بام نشینان ملایر در حال خانه خرابی!

بیش از ده روز از پایان بارندگی های روزهای اخر فروردین در ملایر می گذرد و با وجود خساراتی که در آن روزها بارندگی به همراه داشت ولی این بارندگی ها بحرانی دو چندان برای بام نشینان ملایر به همراه داشته است.

بارندگی ها بحرانی جدید در جدید برای  عده ای از شهروندان  همراه داشت که این روزها زندگی آنان را با وضعیت بسیار نامناسبی همراه ساخته است و هر لحظه احتمال  خرابی خانه های آنان را به همراه دارد.

این روزها و در هیاهوی شدید انتخابات در شهر ملایر شهروندانی  در حال دست و پنجه نرم کردن با مسئله بزرگ بود  که بحرانی جدی برای آنان درست کرده است.

برای مشاهده این بحران فقط کافی است قدم در بام ملایر و کوچه های کناری تپه پرچم بگذاری تا با نهایت وجود بتوانی این بحران را حس کنی...

خبرنگار ما با حضور در این مکان وضعیت اهالی این منطقه از شهر اینگونه روایت کرده است.

چادرهای هلال احمر در این کوچه جلب نظر می کند معمولا این چادرها برای مواقع اضطراری برقرار می شوند و حال چه شده که این چادرها در کوچه های شهر برپا شده است؟

شدت جریان و زلالی آب درون جدول های این کوچه کمی غیر طبیعی و غیر عادی است قدم در کوچه که می گذاری درب اکثر خانه‌ها باز و شلنگی از آن خانه بیرون آمده و آب به شدت در پمپاژ به بیرون است.

وضعیت را از اهالی کوچه که جویا می شوی نکته ای جدید و جالب توجه نظر را جلب می کند و آن بیرون زدن آب های زیر زمینی اززیر خانه های اهالی این کوچه است.

حسین زندی از اهالی این کوچه با اشاره به وضعیت موجود اهالی گفت: بیش از ده روز است که وضع زندگی ما اینگونه است و آب از زیر خانه های اکثر اهالی این کوچه در حال بیرون زدن است.

وی گفت: زیر زمین من کاملا از آب پر شده است و برای این امر وسط حیاط خانه را چاله کنده ام که آب های زیر زمینی را به بیرون منتقل کنم .

 

زندی گفت: هر روز یکی از مسئولان از خانه های ما بازدید کرده و عکس برداری می کند اما تا کنون اقدام موثری برای ما نشده است.

وی گفت: سقف و دیوار های خانه ام ترک خورده اند و هر لحظه امکان ریزش خانه ام وجود دارد و به همین دلیل فرزندانم را به خانه پدربزرگشان فرستاده ام و شب ها در چادر هلال احمر به سر می برم  در حالی که خواب به چشمانم نمی رود.

 
 
 

وضعیت بقیه خانه‌ها هم همینگونه است حمید زندی، عباس زندی، غلامرضا چزانی همگی از اهالی این محل بوده که وضعیت خانه‌های همه آنها همینگونه است و همه فقط کارشان روشن و خاموش کردن پمپ شده است.

اما وضعیت خانه  آقای تاجوک بسیار از بقیه بدتر است و از ترک های شدیدی که  دیوارهای آن برداشته احتمال ریزش هر لحظه خانه را می دهی! زیر زمین خانه آقای تاجوک نیز مملو از آب بوده و پمپی دائما در آن در فعال است.

همسایه وی در این باره گفت: با توجه به وضعیت نا مناسب خانه  آقای تاجوک وسایل خانه اش را تخلیه و به خانه برادرش منتقل کرده است.

وی افزود: خانواده وی نیز در خانواده برادرش زندگی می کنند و فقط خودش شب ها در خانه می خوابد تا از وسائل باقی مانده محافظت کند.

وضعیت خانه اسماعیل غیاثوند نیز بسیار نا مناسب است، وی که با چهار فرزند در این خانه زندگی می کند گفت: بسیاری از وسایلم از بین رفته است و است و دیوار خانه ام ترک خورده است.

همسر وی نیز گفت: آب از کف آشپرخانه و از کف اتاق ما بیرون زده است بسیاری از رختخواب هایمان از بین رفته است.

غلامحسین بابایی یکی دیگر از اهالی این محل نیز گفت: دیوار خانه ام خراب شد و دوباره ان را تعمیر کرده ام.

وی افزود: بچه هایم را به خانه پدربزرگشان برده ام و در این روزها مسئولین به ما سر زده اند و اعلام کرده ند که به شما کمک می‌کنیم.

اهالی این محل  بین 10 تا 20 سال است که ساکن این منطقه هستند و اظهار داشتند که تا کنون مشکلی اینچنین به برای ما پیش نیامده است.

یکی از اهالی گفت: قبلا در بالای خانه های ما سیل بندی وجود داشته که به دلیل ساخت بام ملایر و جاده سلامت این سیل بند از بین رفته است و حال آب های بارندگی این بار به خانه های ما وارد شده است.

یکی دیگر گفت: مسئولین می گویند که بعد از انتخابات مشکلتان را حل می کنیم ولی ما چه گناهی داریم مگر ما شهروند این شهر نیستیم و نیازمند حمایت جدی هستیم.

 

گاهی اجرای یک طرح بدون مطالعات مشکلاتی را به همراه خواهد داشت و شاید این مشکلات به وجود آمده دلیلی جز توسعه و ساخت پروژهای عمرانی نداشته باشد.

این روزها همه مسئولین شهر درگیر فضای انتخابات بوده و شاید این مجالی برای رسیدگی به امور این شهروندان را نداشته اند و هر چند واگذاری تعدادی پمپ و استقرار چادرهای هلال احمر برای کمک به این اهالی بوده ولی رسیدگی به مشکل این شهروندان نیازمند تصمیم گیری جدی است.