هنرنمایی دستانی که معلولیت به چشم نمی‌آید

به نقل از آوای سیدجمال؛ معلولیت محدودیت نیست؛ این جمله آشنایی است که معلولان بیشتر آن را به زبان می‌آورند چرا که واقعیتی است برای انانی که از معلولیت‌شان نه اینکه ناراضی نباشند اما ناشکر هم نیستند.

همان معلولانی که با همین معلولیت محدودیتی را پشت سر گذاشته و خود را محدود به خانه نشینی و غصه معلولیت داشتن نمی‌کنند.

این معلولان با همین معلولیت هنرهایی از خود به یادگار گذاشته اند که شاید انسانی معلولیت ندارد و سالم است، نتواند اینگونه هنرنمایی کند.

باز هم هفته بهزیستی و نگاهی گذرا به همین جامعه مظلوم معلولان؛ این هفته فرصتی بود که مسئولان بهزیستی یک بار دیگر نمایشگاهی از دستاوردها و توانمندی‌های معلولان را به نمایش بگذارند.

در این نمایشگاه که به مدت دو روز در مدرسه 15 خرداد شهر اسدآباد برپا شده، اثرهای هنری و صنایع دستی شامل معرق کاری، خیاطی، کیف دوزی، لیف‌بافی، فرشبافی، سفال، نقاشی روی بوم به نمایش گذاشته شود.

در جمع این هنرمندان معلول حاضر شدیم تا این اثرهای هنری را به تصویر کشیده و گفت‌وگویی با آن داشته باشیم.

لیلا عباسی یکی از معلولانی است که حدود دو سال در رشته سفال و نقاشی روی سفال مشغول فعالیت است.

او می‌گوید: گویی ذوق هنریم ذاتی بوده  و علاقه خاصی به این رشته هنری دارم.

این هنرمند معلول 25 سال است که معلولیت دارد و از مشکلات خود با نگاهی ساده به آن می‌نگرد.

عباسی تنها درخواستش از مسئولان این اس که هرزگاهی با برپایی نمایشگاه‌های اثرهای هنر ما را به نمایش بگذارند تا کمی افراد سالم به خود بیایند.

مدینه جمشیدی یکی دیگراز هنرمندان صنایع دستی است که دستی در هنر فرشبافی دارد.

 

او که در کنار همسرش منتظر بازدیدکنندگان از هنرش است، می‌گوید: من 4 ساله بودم که از ناحیه پا دچار معلولیت شده ام و حدود شش سالی است که در کنار همسرم در شهر زندگی می‌کنیم.

او از کمک‌های همسرش نسبت به خود می‌گوید: همسرم مرا در همه کارهایم کمک می‌کند و این روزها با مشکل بیکاری مواجه‌ایم. او کار بنایی می‌کند و متأسفانه مردم کمتر به او برای کار زنگ می‌زنند.

وی با بیان اینکه حقوق ماهیانه ای که از بهزیستی دریافت می‌کنم، کفاف زندگی را نمی‌دهد، گفت: اخیرا" درخواست وامی را از سازمان بهزیستی داشتم که تاکنون پاسخی نداده اند.

وی با اشاره به علاقه‌مندی خود در رشته فرشبافی، گفت: برای فروش دستاوردهایم متأسفانه با مشکل مواجه‌ام و از مسئولان می‌خواهم در این زمینه مرا کمک کنند.

ابوالفضل جمشیدی هم یکی دیگر از نوجوانان معلول است که در رشته معرق کاری دستی دارد و سه سالی است اثرت هنری در این زمینه داشته است.

 

معلولانی کم سن و سال هم بودند که در این نمایشگاه با قاشی روی کاغذ هنری از خود به یادگار می‌گذاشتند که رئیس بهزیستی نیز با اهداء جوائزیاز انان تقدیر می‌کرد.