شهرستانی که استخر ندارد

استخر دانش‌آموزی اسدآباد یکی از پروژه‌های ناتمام این شهرستان است که با وجود گذشت 10 سال از زمان کلنگ‌زنی آن هنوز تکمیل و به بهره‌برداری نرسیده است.

این استخر در سال 85 کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن در سال 90 آغاز شده و این طور که پیداست ده سال گذشته وقفه بین کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی آن نشان از بهره‌برداری دیرهنگام آن می‌داده است.

این پروژه یکی دیگر از پروژه‌هایی است که به همت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان در حال اجرا است.

شهرستان اسدآباد با وجود بیش از 16 هزار دانش‌آموز و بیش از دو هزار فرهنگی نیاز ضروری به این استخر شنا دارد.

این استخر در زمین محل دبیرستان تخریبی حضرت زینب(س)  این شهر واقع شده است که امروز در انتظار توزیع اعتبارات برای تکمیل و استفاده دانش‌آموزان است.

یکی از برنامه‌های مهم وزارت آموزش و پرورش در سال 90 اجرای طرح آموزش شنا در مدارس ابتدایی به خصوص در مقطع سوم ایتدایی بود که بنابر گفته رئیس آموزش و پرورش اسدآباد این طرح حودد دو سالی است که دیگر اجرا نمی‌شود.

اما اگر این طرح به طور مداوم اجرا می‌شد، شاید برای بهره‌برداری استخر شنای اسدآباد هم گام‌های بلندی برداشته و زودتربه نتیجه می‌رسید  و دانش‌آموزان در اوقات فراغت از آن استفاده می‌کردند.

یکی از دانش‌آموزان علاقه‌مند به ورزش شنا می‌گوید: در شهر اسدآباد تنها یک استخر شنا وجود دارد که آن هم از سوی بخش خصوصی مدیریت و به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهد و هزینه آن بالاست.

محمدی به علاقمندی خود به ورزش شنا اشاره می‌کند و می‌گوید:  شنا یک ورزش مهیجی است که در فصل تابستان که بیشتر وقت‌مان آزاد است، می‌توانیم به آن بپردازیم و با نبود این استخر اوقات فراغت‌مان هم بیهوده می‌گذرد چرا که این شهر چندان امکانات ورزشی و تفریحی ندارد.

یکی دیگر از دانش‌آموزان با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان، از مسئولان شهرستان بابت عدم ایجاد امکانات رفاهی، تفریحی، ورزشی در سطح این شهرستان اظهار گله کرد.

امیدی افتتاح استخر شنای دانش‌آموزی را در شهرستان اسدآباد برای گذراندن اوقات فراغت دانش‌آموزان ضروری و جزو اولویت‌ها خواند و افزود: این استخر پشت دیواری مخروبه قرار گرفته که به همت شهرداری این دیوار رنگ‌آمیزی و تکانی می‌خورد، اما به ساخت  و ساز این استخر که مورد نیاز ما دانش‌آموزان است، اهمیتی داده نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: چرا باید همه پروژه‌هایی که در اسدآباد وجود دارد، عمر ساخت و سازشان به بالای ده سال برسد ، مگر نه اینکه اعتبارات در شهرستان توزیع می‌شود، پس چرا به این شهرستان اهمیتی داده نمی‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش اسدآباد هم با بیان اینکه استخر شنای دانش‌آموزی در سال 85 کلنگ‌زنی شده است، اظهار کرد: البته آغاز عملیات ارجرای این استخر در سال 90 آغاز شد.

جعفر دهبانی‌بصیر با بیان اینکه این استخر شنا در مساحت 2 هزار و 635 متر مربع زیربنا در محل دبیرستان تخریبی حضرت زینب(س) ساخته شد، گفت: برای ساخت آن مبلغ بیش از 900 میلیون تومان اعتبار اولیه اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: برای تکمیل و بهره‌برداری از آن 1.5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امسال تخصصی داده نشده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش اسدآباد با اشاره به اینکه فنداسیون، اسکلت بندی و بخشی از موتورخانه این پروژه انجام شده است، افزود: این طرح 50 درصد پیشرف فیزیکی دارد که برای ادامه تکمیل آن نیاز به اعتبارات است.

وی با بیان اینکه این شهرستان 16 هزار دانش‌آموز و بیش از دو هزار فرهنگی دارد، گفت: با ساخت این استخر هم میتوان برای داشنآموزان و هم رهنگیان استفاده شود.

دهبانی‌بصیر با اشاره به طرح آموزش شنا در سا 90 گفت: این طرح دو سالی است که اجرا نمی‌شود و شاید یکی از عدم اجرای آن نبود همین امکانات ورزشی است.

وی ایجاد نشاط و فضای فرهنگی و ورزشی را برای دانش‌آموزان مهم و ضروری خواند و افزود: با ساخت چنین استخری هم می‌توان اوقات فراغت خوبی برای دانش‌آموزان رقم زد و هم آموزش شنا را برای آنان داشت.