۲۹۹ نفر با جرائم غیرعمد در زندان‌های همدان محبوس هستند

یدالله روحانی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: ستاد دیه یک نهاد مردمی است که با حمایت و کمک‌های نقدی خیران و نیکوکاران زمینه آزادی زندانیان نیازمند با جرائم غیرعمد را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از زندانیان بدهکار مالی به دلیل اعتمادهای بی‌مورد زندانی هستند، افزود: زندانی شدن افراد شرط نخست تشکیل پرونده در ستاد دیه است و کمک‌های این ستاد فقط به زندانیان جرائم غیرعمد شامل تصادفات رانندگی، حوادث کار و انواع محکومیت‌های مالی غیرکلاهبرداری می‌شود.

وی یکی از چالش‌های بزرگ در جامعه را ناآگاهی اکثریت افراد نسبت به قوانین حقوقی و قضایی دانست و گفت: بسیاری از افراد در جامعه که با چک معامله می‌کنند از عواقب صدور چک بلامحل اطلاعی ندارند و دچار مشکل می‌شوند.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان با اشاره به اینکه 299 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد محبوس در زندان‌های استان همدان هستند، بیان کرد: مسن‌ترین زندانی با جرم غیرعمدی پیرمردی 88 ساله و جوانترین زندانی دامادی 22 ساله است.

وی تصریح کرد: آزادی زندانیان مسن محکومیت‌های جرائم غیرعمد،‌ در اولویت بررسی پرونده توسط ستاد دیه قرار دارند.

روحانی‌منش با بیان اینکه بررسی پرونده مهریه با تعداد 1000 عدد سکه بهار آزادی در ستاد دیه در حال رسیدگی است، عنوان کرد: نتیجه بررسی‌های انجام گرفته در مورد پرونده‌های مهریه نشان می‌دهد که مرحله انتخاب در بحث ازدواج بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان تویسرکان بیشترین آمار زندانیان مهریه را دارد، افزود: 57 داماد به دلیل مهریه در زندان‌های استان همدان محبوس هستند که بیشترین بدهکار زندانی مهریه 1300 عدد سکه بهار آزادی است.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان با بیان اینکه 14 نفر به دلیل محکومیت نفقه در زندان‌ها هستند، گفت: آمار ورودی به زندان‌ها بابت بدهکاری وام بانکی رو به افزایش است.

وی اظهار داشت: زندانیان جرائم غیرعمد تا بدهی پنج میلیون تومان خارج از نوبت رسیدگی می‌شود در این راستا پنج زندانی با بدهی کمتر از پنج میلیون تومان در انتظار آزادی و کمک خیران هستند.

روحانی‌منش با بیان اینکه تسهیلات اعطائی وام به زندانیان واجد شرایط بدون کارمزد و بهره و به صورت قرض‌الحسنه است، بیان کرد: بانک‌های عامل ملت، تجارت، صادرات و رفاه کارگران تسهیلات قرض‌الحسنه به زندانیان معسر جرائم غیرعمد پرداخت می‌کنند در این راستا تمام مساعدت‌های ستاد دیه به حساب اجرای احکام دادگاه‌ها واریز می‌شود.

وی با اشاره به آزادی 2050 نفر زندانی جرائم غیرعمد با کمک ستاد دیه در هفت سال اخیر از زندان‌های استان همدان عنوان کرد: در ظرف چهار سال گذشته هزار و 13 نفر زندانی با 708 میلیارد و 917 میلیون ریال بدهی از بند زندان رها شدند که از این تعداد زندانی 703 نفر دارای محکومیت مالی بودند.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان با اشاره به تحقق تعهدات خیران در همایش گلریزان امسال افزود: در این همایش 6 میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیرنقدی و تعهدات خیران وصول شده است.

وی تصریح کرد: در چهار ماهه امسال 62 نفر از زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد استان همدان با مبلغ کل بدهی بیش از 34 میلیارد و 277 میلیون ریال از زندان آزاد شدند.

روحانی‌منش با اشاره به اینکه سال گذشته با کمک خیران، ادارت و بانک‌های استان زمینه آزادی 192 نفر از محکومان نیازمند جرائم غیرعمد فراهم شد، افزود: خیران نوع دوست می‎توانند برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مبالغ اهدایی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه نزد سیبای بانک ملی به شماره 0106329555001 و حساب جام بانک ملت به شماره 2030303037 واریز کنند.