لالجین جهانی شد

شهردار لالجین در آیین جشن جهانی شدن لالجین گفت: هزار کارگاه صنایع دستی تولید سفال و سرامیک با کمترین امکانات در این شهر به خلق آثار صنایع دستی می پردازند.

امیر پاک رقم با بیان اینکه در شهر لالجین 200 فروشگاه سفال و سرامیک فعال است افزود: احداث دهکده سفال لالجین گامی برای هموار کردن طرح ثبت جهانی این شهر به عنوان شهر سفال جهان است.

وی تصریح کرد: برای احداث دهکده سفال لالجین، مکان آن جانمایی شده و مراحل اجرا و سرمایه گذاری در دست مطالعه است.

وی اضافه کرد: این دهکده در زمینی به مساحت 50 هکتار با تعدادی کارگاه سنتی و نمایشگاه و زیرساخت های توریسم و گردشگری در نظر گرفته شده که ایجاد آن موجب رونق بیشتر درآمد، جذب گردشگری، توسعه صنعت توریسم و افزایش سفال لالجین می شود.

به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: شهر لالجین یکی از سه قطب گردشگری استان همدان است که با جمعیت 17 هزار نفر در مرکز بخش 55 هزار نفری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه لالجین در شمال استان همدان قرار گرفته و 90 درصد شهر در ارتباط با تولید و توزیع مواد اولیه سفال مشغول به کار هستند افزود: قدمت سفالینه لالجین بیش از 700 سال است و بی شک از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک جهان است.

شهردار لالجین ادامه داد: لالجین نام پایتخت سفال ایران را به یدک می کشد و سفالینه های ساخت لالجین با تنوع بسیار زیاد و صدها ظروف تزئینی و مصرفی را شامل می شود که تعداد کارگاه های سفال هزار واحد است.

پاک رقم افزود: مواد اولیه سفالینه های این منطقه از خاک رس مخصوصی است که معادن آن در این خطه قرار دارد و تعداد فروشگاه های سفال این شهر به 200 فروشگاه بزرگ و کوچک می رسد و بخش عمده تولیدات در شهرهای مختلف ایران و خارج کشور به فروش می رسد.

وی تصریح کرد: سالانه صدها هزار دلار ارز از این طریق وارد کشور می شود و حتی یکی از صادرکنندگان سفال لالجین در سال 94 صادر کننده نمونه کشوری شد.

شهردار لالجین با بیان اینکه هنر سفالگری در لالجین باعث افزایش سطح اشتغال در این شهر شده است افزود: ظرفیت و پتانسیل ویژه و هنری لالجین باعث شده لالجین به عنوان قطب گردشگری استان تبدیل و به تصویب هیات دولت برسد.

وی ادامه داد: امید است با تصویب و جهانی شدن لالجین شاهد افزایش کیفیت بوده و همه کشورها از این سفال استفاده کنند.

گروهی از داوران شورای جهانی صنایع دستی چندی پیش با سفر به شهر لالجین از توابع شهرستان بهار در استان همدان برای بررسی شرایط این شهر و ثبت آن به عنوان شهر سفال جهان از کارگاه ها و فروشگاه های آن بازدید کرده و آن را مورد قضاوت قرار دادند.

لالِجین یکی از شهرهای شهرستان بهار در استان همدان و به عنوان مرکز تولید سفال خاورمیانه شناخته شده است.

80 درصد از جمعیت شهر لالجین به پیشه سفالگری، سرامیک کاری و شغل های وابسته همچون نقاشی سفالینه ها، بسته بندی، خرید و فروش محصولات سفالی اشتغال دارند.

لالجین از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به شمار می رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهای دور و نزدیک ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می شود.

شهر لالجین 17 هزار نفر جمعیت دارد و در 24 کیلومتری شهر همدان واقع شده است