌های دروغین است

حجت‌الاسلام حبیب‌الله حاتم‌نیا صبح امروز در نخستین جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی با اشاره به مراسم معنوی اعتکاف اظهار کرد: برگزاری اعتکاف دارای اثرات فوق‌العاده‎ای است به طوری که فضای معنوی بسیار خوبی را در خانه و جامعه ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اعتکاف مصداق یک اقدام در راستای خودسازی و همدلی است که بر این اساس فضای مساجد باید فضای اخلاق و عرفان باشد و همگان به قدر ظرفیت از آن بهره‌گیری کنند.

امام جمعه بهار با اشاره به فضائل و آثار روحی و روانی حضور در اعتکاف، بر لزوم خدمت‌رسانی به معتکفان و تسهیل برگزاری فرآیند اعتکاف توسط مسئولان نهادها تأکید کرد و گفت: سنت حسنه اعتکاف امری خیر و پسندیده است و مشارکت در این امر خیر اجر و پاداش خداوند را به همراه خواهد داشت.

وی در خصوص جایگاه اعتکاف در جامعه نیز خاطرنشان کرد: اعتکاف از جمله عبادات بی‌نظیر و بی‌همتایی است که توانسته مجموعه عبادات اعم از فردی و اجتماعی را در خود جای دهد.

حاتم‌نیا یادآور شد: در اهمیت اعتکاف همین بس که قرآن با صراحت از این مراسم معنوی یاد می‌کند و از پیامبران الهی به عنوان به پا دارندگان این سنت حسنه نام می‌برد.

وی بیان کرد: یکی از راهکارهای اثربخش برای مقابله با تهاجم فرهنگی و عرفان‌های دروغین، همین مراسم اعتکاف است زیرا جوانان تشنه معنویت، در این خلوت سه روزه با پروردگار می‌توانند بهترین جلوه‌های معنویت در جان و روح‌ خود را لمس کنند.

*ضرورت فضاسازی فرهنگی برای مراسم معنوی اعتکاف

فرماندار بهار نیز با تأکید بر اینکه مهمترین مسئله در مدیریت اعتکاف جذب و جلب قلوب جوانان به این مراسم معنوی است، اظهار کرد: جوانان و نوجوانان در مراسم اعتکاف بیش از هر مراسم دیگری شور و نشاط دارند زیرا تقرب به خداوند حلاوت و شیرینی خاصی دارد.

محسن مرادی‌پناه بیان کرد: مشتریان اصلی این برنامه بی‌نظیر در طول سال‌ها، بیشتر جوانان بوده‌اند که بر این اساس باید با اطلاع‌رسانی گسترده تلاش کنیم بخش بیشتری از جامعه جوان این فضای معنوی را درک کنند.

وی با اشاره به ضرورت فضاسازی فرهنگی برای مراسم معنوی اعتکاف یادآور شد: امسال امیدواریم اطلاع‌رسانی گسترده‌تری نسبت به سال قبل برای حضور بیشتر آحاد مردم به ویژه نسل جوان انجام پذیرد و در این خصوص نقش شهرداری‌ها، آموزش و پرورش و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما حائز اهمیت است.

فرماندار بهار اضافه کرد: در خصوص برنامه‌های محتوایی نیز همه مراکز برگزارکننده، برنامه‌های اجرایی خود را به دبیرخانه این ستاد ارائه کنند تا نسبت به تأمین برنامه‌های فرهنگی از سوی اداره تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌ها اقدام شود.