مشکل بخش صنعت؛ بهره بانکی، سخت‌گیری‌های بی مورد برای واگذاری تسهیلات

علی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال؛ با اشاره به اینکه 23 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در خارج از شهرک صنعتی اسدآباد وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد هشت مورد غیرفعال و 15 مورد فعال است که بین 10 الی 70 درصد فعالیت دارند.

وی با بیان اینه در داخل شهرک صنعتی نیز 13 واحد وجود دارد، گفت: از این تعداد چهار واحد راکد و نه مورد فعال هستند که این واحد ها نیز بین 10 الی 70 درصد فعالیت دارند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت اسدآباد ادامه داد: بیشترین مشکلات این واحدهای صنعتی غیرفعال نبود نقدینگی، نبود سرمایه در گردش، نبود بازار و عدم مدیریت است.

وی عدم مدیریت را دلیل اصلی واحدهای صنعتی از نظر خود خواند و گفت: برخی از واحدها را در این شهرستان اریم که توجهی به نبود نقدینگی دارند و با مدیریت خوب توانسته اند جزء واحدهای فعال صعتی این شهرستان باشند.

حیدری با تأیید سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، گفت: با توجه به وجود تحریم‌ها، اخذ مالیات‌های زیاد، نبود زیرساخت‌ها از ناحیه دولت، نبود بازار مناسب، یک سرمایه‌گذار با این همه گیرودرهای ادری و بانکی  چه طور میتواند در این بخش سرمایه گذاری کند.

وی تأکید کرد: سرمایه گذاری افراد سرمایه گذار نیازمند این است که مشکلات فراوری آنان مرتفع شده تا آنان بتوانند به سهولت سرمایه گذاری و تولیدات داخلی داشته باشند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت اسدآباد با اشاره ه مشلات واحدهای تولیدی صنعتی مشکل دار در اسدآباد، گفت: این مشکلات در جلسات مختلف با حور معاون استاندار پیگیری شده و در حال بررسی و حل این مشکلات هستیم.

وی با بیان اینکه وجود مشکلات در واحدهای اقتصادی از ناحیه دولت نیست، گفت: نبود بازار رقابتی و عدم رغبت برای خرید تولیدات داخلی یکی از مهمترین معضلاتی است که این واحدها با آن درگیر هستند.

حیدری با بیان اینکه مردم برای خرید تولیدات صنعتی با مشکلات مواجه اند چرا که قیمت آن بالاست، گفت: هنوز به دنبال پیگیری این هستیم ببینیم چند درصد از صعت استان در اسداباد وجود دارد.

وی با اشاره به وجود واحدهای  تولیدی در بخش صنعت در اسدآباد، گفت: با وجود چند کارخانه تولیدی تولید گونی در استان، واحد تولیدی کاویان پود اسدآباد 80 درصد تولید استان را تأمین می‌کند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت اسدآباد یکی از معضلات در بخش صنعت را نظام بانکی عنوان کرد و گفت: زمانی که به صورت غیررسمی سود بهره بانکی کشور را با دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم، تفاوتی زیادی دارد که همین موجب شده که واحدهای صنعتی ما تعطیل و یا نیمه فعال شوند.

وی بهره بانکی، سخت‌گیری‌های بی مورد برای واگذاری تسهیلات و یا عدم پرداخت تسهیلات را از معضلات اساسی واحدهای صنعتی در نام بانکی برشمرد و خواستار تغییر رویه این نظام بانکی برای کمک به تولید کننده داخلی شد.

حیدری با اشاره به مشکلات فراروی صنایع فولادی گفت: با توجه به رقابتی صنعت جهانی و قیمت جهانی که وجود دارد، مشکلات زیادی در این صنایع هست که توان رقابت با کشوری مانند چین را ندارند.

وی با بیان اینکه تقویت صنایع کوچک و خانگی در اولویت کار ما در بخش صنعت است، گفت: همین صنایع کوچک در کشورهایی چون چین که موفق عمل کردند، به دلیل این ست که زیاد در گیرودرهای اخذ مجوز دولتی و تسهیلات و غیره نیستند.