امسال ۶ مجتمع آبرسانی در همدان افتتاح می‌شود

سید مصطفی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با بیان اینکه در اواخر سال 94 اعتبارات عمرانی مناسبی به شرکت آبفار همدان تخصیص پیدا کرد، اظهار داشت: امسال از بین 19 مجتمع آبرسانی استان همدان 6 مجتمع آبرسانی که از اولویت بیشتری برخوردار هستند افتتاح می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سال مالی سختی برای شرکت آبفار بود که خوشبختانه با مدیریت پشت سر گذاشته شد، تصریح کرد: جبران کمبود تاسیسات و ساماندهی تاسیسات موجود کمبود اعتبارات را چشمگیرتر کرده بود.

هاشمی با اعلام اینکه از 58  مجتمع آبرسانی 19 مجتمع اولویت‌دار به وزارت نیرو اعلام شده است عنوان کردک 20 میلیارد تعهد وزارت نیرو برای اجرای این مجتمعها بود که محقق شد و نزدیک به 12 میلیارد تومان نیز به این مبلغ افزوده شد.

وی مجموع اعتبارات پروژه‌های مجتمع آبرسانی استان همدان را 32 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میازن 50 درصد تخصیص پیدا کرده است که امیدواریم مابقی نیز در فصل کاری مناسب تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان هدف از ایجاد مجتمع‌ها را استفاده از ظرفیت‌های موجود آب اعلام کرد و گفت: سیاست وزارت نیرو این است که به سمت قیمت تمام‌شده آب حرکت کند که البته اجرای این سیاست با مشکلات و دشواری‌هایی مواجه است.

هاشمی با اعلام اینکه براساس دستورالعمل ابلاغی روزانه باید 90 تا 100 لیتر برای هر نفر در روستاها آب تامین شود، عنوان کرد: در حال حاضر 36 مجتمع در حال اجرا یا بهره‌برداری است.

وی افزود: از بین 19 مجتمع آبرسانی در روستاهای استان همدان که به عنوان مجتمع‌های دارای اولویت شناسایی شده اگر همگی اجرایی شوند مشکل تامین آب 174 هزار نفر معادل 25 درصد از جمعیت روستاها را برطرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با اعلام اینکه امکان ذخیره‌سازی 106 هزار مترمکعب در روستاهای همدان وجود دارد، تصریح کرد: عمده این مخازن ذخیره احداث شده بتنی بوده یا تاسیسات جدیدالاحداثی هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه در سطح روستاهای استان همدان دو هزار کیلومتر خطوط انتقال آب وجود دارد، گفت: به طور متوسط برای تامین آب یک روستا باید دو و نیم کیلومتر آب منتقل شود در صورتی که سطح تراز آب پایین رفته و زنگ خطر تامین آب مدت‌هاست که به صدا درآمده است.

وی با اعلام اینکه هزینه‌های تولید آب به سبب طولانی شدن مسیر بالا رفته و تولید آب شرکت گران‌تر تمام می‌شود، اظهار داشت: سطح ایستایی آب در سفره‌های آبی نیز تنزل پیدا کرده و مجبور هستیم از لایه‌های پایین‌تر آب را پمپاژ کنیم.