75 درصد ایرانیان محروم از شادمانی!

متاسفانه علاقه به غم و ناراحتی در میان ایرانی ها بیش از شادی ها است. در مقام مقایسه تعداد افراد حاضر در مراسم غمگین و پرسه را با مراسم جشن و شادی می توان مقایسه کرد و این غمگین بودن متاسفانه از دوره صفوی به این طرف بیشتر شده است.

متاسفانه ما به خودمان تلقین کرده ایم که وجودمان با غم رابطه بهتری دارد. وقتی پیراهن سیاه و رنگهای تیره را بر رنگ های شاد ترجیح می دهیم و پوشیدن رنگهای شاد را به ویژه هنگام حضور در عرصه های اجتماعی و فرهنگی نامطلوب می دانیم؛ همگی این ها سبب غمگین بودن جامعه خواهد شد.

در یک تحقیق مشخص شد که تمامی کشورها به جز استرالیا میزان رضایت مندی مردان بیشتر از زن ها است.

در یک تحقیق صورت گرفته در دانشگاه شهید چمران مشخص شد که شادکامی دانشجویان بومی بیشتر از غیربومی است و بین شادکانی و عملکرد تحصیلی همبستگی 0.42 وجود دارد.

همچنین بین شادکامی دانشجویان با جنسیت، وضعیت تاهل، وضعیت شغلی، علاقه به رشته، مقطع تحصیلی، طبقه اجتماعی، امید به یافتن شغل رابطه مستقیم وجود دارد.

تحقیقات صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد که 25 درصد افراد مجرد و 40 درصد متاهل ها احساس رضایت و شادمانی می کنند به طوری که متاهلان بیش از مجردها شادمان هستند.

اخیرا در تحقیقی که جهاد دانشگاهی انجام داده، رتبه همدان در شادکامی در بین استانهای کشور 26 بوده و زنجان، بوشهر و گلستان شادترین مردم را داشته است به طوری که میانگین شادکامی برحسب شاخصهای احصاشده در همدان 3.30 بوده است.

 

 

این درحالیست که میانگین شاخص در کل کشور 3.43 و در زنجان 3.69 بوده است. همچنین از کل مصاحبه شوندگان 38 هزارنفری تنها 3 درصد شادکامی بسیار بالا را داشته اند.

به نظر می رسد با توجه به بودجه های کم استان همدان، وجود افراد نیازمند زیاد، وجود نارضایتی از زندگی و جامعه، ممانعت از توسعه موسیقی، فعالیت کم صدا و سیما، نگاه های خاص و بسته سیاسی، همگی زمینه ساز این شده است که همدان جز استانهای غمگین کشور باشد.

هرچند لازم است وضعیت شادکامی، علل و زمینه های آن و نیز راه های افزایش آن به صورت دقیق در تک تک شهرستان های استان همدان مورد بررسی قرار گیرد.

مطالعات نشان می دهد همیشه فقر، نابرابری درآمد  و درآمد بالا نمی تواند لزوما سبب افزایش شادکامی شود به عنوان مثال آنگولا، زیمباوه، آلبانی که شاخصهای توسعه یافتگی در آنها پایین است، میزان شادکامی و شادمانی در آنها بالا است.

افراد خوش بین، مثبت اندیش، امیدوار به آینده، افراد مقید، افرادی که علاقه مند به طبیعت گردی و مسافرت هستند، افراد شوخ طبع و اجتماعی احساس بهتری نسبت به زندگی دارند.

همچنین افراد خوش بین، دارای ایمنی بدنی بالاتری هستند و رفتار آنها با همکاران نیز بهتر و موثرتر است.

شاید در خصوص پایین بودن سطح شادمانی در همدان(3.30) نسبت به کردستان(3.59) محدود بودن موسیقی و استفاده از موسیقهای مردم ناپسند  در استان همدان موثر باشد، هرچند باید بررسی آکادمیک در این زمینه صورت گیرد، به طورچشمگیری می توان مرگ موسیقی به ویژه موسیقی سنتی و " عاشیقی" را در استان همدان مشاهده کرد.