گندم در بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی همدان کشت می‌شود

 جواد رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در همدان، اظهار داشت: 50 هزار و 817 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان همدان زیرکشت گندم قرار گرفته است که از این میزان هفت هزار و 317 هکتار گندم آبی و 43 هزار و 500 هکتار گندم دیم است.

 وی افزود: 10 هزار و 780 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان همدان زیرکشت جو قرار گرفته است که از این میزان چهار هزار و 848 هکتار جوب آبی و پنج هزار و 932 هکتار جو دیم است.

 رشیدی با اشاره به اینکه 18 اکیپ شبکه مراقبت کل سطح مذکور را تحت پوشش قرار داده است، عنوان کرد: کشاورزان شهرستان همدان با استفاده از رهنمودهای کارشناسی و به کار بستن توصیه‌های فنی و ترویجی از ابتدای شروع مبارزه با سن مادر در مزارع خود تاکنون در سطحی معادل 13 هزار و 708 هکتار با سن مبارزه شده است.

 وی با بیان اینکه سطح نهایی سمپاشی و مبارزه علیه علفهای هرز در مزارع مذکور هشت هزار و 506 هکتار است، تصریح کرد: فعالیتهای ردیابی، نرم‌گیری، بررسی وضعیت زیستی سن و آموزش کشاورزان و ارائه نکات آموزشی لازم توسط شبکه‌های متشکل از کارشناسان با استفاده از تمام توان و امکانات در حال انجام است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان بیان کرد:عملیات مبارزه با آفت کرم خراط گردو (پروانه فری) از نیمه دوم اردیبهشت در باغهای پایلوت آغاز می‌شود که امیدواریم کشاورزان همکاری لازم را داشته باشند.

 وی بیان کرد: رنگ حشره کامل سن، قهوه‌ای و زرد خاکی روشن تا تیره متغیر است، تعداد کمی از سن‌ها به رنگ‌های سیاه، قرمز و مسی رنگ دیده می‌شوند، سر «سن» به شکل مثلث است و روی آن دو عدد شاخک پنج بند و در قسمت سینه سه جفت پا قرار دارد که رنگ آنها مانند رنگ عمومی بدن سن است.

 رشیدی درباره خسارت مربوط به سن‌های مادر به مزارع کشاورزی گفت: بعد از پرواز در ارتفاعات کوهستانی و ترک محل‌های زمستان‌گذرانی به طرف مزارع سبز غلات صورت می‌گیرد و تغذیه از شیره ساقه و برگ‌های جوان و سبز گندم صورت می‌گیرد.