سردخانه‌ های همدان استاندارد می شود

محمد مالمیر اظهار کرد: مسائل صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد مربوطه به واحدهای سردخانه‌ای به ویژه واحدهای سردخانه‌ای که دارای پروانه بهره‌برداری هستند به صورت جدی پیگیری می شود.

 وی بیان کرد: با توجه به اینکه سردخانه های مواد خوراکی به خاطر تامین امنیت غذایی جزء بناهای حیاتی کشور محسوب می شود درکارگروه استانداردسازی و ارتقا کیفیت کالا و خدمات بنا به تاکید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان، کمیته تخصصی ویژه استانداردسازی سردخانه ها به منظور استانداردسازی واحدهای سردخانه ای تشکیل شد.
کارشناس امور استاندارد همدان با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از مراکز سردخانه‌ای، گفت: با وجود اعلام اجباری بودن استاندارد ملی شماره شماره 1899 فقط چهار واحد ارائه‌دهنده خدمات سردخانه‌ای موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد شده‌اند.
مالیمیز ادامه داد: این قبیل سردخانه‌ها عمدتاً دارای نواقص تجهیزاتی از جمله مشکل نیروگاه، تجهیزات یدکی، باکس پالت و عدم انطباق نقشه‌های اجرایی ساختمان با الزامات مندرج در استاندارد ملی شماره 1899 هستند.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از واحدهای سردخانه‌ای در حالی پروانه بهره‎برداری دریافت کردند که الزامات مندرج در استاندارد ملی مربوطه را در هنگام ساخت رعایت نکرده‎اند، گفت: عدم طراحی و نظارت حین ساخت این قبیل سردخانه ها علاوه بر ورود خسارات فراوان به اقتصاد کشور به مالک سردخانه نیز هزینه هایی را به منظور اصلاح جهت رعایت الزامات مندرج در آیین کار سردخانه ها تحمیل خواهد کرد.
مالمیر افزود: با توجه به وجود تیم مهندسی در بخشهای سازه، معماری، مکانیک، برق و نقشه برداری در سازمان نظام مهندسی ساختمان، در کمیته تخصصی ویژه استانداردسازی واحدهای سردخانه ای مصوب شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان با ارائه تخفیف 60 درصدی نسبت به انجام امر طراحی و نظارت ساخت سردخانه ثابت اقدام نموده و با دقت تمام نقشه های اجرایی را کنترل نماید.

وی ادامه داد: در کمیته تخصصی ویژه استانداردسازی واحدهای سردخانه ای در خصوص مشکلات نداشتن تجهیزات تامین برق اضطراری و باکس پالت ها، مصوب شد: با توجه به اعلام آمادگی سازمان جهاد کشاورزی از سوی این سازمان تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز در اختیار این سردخانه ها قرار گیرد