حذف پوشش گیاهی با برداشت غیر اصولی از دامنه های الوند

عباس چشمه قصابانی در گفتگو با همدان ورزش اظهار داشت : در رابطه با محیط زیست باید گفت که تعریف خاصی برای آن ارائه نشده است مثلا نمیتوان گفت که محیط های شهر ی جزو زیست هستند یا نه ؟آیا یک باغ شخصی محیط زیست هست ؟ شهروندان زیادی را می بینیم که با ریختن آشغال از پنجره ماشین و دیوار با غ ها به بیرون بیان می کنند که وظیفه شهرداری و ارگان های دیگر است که تمیز کنند و این در حالی است که تمام بازتاب این رفتارها مجددا  به خود شهروندان باز می گردد.

عضو هیئت رئیسه کوهنوردی همدان افزود : محیط زیست یک اصطلاح تعریف شده است و به جای واژه محیط زیست باید فضای زندگی را تعریف کرد . که فضای زندگی همه ما امروزه به یک چالش تبدیل شده است حتی در جاده ها و همه عوارضی ها و جاهایی که جای توقف  ماشین است جولانگاه زباله ها شده است . بخصوص عوارضی های جاده همدان – تهران که تبدیل به مکانی برای جمع آوری زباله شده است . همه ما حتی نسبت به بیابان ها نیز مسئول هستیم زیرا پرندگانی که از آنجا غذا می خورند و آلودگی آن به زندگی ما برمی گردد.

به جرات میتوان گفت چالش زندگی ده سال آینده همه ما آب و محیط زیست و معضلاتی است که گریبان گیر ما خواهد شد ،  واقعا برای محیط زیست باید قوانینی گذاشته شود و همه ما قانونمند شویم و فرهنگ سازی شود باید قوانین محکم و بازدارنده ای بگذاریم هر جا آب سطحی در همدان داریم همه ماشین شستشو میکنند و دام ها از همان می نوشند بعنوان مثال آبشینه همدان که هر وقت از آنجا عبور می کنیم چند ماشین داخل رودخانه شسته می شوند .

توده جامعه و مسئولین بحث محیط زیست را باید فراتر از اداره ای بنام محیط زیست بدانند و هر اداره ای بخشی به نام محیط زیست داشته باشد .

 

اهمیت کوهستان الوند در محیط زیست

کوهستان ها به صورت خاص تر زیست بوم را در کوهستان داریم و رابطه تنگاتنگی بین کوهستان و محیط زیست وجود دارد .  کوهستان الوند چند ویژگی دارد و منبع شرب آب همدان است و تمام چشمه ها آب شان از الوند تامین می شود از این بابت آلوده شدن الوند ارتباط نزدکی با آب شرب همدان دارد .

 کوهستان الوند بعنوان یک تفرجگاه دایمی پذیرای تمام برنامه های  هفتگی است و از این بابت مهم است

اکثر باغاتی که در محوطه گنجنامه  وجود دارد و بیشتر میوه های همدان را تامین می کند

محل عشایر است و فصل تابستان و بهار آنجا هستند .

 

معضلاتی که اخیرا با آن مواجه هستیم

یک سری مشکلات این است که بنابر آن چیزی که از زمان بوعلی سینا مانده و سندهای زیادی که وجود دارد و الوند دارای پوشش گیاهی غنی از گیاهان معطر و دارویی است و در حال حاضر و با توجه به فصل بهار به یک معضل بزرگ تبدیل شده که با بیلچه و داس و ...... به جان طیعت میافتند .

زیاده روی و برداشتن غیر اصولی به پوشش گیاهی منطقه آسیب می زند .

معضل بعدی وجود دود هایی که در سال ها قبل هم در کوهستان و مناطقی که پوشش گیاهی داشتند دیده می شد و امسال بخاطر بارش زیاد باران و پوشش های گیاهی زیاد و با توجه به اینکه الان همگی آنها خشک شده اند و هر روز در منطقه ای دودی بلند می شود بعلت شرایط مساعد جوی و وزش نسیم شرایط برای آتش گرفتن مساعد شده است دیروز در اتفاقی در تپه هگمتانه شاهد بلند شدن دود و آتش گرفتن منطقه ای از آن شدیم .

این دودها علاوه بر اینکه میکرو ارگانیسم های خاک را ازبین می برد به درختچه ها نیز آسیب می زند . و چهره و نمای طبیعی را خراب می کند . و آلودگی هوا را در پی دارد . و راهکارش این است که اینها قبل از خشک شدن چیده شوند و برچیده شوند .

معظل دیگری که با آن سر و کار داریم تخریب در کوهستان و ساخت و ساز و کارهای عمرانی است البته تمام کارهای عمرانی مضر نیستند مثلا تله سیژ گنجنامه همدان بسیارخوب و کمک زیادی به شهروندان کرده است که نمیتوانند خودشان به انجا بروند با تله سیژ بروند و از مناظر آنجا استفاده کند . در کشورهای پیشرفته از مکان های طبیعی برای جذب گردشگر و توریست استفاده کرده اند و در آمد مالی بسیار خوبی نیز برای آنها دارد و همدان نیز این قابلیت  را دارد چرا که 6 پناهگاه دارد که پناهگاه یخچال آن در کل کشور بی نظیر است و کوهستان الوند جزو کوهستان های بی نظیر ایران است .

انتهای پیام/م